2020-07-02, 22:21
Medlem
LenaPauls avatar
Ja som du vet internet glömmer ju aldrig.
Om jag inte var anonym skulle jag inte skriva nånting alls därför ibland skriver jag helt ogenomtänkt och till om med elakt om saker som jag inte vet någonting om. Ibland har jag "fel" åsikter. Jag hoppas att andra medlemmar eller moderatorn säger åt mig när jag har helt fel 😰

Du har rätt att anonymitet är farligt och hoppas alla tänker sig för. Det är inte så bra heller om alla är tysta och inte kan säga vad dem verkligen tänker 😦
Citera
2020-07-02, 22:47
Medlem
Nimars avatar
Mina åsikter anses vara olagliga så utan anonymitet så kan jag inte säga vad jag tycker och tänker.
Citera
2020-07-02, 23:36
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svii
Det är väl snarare så att man inte får ha åsikter för staten säger så, annars hade nog folk varit öppna med att de inte gillar negrer och blattar på gatan som ett exempel.

På vilket sätt säger staten till dig att du inte får ogilla invandrare menar du?
Citera
2020-07-02, 23:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
På vilket sätt säger staten till dig att du inte får ogilla invandrare menar du?
Hört talas om HMF-lagstiftningen någon gång?
Citera
2020-07-02, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kiplagat
Varför skulle man inte vilja vara anonym på nätet rent generellt? För inte så längesen var alla anonyma på nätet. Det är nätet som jag är uppväxt med i alla fall.

I takt med sociala mediers intågande försöker folk som knappt vet vad integritet är prångla på folk att anonymitet på nätet är något konstigt och fult. Har man inte ett visst antal följare på sociala medier med tillhörande ansiktsbild så räknas tydligen inte ens åsikt längre. Tydligen ska man ha ett visst antal följare för att få vara med och leka. Och det är vuxna personer som resonerar så.

Givet anonymiteten så behöver man inte heller lägga någon vikt vid vem avsändaren är utan man kan istället fokusera på det som uttrycks, och inte vem som framför den.

//90-talist

Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Vad får du ut av att någon vet din identitet eller att du får reda på andras?

Ett välskrivet inlägg innehåller dels logiskt riktiga resonemang och hänvisningar till källor (eller allmänt accepterade fakta).

Sådana står helt på egna ben och blir varken bättre eller sämre för att de är skrivna av en viss person.

Så länge det finns ett behov av vara anonym för att kunna dela med sig av sina åsikter och tankar, så kommer det hämma diskussionerna, eftersom människor kommer vara rädda för att bli uthängda trots anonymiteten.
Och till slut blir man paranoid och vågar inte säga något utan att vara anonym, och då ökar också intoleransen i samhället när människor blir ovana vid att höra andras åsikter och tankar.
Så man bör inte utnyttja anonymiteten i onödan, utan man bör prata om så mycket som möjligt öppet.

Och även tex pedofiler måste kunna prata öppet om sina tankar och begär, så att de vågar söka hjälp för sin sjukdom. Och då behövs ett samhälle där man är mer förstående, så att människor vågar prata om sådant, utan att de behöver vara rädda för att bli utsatt för våld och trakasserier. Annars blir allt bara värre, genom att tex pedofiler begår sexuella övergrepp mot barn för att de inte vågar söka hjälp.

Och det är viktigt att skilja mellan människors argument, och deras åsikter. Det är skillnad mellan att argumentera och att demonstrera sina åsikter. Om människor förstår det så blir det mycket lättare att ha öppna diskussioner, utan att det blir bråk eller våldsamheter.
Men även om någon faktiskt har helt vidriga åsikter och erkänner det, så är det förstås inte okej att bli våldsam mot den personen, om hen inte gör något olagligt.
Citera
2020-07-03, 00:20
Medlem
eatshiets avatar
Anonymitet är ett dubbelsidigt mynt å ena sidan skapar det en klimat för troll och cirkelrunkande tankar och å andra sidan skapar det en plats för det som man inte kan, får lov eller svårt att diskutera med sina kollegor, vänner, familj, grannar.

Lycka till att diskutera dina kokainlinor på helgen och ha kvar ditt jobb nästa vecka eller bolla en politisk åsikt om något kontroversiellt utan att utstå konflikter och straff ifrån med andra folk i det verkliga livet.

Ganska så korkat egentligen att tro att anonymitet handlar bara om att inte våga stå för din åsikt. Världen och människorna i den är mer komplext än så.
Citera
2020-07-03, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Skulle nog inte ha nån familj kvar...

Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Ja som du vet internet glömmer ju aldrig.
Om jag inte var anonym skulle jag inte skriva nånting alls därför ibland skriver jag helt ogenomtänkt och till om med elakt om saker som jag inte vet någonting om. Ibland har jag "fel" åsikter. Jag hoppas att andra medlemmar eller moderatorn säger åt mig när jag har helt fel 😰

Du har rätt att anonymitet är farligt och hoppas alla tänker sig för. Det är inte så bra heller om alla är tysta och inte kan säga vad dem verkligen tänker 😦

Det är uppenbart att det behövs ett forum på Flashback där man kan diskutera sina inlägg på Flashback, och få andras hjälp att bedöma om inläggen verkligen är så hemska som man själv tror. Och ofta är de troligen inte det.
Och vissa användare kanske vill bryta sin anonymitet, men vill ha hjälp av andra användare att bedöma om det är lämpligt. För vissa har ju faktiskt skrivit inlägg som gör att det kan vara en fara för deras liv om de bryter sin anonymitet. Och då kan de behöva hjälp med att förstå det och hantera det.

Jag hoppas att Flashback förstår att behovet av ett sådant forum troligen är stort, eftersom många troligen missbrukar Flashback och känner att de bara accepteras på Flashback, bla pga "hemska" inlägg som de har skrivit på Flashback. Och pga missbruket så skriver de ännu fler inlägg på Flashback som gör att de känner sig ännu mer "hemska".

Jag väntar ett tag, sen startar jag en tråd i Forumförslag ang. detta förslag, om det inte går att diskutera förslaget i den här tråden.
Citera
2020-07-03, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eatshiet
Anonymitet är ett dubbelsidigt mynt å ena sidan skapar det en klimat för troll och cirkelrunkande tankar och å andra sidan skapar det en plats för det som man inte kan, får lov eller svårt att diskutera med sina kollegor, vänner, familj, grannar.

Lycka till att diskutera dina kokainlinor på helgen och ha kvar ditt jobb nästa vecka eller bolla en politisk åsikt om något kontroversiellt utan att utstå konflikter och straff ifrån med andra folk i det verkliga livet.

Ganska så korkat egentligen att tro att anonymitet handlar bara om att inte våga stå för din åsikt. Världen och människorna i den är mer komplext än så.

Så du menar att Flashback behövs bla för att hjälpa människor att dölja sitt kokainmissbruk eller sina kontroversiella åsikter, tankar och beteenden för sin familj, sin arbetsgivare, sina vänner och sina grannar?
Varför ska Flashback hjälpa människor med det undrar jag?
Och har inte tex kokainmissbrukarens fru rätt att få veta vem hon lever med?

Det finns förstås grupper som hotar eller skadar människor som har fel åsikter, tankar och beteenden, och därför kan det vara farligt att vara öppen med sina åsikter, tankar och beteenden. Men sådana grupper får troligen kraft och medlemmar bla här på Flashback, pga alla hatiska inlägg och personer här, och pga att Flashback tillåter sådant hat här.
Så Flashbacks anonymitet i kombination med Flashbacks "totala" yttrandefrihet, är alltså väldigt kontraproduktiv när det gäller att öka toleransen mot oliktänkande i samhället.
Lösning: Förbjud onödigt hatiska och hotfulla inlägg på Flashback, och försvåra för hatiska och våldsamma grupper att rekrytera nya medlemmar på Flashback, tex genom att moderatorerna läser alla PM.
Senast redigerad av resabort 2020-07-03 kl. 16:39.
Citera
2020-07-03, 18:01
Moderator
Popesizes avatar
Anonymiteten är bra på så sätt också att åsikterna värdesätts mer än munnen det kommer ifrån.
Du ser bara min avatar och mitt nickname. Men vem som är bakom, har du troligtvis ingen aning om. Det gör att du måste se till argumenten istället för att försöka leta upp personen på sociala medier, kolla vad hen skrivit och gillar för sidor. Du kommer heller inte att ryka ihop med någon på stan över en het nätdiskussion.

(sen är det ju klart att efter några diskussioner, så lär man känna de andra användarna någorlunda väl, och kan lära sig deras ståndpunkter.)
Citera
2020-07-03, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Anonymiteten är bra på så sätt också att åsikterna värdesätts mer än munnen det kommer ifrån.
Du ser bara min avatar och mitt nickname. Men vem som är bakom, har du troligtvis ingen aning om. Det gör att du måste se till argumenten istället för att försöka leta upp personen på sociala medier, kolla vad hen skrivit och gillar för sidor. Du kommer heller inte att ryka ihop med någon på stan över en het nätdiskussion.

(sen är det ju klart att efter några diskussioner, så lär man känna de andra användarna någorlunda väl, och kan lära sig deras ståndpunkter.)

