• 1
  • 2
2020-07-02, 18:56
Bannlyst
Jag tycker att anonymitet ska vara en nödlösning, något som man bara ska ta till när det verkligen behövs. Och jag uppfattar det som att många medlemmar på Flashback skulle kunna vara öppna med vilka de är i verkligheten, eftersom de inte skriver något väldigt provocerande som gör att de behöver känna sig hotade.
Och många fler på Flashback skulle troligen kunna vara öppna med vilka de är i verkligheten, om de lät bli att vara vidriga i onödan.

Och jag tror att det är viktigt för toleransen i samhället, att människor är öppna med så mycket som möjligt av sina åsikter. Annars bryr sig ingen om åsikterna, eftersom de inte vet hur många som egentligen tycker så.

Och dessutom finns det risk att man skapar sig en ny personlighet på Flashback genom sina inlägg, som man sen inte vågar visa för sin omgivning. Man blir då kanske också asocial privat, och kanske också identitetsstörd, alltså att man inte vet vem man är. Anonymitet kan alltså vara väldigt farligt och ohälsosamt, om det missbrukas.

Och därför undrar jag vad som är orsaken till att ni vill vara anonyma på Flashback?
Varför kan ni inte vara öppna med era åsikter i verkligheten?

Själv skriver jag saker som provocerar människor väldigt mycket, tex att jag vill tillåta slaveri. Och det är ett av skälen till att jag vill vara anonym på Flashback.
Senast redigerad av resabort 2020-07-02 kl. 19:02.
Citera
2020-07-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resabort

Själv skriver jag saker som provocerar människor väldigt mycket, tex att jag vill tillåta slaveri. Och det är ett av skälen till att jag vill vara anonym på Flashback.

Du svarar i princip på din egen fråga det är lätt att säga vad man tycker och tänker när du är anonym sen står man inte för det i verkligheten.
Citera
2020-07-02, 19:05
Medlem
Det är väl snarare så att man inte får ha åsikter för staten säger så, annars hade nog folk varit öppna med att de inte gillar negrer och blattar på gatan som ett exempel.
Citera
2020-07-02, 19:11
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Du svarar i princip på din egen fråga det är lätt att säga vad man tycker och tänker när du är anonym sen står man inte för det i verkligheten.

Varför tror du att anonyma inte står för vad de säger/skriver?
man kan ha åsikter utan att vilja vara offentlig, med vad allt det medför.

Kan även vara så att de åsikter man har vill man pröva reaktionerna på för att få respons som man sen utvecklar, och som man sen offentliggör.
Citera
2020-07-02, 19:13
Rättssäkerhet, vet du. Folk i Sverige är dessutom så jäkla dömande om dom vill var det. Det går alltid leta upp en viss mening, rycka den ur sitt stycke och göra en story. Och sen ges man ingen plattform att försvara sig från.
Citera
2020-07-02, 19:14
Medlem
Citat:
Och därför undrar jag vad som är orsaken till att ni vill vara anonyma på Flashback?
Jag vill gärna behålla min lön.
Citera
2020-07-02, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort

Men jag är intresserad av var andra drar gränsen för vad de säger i verkligheten till andra människor, och vad de måste säga anonymt på Flashback eller andra anonyma sajter.
Risken finns ju att man drar gränsen alldeles för lågt, så att man väljer att säga allt på Flashback och håller tyst om alla sina åsikter i verkligheten.

Jag skulle egentligen kunna säga i verkligheten att jag tex vill tillåta slaveri, eftersom jag vill det av humanitära skäl, för att minska världssvälten tex. Och jag tycker inte slaveri är nödvändigt om man överger kapitalismen, för då äger staten alla medborgare.
Men problemet är att många människor feltolkar ens åsikter och är snabba att döma en, och därför är risken stor att man blir utsatt för trakasserier eller våld.

Och därför tycker jag att Flashbacks användare borde bilda något slags medborgargarde, som skyddar människor som är öppna med sina åsikter i verkligheten. Det är mycket viktigare än att erbjuda anonymitet till användarna.
Människor kan då tex ha klistermärken på sina ytterdörrar där det står tex "Flashback skyddar här".
Flashback Forum behövs dock förstås fortfarande för att undvika för mycket censur.
Senast redigerad av resabort 2020-07-02 kl. 19:26.
Citera
2020-07-02, 19:26
Medlem
X-fronts avatar
För att vi har så många vänsterextrema idioter i detta landet som inte skyr några som helst medel för att utrota alla som inte tycker exakt som dem. Vi kallar dem staten.
Citera
2020-07-02, 19:27
Bannlyst
Citat:
Men jag är intresserad av var andra drar gränsen för vad de säger i verkligheten till andra människor, och vad de måste säga anonymt på Flashback eller andra anonyma sajter.
Risken finns ju att man drar gränsen alldeles för lågt, så att man väljer att säga allt på Flashback och håller tyst om alla sina åsikter i verkligheten.

