Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Det står 7-6 till tyskorna.
Nej men, ligger något i det. Fast Hennig är ett bra undantag (trodde inte på henne precis), fast hon inte var lika vass som t ex nämnda Carl var. Kuriosa, Ribom hade fler topp-10 i världscupen under förra säsongen än Carl har under hela sin karriär. Anmärkningsvärt!
Det är ju över huvud taget väldigt svag koppling mellan framgångar som junior och framgångar som senior. Sveriges damer är det lysande undantaget, Rysslands damer och herrar har väl ”halvlyckats”. Nu tänker jag på årgång 1992 och framåt. Innan det inbillar jag mig att det var vanligare att de som lyckades i junior-VM även lyckades som seniorer.
På herrsidan är Klaebo den enda juniorstjärnan som slagit igenom ordentligt (Bolshunov bästa JVM-placering individuellt var ju runt 10).
Sen kan man fundera på om årgångarna födda 1997 - 1999 är ovanligt svaga på herrsidan (eller är 2000 ovanligt stark?). I Ruka var det sex åkare födda 2000, 0 födda 1999, 2 födda 1998 och 1 född 1997 som fullföljde hela minitouren. Porromaa var ensam av dessa topp 30, topp 50 var ytterligare två födda 00 och en född -98.