Jag tror du har fel där. Människor vill ha information om andra människor som de diskuterar med. Och om ingen information finns tillgänglig, då sätter fantasin in och man utgår då ifrån tex den andre användarens nickname, avatar eller hur hen skriver, tex om hen särskiver eller inte. Och den ofta felaktiga fantasin kan påverka en, och få en att på förhand döma ut en viss användares argument och inlägg.
Så genom att vara anonym så kan du troligen inte nå fram till andra människor på samma sätt, som du kan när du är öppen med vem du är. Och därför bör man begränsa sitt användande av anonymitet, till när det verkligen är nödvändigt.

Men om man väljer att vara otrevlig mot människor i onödan, då är förstås anonymitet nödvändigt vad man än skriver om, eftersom man då retar upp människor som kanske är väldigt lättretade och kan bli våldsamma mot en. Men man måste ju inte vara otrevlig mot andra människor, och Flashback behöver inte heller tillåta onödigt otrevliga inlägg, som oftast är helt irrelevant för ämnet och därför är offtopic.

Sen tror jag också att man är trevligare mot människor ju mer man vet om dem.
Citera
2020-07-03, 19:04
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av resabort
Jag tror du har fel där. Människor vill ha information om andra människor som de diskuterar med. Och om ingen information finns tillgänglig, då sätter fantasin in och man utgår då ifrån tex den andre användarens nickname, avatar eller hur hen skriver, tex om hen särskiver eller inte. Och den ofta felaktiga fantasin kan påverka en, och få en att på förhand döma ut en viss användares argument och inlägg.
Så genom att vara anonym så kan du troligen inte nå fram till andra människor på samma sätt, som du kan när du är öppen med vem du är. Och därför bör man begränsa sitt användande av anonymitet, till när det verkligen är nödvändigt.

Men om man väljer att vara otrevlig mot människor i onödan, då är förstås anonymitet nödvändigt vad man än skriver om, eftersom man då retar upp människor som kanske är väldigt lättretade och kan bli våldsamma mot en. Men man måste ju inte vara otrevlig mot andra människor, och Flashback behöver inte heller tillåta onödigt otrevliga inlägg, som oftast är helt irrelevant för ämnet och därför är offtopic.

Sen tror jag också att man är trevligare mot människor ju mer man vet om dem.
Jag ger dig rätt i att vi kommer att bygga en bild av användaren utifrån nickname och avatar. Det görs omedvetet mer eller mindre samtidigt som vi ser dem. Men jag tror ändå att det kan bli en mer saklig diskussion om du inte vet vem det är du pratar med. Lek med tanken att en SSU'are och en ungsvensk (Eller vad nu SD's ungdomsförbund heter) sitter och diskuterar ett helt opolitiskt ämne, håller med varandra på det mesta och lämnar diskussionen och tycker att den andra var en hyvens typ. Hade de vetat vem de diskuterade med, skulle det troligtvis urartat i diverse smutskastningar och smälek.

Och angående särskrivningar, så tror jag att om inläggen och deras argument är vettiga och förståeliga, så kan de flesta nog ha överseende med eventuella särskrivningar.

Att anonymitet bidrar till otrevligheter har nog pågått sen tidernas begynnelse, så det kan vi inte hindra tyvärr. (Klotter, arga lappar i tvättstugan och maskerade personer som förstör, är väl goda exempel på det.)
Men jag ser även liknande saker på Facebook, där, trots avsaknad av anonymitet, folk beter sig på mindre trevliga sätt. Det kan ha att göra med hur säker man känner sig bakom skärmen för de andra debattörerna.
Citera
2020-07-03, 19:31
Moderator
vhes avatar
Citat:
Jag tror du har fel där. Människor vill ha information om andra människor som de diskuterar med.

Vissa kanske vill det. Lyckligtvis finns det gott om plattformar för sådana att diskutera. Mer eller mindre samtliga, utöver Flashback, faktiskt. Det är inte direkt sådana det råder brist på.

Citat:
Och om ingen information finns tillgänglig, då sätter fantasin in och man utgår då ifrån tex den andre användarens nickname, avatar eller hur hen skriver, tex om hen särskiver eller inte. Och den ofta felaktiga fantasin kan påverka en, och få en att på förhand döma ut en viss användares argument och inlägg.

Menar du att om jag berättar mitt "riktiga" namn (varför namnet någon annan valde åt mig är mer riktigt är och förblir oklart) så kommer din fantasi inte fylla i en massa detaljer? Sannolikheten är ju extremt hög att du ändå inte har en susning om vem jag är, så har du ett behov av att skapa någon form av persona runt de du diskuterar med så lär ju din fantasi behöva löpa amok ändå. Det enda namnet lär ge dig är ju (kanske) kön, och (kanske) en (eventuellt missvisande) indikation på etnicitet.

Själv känner jag väldigt sällan ett behov av att skapa mig en bild av andra användare, så jag hävdar att ditt påstående är, om inte direkt felaktigt så åtminstone inte allmängiltigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in