Jag skulle egentligen kunna säga i verkligheten att jag tex vill tillåta slaveri, eftersom jag vill det av humanitära skäl, för att minska världssvälten tex. Och jag tycker inte slaveri är nödvändigt om man överger kapitalismen, för då äger staten alla medborgare.
Men problemet är att många människor feltolkar ens åsikter och är snabba att döma en, och därför är risken stor att man blir utsatt för trakasserier eller våld.

Och därför tycker jag att Flashbacks användare borde bilda något slags medborgargarde, som skyddar människor som är öppna med sina åsikter. Det är mycket viktigare än att erbjuda anonymitet till användarna.
Människor kan då tex ha klistermärken på sina ytterdörrar där det står tex "Flashback skyddar här".
Flashback Forum behövs dock förstås fortfarande för att undvika för mycket censur.

I min bekantskapskrets säger jag precis detsamma som jag skriver här, t.o.m. värre saker. Jag umgås inte med människor som är godhetssignalerare, moralkärringar etc.
Citera
2020-07-02, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför tror du att anonyma inte står för vad de säger/skriver?
man kan ha åsikter utan att vilja vara offentlig, med vad allt det medför.

Kan även vara så att de åsikter man har vill man pröva reaktionerna på för att få respons som man sen utvecklar, och som man sen offentliggör.

Man kan pröva sina åsikter genom att säga att det bara är en tanke man har fått, och det borde vara så man tänker också om åsikten ännu är "under utveckling".

Citat:
Ursprungligen postat av lassegustavsson
Rättssäkerhet, vet du. Folk i Sverige är dessutom så jäkla dömande om dom vill var det. Det går alltid leta upp en viss mening, rycka den ur sitt stycke och göra en story. Och sen ges man ingen plattform att försvara sig från.

För att förändra detta så måste människor bli mer toleranta, och då måste de vänja sig vid att höra massa provocerande åsikter. Men det kommer de inte vänja sig vid om människor inte är öppna med sina åsikter i verkligheten, tex genom att sluta vara anonyma på Flashback. Och för att människor ska våga det så måste det bli "fult" att vara intolerant mot oliktänkande. Men det är snarare tvärtom i Sverige just nu, media och politikerna fjäskar väldigt mycket för grupper som vill begränsa yttrandefriheten.

Och Flashback är inte en bra plattform att försvara sig från heller, om man tex har blivit uthängd på Flashback. Då har man noll rättigheter och är helt utlämnad till alla Sveriges galningar. Och det är ännu ett skäl till att jag undrar varför det är så viktigt att just Flashbacks användare ska få vara anonyma, när uthängda personer inte får vara anonyma?
Citera
2020-07-02, 19:49
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Jag tycker att anonymitet ska vara en nödlösning, något som man bara ska ta till när det verkligen behövs. Och jag uppfattar det som att många medlemmar på Flashback skulle kunna vara öppna med vilka de är i verkligheten, eftersom de inte skriver något väldigt provocerande som gör att de behöver känna sig hotade.
Och många fler på Flashback skulle troligen kunna vara öppna med vilka de är i verkligheten, om de lät bli att vara vidriga i onödan.

Och jag tror att det är viktigt för toleransen i samhället, att människor är öppna med så mycket som möjligt av sina åsikter. Annars bryr sig ingen om åsikterna, eftersom de inte vet hur många som egentligen tycker så.

Och dessutom finns det risk att man skapar sig en ny personlighet på Flashback genom sina inlägg, som man sen inte vågar visa för sin omgivning. Man blir då kanske också asocial privat, och kanske också identitetsstörd, alltså att man inte vet vem man är. Anonymitet kan alltså vara väldigt farligt och ohälsosamt, om det missbrukas.

Vad bra, då kan väl du moraliskt sett föregå med gott exempel och hålla upp ditt pass bredvid dig med denna tråd i bakgrunden när du tar kort innan du tycker att andra ska vara öppna på Flashback. Vi är alla nyfikna på vem du är.
Citera
2020-07-02, 19:55
Medlem
Du ju själv anonym med ditt nick så...ja du ser ju hur absurt det blir.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in