2020-11-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hennes chanser att åka i Ruka minskar väl inte av att bara köra två lopp? tycker hon gör rätt som bara åker två av dagarna också

Är nog inte så många av dom som är anmälda alla tre dagar som kommer åka allt heller, om jag får gissa.

För Hagström är det rent strategiskt klokt att inte åka fristilsdistans i premiären. Där finns risken att hon är bland dom sämre av alla i landslaget. Men det viktigaste är nog att hon åker bra i sprinten för att få åka i Ruka, åker hon bra i distans är det ändå mest bonus.
Citera
2020-11-06, 19:02
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Lite svårt att förstå varför man tillåter fler herrar än damer. Är damerna en större smittspridningsrisk?

Bra dock att även juniorer får tävla. De bästa damjuniorerna lär ha tillräckligt låg FIS punkter för att komma med blend de 100 som får åka. Bångman och Hansson är redan anmälda. Tyder på att de är väldigt sugna på att åka.
Jag skulla gissa att det beror på att fler herrar än damer anmäler sig och för att få procentuell rättvisa.
Antag att det t ex brukar anmälas 200 manliga och 150 kvinnliga och man får bara vara högst 300 så tar man bort så det blir procentuellt samma förhållande.
Vet inte bara mitt eget antagande.
Citera
2020-11-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad är logiken i att bara köra de klassiska loppen?
Hagström vill väl åka i Ruka och köra alla dagarna?
Jag skulle ha lättare att förstå om hon stor över fredagen för att vara utvilad till sprinten.

Märklig kommentar.

Hagström satsar liksom Svahn endast på sprint den här säsongen. Hennes mål är att ta en plats i VM-laget i sprint. Varför skulle hon då åka alla distansloppen i premiären? Vad är det för vits med det? Hon vill väl bara ta en plats i laget till Ruka och då är det hennes placering i sprinten som räknas.

Eftersom hon inte är med i A-laget som har första prioritet vid uttagningen måste hon sikta på något av de övriga kriterierna som är följande:

2) Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 3-placeringar i individuella lopp
3) Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 6-placeringar vid total sammanlagd ställning i flerdagarstävlingar (s.k. tourer)
4) Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 6-placering i totala världscupen eller totalt i de olika delcuperna i världscupen

Vinner hon sprinten i Bruksvallarna eller kommer tvåa så uppfyller hon kriterie 2 ovan. Kanske t.o.m. om hon kommer trea eftersom Sverige har ett så starkt sprintlag.

Kriterie 3) kommer hon inte att klara oavsett hur bra hon åker i distansloppen i premiären.

Kriterie 4) dvs. att komma bland de 6 första i den totala sprintcupen skulle väl inte heller var en omöjlighet om hon gör ett bra sprintlopp i Bruksvallarna.

Hur som helst har hon inget att vinna på att åka båda distansloppen i premiären.
Citera
2020-11-07, 06:32
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Märklig kommentar.

Hagström satsar liksom Svahn endast på sprint den här säsongen. Hennes mål är att ta en plats i VM-laget i sprint. Varför skulle hon då åka alla distansloppen i premiären? Vad är det för vits med det? Hon vill väl bara ta en plats i laget till Ruka och då är det hennes placering i sprinten som räknas.

Eftersom hon inte är med i A-laget som har första prioritet vid uttagningen måste hon sikta på något av de övriga kriterierna som är följande:

2) Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 3-placeringar i individuella lopp
3) Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 6-placeringar vid total sammanlagd ställning i flerdagarstävlingar (s.k. tourer)
4) Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 6-placering i totala världscupen eller totalt i de olika delcuperna i världscupen

Vinner hon sprinten i Bruksvallarna eller kommer tvåa så uppfyller hon kriterie 2 ovan. Kanske t.o.m. om hon kommer trea eftersom Sverige har ett så starkt sprintlag.

Kriterie 3) kommer hon inte att klara oavsett hur bra hon åker i distansloppen i premiären.

Kriterie 4) dvs. att komma bland de 6 första i den totala sprintcupen skulle väl inte heller var en omöjlighet om hon gör ett bra sprintlopp i Bruksvallarna.

