• 1
  • 2
2020-07-01, 23:50
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Tja,

Jag funderar lite p att dra igng ett AB fr att tjna lite extra deg p helger och kvllar.

Det jag tnkte var att kpa en billig bil och kra lite Uber / Bolt ngra dagar i v.

Ni som gr detta vad kan man frvnta sig fr att kra lrdag/sndag och ev fredag ngra timmar per dag.

* Orkar man ha en manuell bil eller r automat ett mste?
* Vad plockar man hem i stlar (Ca) / mn om man kr varje helg eller 3 helger i mn?
* Vilka licenser behver man? Taxi lic, lic fr bilen osv?
* Vilka kostnader kan man rkna med i kalkylen?
* Leasa eller ga bilen?
* Ngra krav p bilen?

Ja.. Mata helt enkelt med info.

Mvh
Lasse
Citera
2020-07-02, 12:24
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Tja,

Jag funderar lite p att dra igng ett AB fr att tjna lite extra deg p helger och kvllar.

Det jag tnkte var att kpa en billig bil och kra lite Uber / Bolt ngra dagar i v.

Ni som gr detta vad kan man frvnta sig fr att kra lrdag/sndag och ev fredag ngra timmar per dag.

* Vad plockar man hem i stlar (Ca) / mn om man kr varje helg eller 3 helger i mn?
* Leasa eller ga bilen?
* Ngra krav p bilen?

Mvh
Lasse

Svaren p allt ovan str p Ubers hemsida. Om du hittar dit r du vrdig att kra.
Citera
2020-07-02, 21:52
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Svaren p allt ovan str p Ubers hemsida. Om du hittar dit r du vrdig att kra.

Oj, tack glmde kolla dr...

Jag vill hra frn folk som faktiskt gr det p riktigt och inte frn fretaget sjlva.
Sen verkar det vara skillnad p uber och bolt. Bolt skriver inget om sina bilar osv.
Senast redigerad av LasseFranGnesta 2020-07-02 kl. 21:57.
Citera
2020-07-03, 15:41
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Oj, tack glmde kolla dr...

Jag vill hra frn folk som faktiskt gr det p riktigt och inte frn fretaget sjlva.
Sen verkar det vara skillnad p uber och bolt. Bolt skriver inget om sina bilar osv.

Kan sga att det r ej lnsamt som extrajobb i Sverige om du inte r taxichauffr redan. Du behver taxikort, taxireggad bil, taxameter, samma redovisning osv.
Citera
2020-07-05, 23:53
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Kan sga att det r ej lnsamt som extrajobb i Sverige om du inte r taxichauffr redan. Du behver taxikort, taxireggad bil, taxameter, samma redovisning osv.

Taxameter? jag har sett mkt uberfrare utan taxameter? De gr ju p fastpris i appen?
Citera
2020-07-06, 12:58
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Taxameter? jag har sett mkt uberfrare utan taxameter? De gr ju p fastpris i appen?

Skatt ska betalas. Godknd taxameter ska anvndas s skatteverket kan flja dig. Fr att registrera bilen som taxi behver du ocks mtare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...8_sfs-2012-238

Uber fungerar bst i lnder som har skapat unika taxiregler fr dem eller lnder som inte kontrollerar. I Indien tex kan man inte f tag i en vanlig taxi nstan.
Citera
2020-07-06, 18:38
Medlem
Citat:
Tja,

* Leasa eller ga bilen?
* Ngra krav p bilen?

Mvh
Lasse

Du kan brja med att skaffa B-kort, kra i tv r, skaffa taxi-leg kra taxi i x antal r (vet inte hur mnga p rak arm) fr att sedan avlgga prov p trafikverket fr att anska om ett yrkestrafiktillstnd fr persontrafik. Sedan kan du brja starta ett fretag och hmta en bil som skall vara taxireggad (kostar skjortan) med tillhrande taxametersystem (koster ocks).

Lite jobbigt fr enbart extraknck.
Citera
2020-07-06, 18:41
Medlem
Citat:

Uber r inte heller legalt i Sverige. De kerier som kr fr Uber har taxameter och sedan anvnder de Ubers app nr de kr Uberkunder. Sedan finns det ju svartkare som inte har taxameter eller ens taxireggad bil och kr Uber.
Citera
2020-07-07, 22:18
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Uber r inte heller legalt i Sverige. De kerier som kr fr Uber har taxameter och sedan anvnder de Ubers app nr de kr Uberkunder. Sedan finns det ju svartkare som inte har taxameter eller ens taxireggad bil och kr Uber.

Hur fan kommer alla undan d?
Citera
2020-07-08, 03:01
Medlem
Citat:
Hur fan kommer alla undan d?

Det gr de inte, Polisen str ju och avskyltar taxibilar p lpande band.
Citera
2020-07-08, 03:02
Medlem
paras0nics avatar
Taxametern brukar vara instlld p priset man fr i Uber/Bolt-appen och rr sig inte under resans gng.
Citera
2020-07-13, 17:49
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Taxametern brukar vara instlld p priset man fr i Uber/Bolt-appen och rr sig inte under resans gng.

vad r pongen med taxameter d? D kan man lika grna redovisa allt frn appen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in