2020-07-02, 10:21
Medlem
Odovacers avatar
På Facebook såg jag en reklam för en liten luftkylare från företaget Getpolaire (efterkorrigering: Polaire). Jag fick direkt en känsla av att detta är båg av flera anledningar:

1. Reklamen är infantil vilken får mig att tro att den inte riktar sig till kritiskt tänkande personer utan till sådana som tror vad som helst.

2. Enligt reklamen var det två unga genier från branschen som startat en startup på detta. I kommentarerna skrev en person att : "Förra veckan var det en 15åring som kommit på detta genialiska". Skumt med 2 olika storys.

3. De berättade att den verkar genom att vattnet man tömmer i avdunstas (ingen kylpump). Detta är ju samma princip som för luftfuktare. Dock har jag svårt att förstå hur det kan bli så kallt av det. Jag har luftfuktare och jag har aldrig noterat att luften känns kallare när man slår på även om den naturligtvis stämmer att avdunstning genererar kyla.

Någon som har erfarenheter?
Senast redigerad av Odovacer 2020-07-02 kl. 10:36.
Citera
2020-07-02, 10:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
På Facebook såg jag en reklam för en liten luftkylare från företaget Getpolaire. Jag fick direkt en känsla av att detta är båg av flera anledningar:

1. Reklamen är infantil vilken får mig att tro att den inte riktar sig till kritiskt tänkande personer utan till sådana som tror vad som helst.

2. Enligt reklamen var det två unga genier från branschen som startat en startup på detta. I kommentarerna skrev en person att : "Förra veckan var det en 15åring som kommit på detta genialiska". Skumt med 2 olika storys.

3. De berättade att den verkar genom att vattnet man tömmer i avdunstas (ingen kylpump). Detta är ju samma princip som för luftfuktare. Dock har jag svårt att förstå hur det kan bli så kallt av det. Jag har luftfuktare och jag har aldrig noterat att luften känns kallare när man slår på även om den naturligtvis stämmer att avdunstning genererar kyla.

Någon som har erfarenheter?

Jag googlade, och märket heter Polaire. "Get" betyder alltså bara "skaffa". https://getpolaire.com/

Det är självklart en scam (eller på sin höjd en luftfuktare) eftersom en fläkt eller annat som står inomhus utan utomhusdel aldrig kan sänka temperaturen i ett rum. Detta följer av termodynamikens första huvudsats.
Citera
2020-07-02, 10:34
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag googlade, och märket heter Polaire. "Get" betyder alltså bara "skaffa". https://getpolaire.com/

Det är självklart en scam (eller på sin höjd en luftfuktare) eftersom en fläkt eller annat som står inomhus utan utomhusdel aldrig kan sänka temperaturen i ett rum. Detta följer av termodynamikens första huvudsats.

Ja fast viss kyla blir det ju då vatten avdunstar (heat of vaporization: 40.65 kJ/mol). Jag orkar inte räkna på hur mycket temperaturen sjunker per m3 luft och kg vatten men det kan ju inte vara så mycket att det hade betydelse. Om temperaturen sjunker t.ex. 0,1 grader är det ju meningslöst. Luften blir ju mättad med vattenånga om man försöker få upp massvis med vatten vilket ju sätter en gräns. Sedan vill man väl inte ha det som en grotta hemma. Hög luftfuktighet gör ju också att man har svårare att kyla sig genom att svettas.
Citera
2020-07-02, 10:49
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Suck. Jo, det kan den. Det kallas evaporativ kyla, och nej, det bryter inte mot Termodynamikens första lag.

Detta är dock en mycket liten maskin.
Efter att ha sökt data om en snarlik produkt, som har en vattentank på 375 ml som sägs räcka för 8 h drift, ges vid hand att i och med att vattnets ångbildningsentalpi är 2260 kJ/kg, skulle denna maskin ha en kyleffekt på ca 1,75 W. Det är inte mycket att hurra över. Då luftflöde ej framgår, är der svårt att säga hur stor temperatursänkning den kyleffekten genererar. Men låt oss anta att fläkten ger ett flöde på 1 l/s, då erhålls temperaturfallet av ca 1,5 C.
Senast redigerad av Midu 2020-07-02 kl. 11:10.
Citera
2020-07-02, 10:53
Medlem
banan74s avatar
Det är en sk. Swamp cooler. En gammal teknik som inte fungerar särskilt bra. En fuktig handduk framför en bordsfläkt ger samma resultat. Det måste vara riktigt torr luft för att det ska ge ens ett minimum av kylning och då bara som ”drag” inte för att kyla ner ett rum tex.

Här kan du läsa mer

https://home.howstuffworks.com/home-...amp-cooler.htm
Citera
2020-07-02, 11:17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Ja fast viss kyla blir det ju då vatten avdunstar (heat of vaporization: 40.65 kJ/mol). Jag orkar inte räkna på hur mycket temperaturen sjunker per m3 luft och kg vatten men det kan ju inte vara så mycket att det hade betydelse. Om temperaturen sjunker t.ex. 0,1 grader är det ju meningslöst. Luften blir ju mättad med vattenånga om man försöker få upp massvis med vatten vilket ju sätter en gräns. Sedan vill man väl inte ha det som en grotta hemma. Hög luftfuktighet gör ju också att man har svårare att kyla sig genom att svettas.

Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Suck. Jo, det kan den. Det kallas evaporativ kyla, och nej, det bryter inte mot Termodynamikens första lag.

Detta är dock en mycket liten maskin.
Efter att ha sökt data om en snarlik produkt, som har en vattentank på 375 ml som sägs räcka för 8 h drift, ges vid hand att i och med att vattnets ångbildningsentalpi är 2260 kJ/kg, skulle denna maskin ha en kyleffekt på ca 1,75 W. Det är inte mycket att hurra över. Då luftflöde ej framgår, är der svårt att säga hur stor temperatursänkning den kyleffekten genererar. Men låt oss anta att fläkten ger ett flöde på 1 l/s, då erhålls temperaturfallet av ca 1,5 C.

Jag uttryckte mig nog slarvigt. Visst, det är en luftfuktare, men inget mer, var min poäng. D.v.s den kyler inte mer än den lilla effekt som luftfuktaren ger. Det står exempelvis på hemsidan att den kyler lika bra som en AC, vilket jag inte kan betrakta som annat än rent lurendrejeri/scam att skriva.
Citera
2020-07-02, 21:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det här är scam rakt av.

Det finns applikationer för evaporativ kyla, tänk processindustrier, serverhallar och liknande där det tillförs stora mängder värme via elektricitet, där är även luften mycket torr, om man då befuktar luften sänks temperaturen, samt att fuktig luft har högre entalpi än torr dito, så man kan transportera bort mer värme med fläktsystem...

...men för komfortkyla i utrymmen där människor vistas? rent kontraproduktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in