Hur som helst har hon inget att vinna på att åka båda distansloppen i premiären.
Jag måste erkänna att jag missat uttagningskriterierna, men din argumentation svarar bara på min första fråga. Som du säger lär hon ha fokus på sprinten. Om hon nu bara kommer köra två lopp - varför kör hon inte söndagens lopp istället för fredagens lopp? Eller kör hon fredagens lopp ”som träning”, dvs kommer egentligen inte satsa på det loppet? Hursomhelst, hennes mål med Bruks lär ju vara att ta sig till final i sprinten och vara bästa icke-A-lagsåkare där.
Citera
2020-11-07, 07:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tror inte man skall se så fyrkantigt på uttagningarna som vissa gör här inne. Vi har tio platser till Ruka och det gäller bara att ta ut de tio bästa åkarna. Och för att bli uttagen "som sprintåkare" är det nog bra att visa att man har bra form i distans i Bruksvallarna även om man först och främst satsar på sprint.
Citera
2020-11-07, 12:53
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror inte man skall se så fyrkantigt på uttagningarna som vissa gör här inne. Vi har tio platser till Ruka och det gäller bara att ta ut de tio bästa åkarna. Och för att bli uttagen "som sprintåkare" är det nog bra att visa att man har bra form i distans i Bruksvallarna även om man först och främst satsar på sprint.
Fast av de tio platserna är väl fyra i praktiken personliga för Linn, Jonna, Maja och Emma. Lägg till att Frida, Ebba och Kalla är givna om de kan och vill. Så även om inte A-laget är garanterade startplatser så är väl sju platser i praktiken uppbokade? Kvar finns tre platser att slåss om om man kör med fullt lag. Är man på pallen i något av loppen ligger man nog bra till, vilket väl bara är Moa, Hagström och Dyvik som har kapacitet för förutom de jag nämnt?
Citera
2020-11-07, 13:01
Medlem
Citat:
Fast av de tio platserna är väl fyra i praktiken personliga för Linn, Jonna, Maja och Emma. Lägg till att Frida, Ebba och Kalla är givna om de kan och vill. Så även om inte A-laget är garanterade startplatser så är väl sju platser i praktiken uppbokade? Kvar finns tre platser att slåss om om man kör med fullt lag. Är man på pallen i något av loppen ligger man nog bra till, vilket väl bara är Moa, Hagström och Dyvik som har kapacitet för förutom de jag nämnt?

Å Falk. Dessa 11 slåss om 10 platser som det ser ut. Sen finns stora frågetecken för Lundgren så uttagningen kanske gör sig själv. Överraskningar kan alltid ske och Settlin kan mycket väl vara bättre än några av dessa åkare.
Citera
2020-11-07, 14:14
Medlem
Herrarnas möjliga uttagning då?

Halfvarsson, Häggström, Svensson och Grate har sina sprintplatser, så i år har herrarna full kvot.
Burman och Thorn är givna i övrigt. Poromaa känns mer eller mindre given på förhand, men vi får se.

Tre platser till att fördela. Vad har Danne för ingångsform till säsongen? Bygger Leo Johansson vidare på Alliansloppet? Olle Jonsson verkar komma in i säsongen med god form precis som ifjol och kanske tar en plats bara på sprinten. Annars svårt att spå vilka som kommer visa upp sig i Bruks, alternativen är många.
Citera
2020-11-07, 14:42
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Å Falk. Dessa 11 slåss om 10 platser som det ser ut. Sen finns stora frågetecken för Lundgren så uttagningen kanske gör sig själv. Överraskningar kan alltid ske och Settlin kan mycket väl vara bättre än några av dessa åkare.

Samtliga 9 damer i A-laget torde väl få åka till/i Ruka om de vill? Så egentligen är det väl bara en plats ledig. Hagström är väl förstahandskandidat till denna.
Citera
2020-11-07, 14:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jo, jag håller med om det. Men säg att nio åkare är klara (fyra sprintplatserna och A-lagsåkarna) men ingen sedan klarar kriterierna i uttagningskriterierna, kommer man då bara skicka nio åkare? Det tror jag inte, utan man kommer skicka tio åkare och det var det jag menade. Och då kan det vara bra även av "sprintåkare" att ha åkt något distanslopp i Bruksvallarna.
Citera
2020-11-07, 15:12
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Samtliga 9 damer i A-laget torde väl få åka till/i Ruka om de vill? Så egentligen är det väl bara en plats ledig. Hagström är väl förstahandskandidat till denna.
Precis mitt antagande också.
Citera
2020-11-07, 15:15
Medlem
Lundgren är iaf anmäld alla tre dagar nu, så det är väl ett gott besked.

Falk är anmäld till sprinten och fristilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in