2020-12-03, 03:21
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det står 7-6 till tyskorna.

Nej men, ligger något i det. Fast Hennig är ett bra undantag (trodde inte på henne precis), fast hon inte var lika vass som t ex nämnda Carl var. Kuriosa, Ribom hade fler topp-10 i världscupen under förra säsongen än Carl har under hela sin karriär. Anmärkningsvärt!
Det är ju över huvud taget väldigt svag koppling mellan framgångar som junior och framgångar som senior. Sveriges damer är det lysande undantaget, Rysslands damer och herrar har väl ”halvlyckats”. Nu tänker jag på årgång 1992 och framåt. Innan det inbillar jag mig att det var vanligare att de som lyckades i junior-VM även lyckades som seniorer.
På herrsidan är Klaebo den enda juniorstjärnan som slagit igenom ordentligt (Bolshunov bästa JVM-placering individuellt var ju runt 10).
Sen kan man fundera på om årgångarna födda 1997 - 1999 är ovanligt svaga på herrsidan (eller är 2000 ovanligt stark?). I Ruka var det sex åkare födda 2000, 0 födda 1999, 2 födda 1998 och 1 född 1997 som fullföljde hela minitouren. Porromaa var ensam av dessa topp 30, topp 50 var ytterligare två födda 00 och en född -98.
Citera
2020-12-03, 04:53
Medlem
Skandinavisk cup i Rovaniemi inställt

Arrangerande Ounasvaara Ski Club ha beslutat att Skandinaviska Cupen i Rovaniemi inte är giltig som en etapp i cupen eftersom två stora nationer, Norge och Sverige, har fattat beslut att dra sig ur tävlingen. Beslutet är tagen enligt Skandinaviska Cupens regler "Extra regler för den skandinaviska cupen 20/21 angående Covid-19-pandemin."

Istället arrangeras en FIS-tävling samma helg och arrangören kommer INTE att bjuda in utländska åkare. Så länge inte åkaren bor i Finland
Citera
2020-12-03, 06:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag förstår inte riktigt detta kring Skandinaviska cupen. När beslutade Sverige att inte alls tävla i utlandet? Bara för några dagar sedan la skidförbundet upp information om anmälningar till Rovaniemi på sin webbplats. Är det lika farligt att resa till Rovaniemi som till Davos?

Och arrangera en FIS-tävling, kan man då begränsa deltagandet till bara boende i landet?
Citera
2020-12-03, 07:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
( ... )
Også i Rovaniemi blir det skirenn - men bare for finnlendere og utlendinger som allerede befinner aeg i Finland:

https://www.skiforbundet.no/langrenn/skirenn/skandinavisk-cup/
Fra mitt innlegg igår kl.18.12
Citera
2020-12-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag förstår inte riktigt detta kring Skandinaviska cupen. När beslutade Sverige att inte alls tävla i utlandet? Bara för några dagar sedan la skidförbundet upp information om anmälningar till Rovaniemi på sin webbplats. Är det lika farligt att resa till Rovaniemi som till Davos?

Och arrangera en FIS-tävling, kan man då begränsa deltagandet till bara boende i landet?

Skandinaviska cupen i Rovaninemi hade ju även gott lösa att åkarna bodde i Sverige och sedan bara åkte och tävla i Finland..
Citera
2020-12-03, 09:09
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Det finns ingen logik i någonting av Sverige beslut den senaste veckan. Enda möjliga logiken är att man är livrädd för media och drevande. För vad ändrades efter senaste helgen i Ruka? Sverige påståd ju allt var bra. Men sen fick Kläbo och Weng panik och snöbollen var i rullning. Hur ska åkarna och arrangörerna kunna ha förtroende för Sverige och Norges landslagsledning nu om Kläbo bestämemr när man få åka lopp eller inte?
Citera
2020-12-03, 09:36
Medlem
OweGbgs avatar
Från dagens VG:

RUSSLAND KAN DROPPE TOUR DE SKI - MENER FIS MANGLER EN RESERVEPLAN
Norges plan om å droppe Tour de Ski kan gi stjernesmell for etappeløpet. Russland er nå i tvil om sin Tour-deltagelse.
Citera
2020-12-03, 09:40
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
FIS borde flytta allt till en ort.
Citera
2020-12-03, 09:58
Medlem
Finlands landslagssjef støtter Norges kritikk: – Ikke alle lag var ansvarlige.

https://www.adressa.no/sport/langrenn/i/563VRE/finlands-landslagssjef-stoetter-norges-kritikk-ikke-alle-lag-var-ansvarlige
Citera
2020-12-03, 10:24
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Följer man de krav på testning/karantän som finns ser jag då inga hinder för att åka en FIS tävling.
Citera
2020-12-03, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
FIS borde flytta allt till en ort.

Man borde låtit Ruka stå kvar någon helg till. Helt vansinnigt att FIS totalt saknar hjärna.
Citera
2020-12-03, 10:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Man borde låtit Ruka stå kvar någon helg till. Helt vansinnigt att FIS totalt saknar hjärna.

Det hade iofs inte hjälpt, då nu Rukas tävlingar denna helg ställdes in av nya restriktioner, men visst hade det varit en god ide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in