2020-11-05, 23:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Då kan vi köra igång.

Sundling, Dyvik, Settlin - anmälda alla dagar.
Hagström - anmäld till dom klassiska loppen.
Vad är logiken i att bara köra de klassiska loppen?
Hagström vill väl åka i Ruka och köra alla dagarna?
Jag skulle ha lättare att förstå om hon stor över fredagen för att vara utvilad till sprinten.
Citera
2020-11-06, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Goda nyheter eller ej för Lillehammers VC vet jag inte(beslut i eftermiddag?).
Beslut om Lillehammer kommer inte innan nästa vecka från Norge. Lite oklart vad FIS säger om det.

Citat:
– Vi jobber fortsatt med løsninger og har veldig godt samarbeid med helsemyndighetene om det, og så har vi alle hørt at det har vært en ny pressekonferanse i dag. Derfor har vi flyttet litt på de endelige beslutningene til over helga, slik at vi får gjort de nødvendige tilpasningene i samråd med helsemyndighetene, sier Ingvild Bretten Berg til NTB.

Bretten Berg er generalsekretær i Norges Skiforbund.

– Det betyr at intensjonen fortsatt er at det skal bli verdenscuprenn på Lillehammer?

– Ja. Jeg må referere til det helseministeren selv har sagt i dag at vi jobber med å finne løsninger, så svaret på det er ja.

– Hva sier FIS om at dere har utsatt fristen?

– Vi har sagt til FIS at vi kommer med en avgjørelse i løpet av neste uke, og at vi skal konkludere så tidlig som vi kan. Men vi trenger tiden til neste uke. Alle er interessert i at vi får til dette, og det gjelder også FIS. Vi tilpasser oss hverandre som best vi kan både med tanke på situasjonen her i Norge og rundt omkring i Europa.
https://www.nettavisen.no/sport/verdenscupen-i-nordiske-grener-lillehammer-avgjorelse-i-neste-uke/3424042524.html
Citera
2020-11-06, 09:49
Medlem
Jag tror egentligen inte FIS har så stora val. Antingen blir det tävling eller så blir det en tom helg i kalendern. Möjligen skulle man kunna stanna kvar i Ruka? Det är även NOK i kalendern på båda platserna.
Citera
2020-11-06, 11:12
Medlem
Thax21s avatar
Då var det dags för den årliga "inför"-säsongen genomgången av landslagsåkarna. Med mina förhoppningar och förväntningar. Börjar med C-laget, Team svenska spel (TSS). Sen kommer herrarna (A- och B-lag) någon gång i början av nästa vecka, och kanske mot slutet av nästa vecka damerna. För den som väntar på något gott...

Team svenska spel
Av någon outgrundlig anledning får jag för mig att ta dessa efter åldern, med äldst först. Kanske för att det både på dam- och herrsidan leder till att de intressantaste åkarna kommer sist, som en belöning för att traggla sig igenom övriga.

Damsidan:

Maria Nordström (-91) hade en hygglig säsong ifjol, med bland annat en seger i skandinavisk cup. Några få vc-poäng inhämtades också i säsongens sista tävling (tremilen i Kollen, kanske mer ihågkommen för annat än Nordströms 26:e plats). En bit ifrån sin toppnivå som hon höll säsongerna 16/17 och 17/18 är hon dock. Hon får väl satsa på att hitta tillbaka dit. Annars väntar jag mig mest fortsatt hög nivå i skandinavisk cup och Sverige-cup.

Sofia Henriksson (-94) hade ett svagt fjolår som tog slut redan innan jul (hon var sen väldigt diffus med exakt vad som var problemet i någon intervju). När jag ser tillbaka på resultaten var de kanske i objektiv mening inte så dåliga, men efter att hon hade kommit tillbaka i slutet av säsongen dessförinnan och vunnit i Sverige-cupen hade man nästan väntat sig att resultatnivån skulle fortsätta rakt uppåt och in i världscuplaget. Någonstans vill man ju tro att det (fortfarande) gömmer sig en bra världscupåkare i Henriksson. Få slut på skador och sjukdomar är väl nyckeln, har ingen jättekoll på hur träningssommaren sett ut, någon kanske kan fylla i? Verkar ha varit med på Piteå Elits olika läger i alla fall, och där är ju sparringen god minst sagt. Rimlig målsättning sett till fjolåret är väl att ta sig upp på pallen i skandinavisk cup och att få chansen i världscupen (och då naturligtvis ta poäng).

Moa Molander Kristiansen (-95) tappade ifjol sin uppåtgående trend. Det började dåligt med blindtarmsproblem precis innan säsongsstart och sedan fortsatte det med sämre resultat än säsongen innan. Inte ens nära pallen i skandinavisk cup, faktiskt inte ens topp-10. Så hon får väl satsa på att komma tillbaka, men ska man vara ärlig kommer inte det heller räcka för att ta en plats till särskild många världscuptävlingar nu när yngre åkare redan håller en högre nivå. Pallen i skandinavisk cup bör iaf också här vara ett mål.

Lisa Vinsa (-95) har ett nästan identiskt läge med MMK. Vinsa var dock ännu sämre ifjol skulle jag påstå, fick ändå avsluta säsongen med två världscuptävlingar som borde passa henne bra men inga poäng. Det är inte en nivå som håller i en hårdnande konkurrens när man passerat 25. Måste också till att börja med hitta tillbaka till toppen av skandinavisk cup.

Rebecca Öhrn (-96) förbättrade sig en del ifjol, till skillnad från egentligen alla föregående. Sorgligt nog för hennes del innebär det inte direkt att hon är bättre än någon av de föregående. Kanske lite på gång ändå om man ska vara snäll, efter att ha övertränat (enligt egen utsago) i början av seniorkarriären. Behöver först och främst hitta till toppen av skandinavisk cup, hennes bästa placering där ifjol var en 27:e plats… Vann ju iaf minitouren sista Sverigecup-helgen ifjol.

Alicia Persson (-98) är en av blott två U23-åkare som är kvar i det här laget. Har likt flera andra haft en del sjukdomar/skador under junioråldern och det har tyvärr fortsatt under seniortiden, men förra säsongen var hon iaf med och åkte de flesta tävlingarna. Gör till och från lovande resultat och högstanivån har ändå fortsatt förbättrats säsong för säsong. Målsättning på hemmaplan bör väl vara att ta fler pallplatser i Sverige-cup, förbättra totalplaceringen i densamma (9:a ifjol) och ta sig till final i skandinavisk cup. Annars bör U23-VM vara det stora målet. Svårt att säga hur långt det kan räcka där, men Persson är tillsammans med Lindström mest given i truppen (för jag räknar inte med att någon från B- eller A-landslaget kommer åka).

Louise Lindström (-00) är i mitt och säkert de flesta andras tycke överlägset intressantast i detta lag. I motsats till övriga ligger hon i yppersta eliten jämfört med jämnåriga. Lindström är också en av många talangfulla svenska damjuniorer som haft det lite struligt med skador/sjukdomar någon säsong under junioråldern, men när det väl börjar lossna så brukar det kunna lossna rejält. För Lindströms del togs ju ett rejält kliv andra hälften av förra säsongen, som kulminerade i ett JVM-guld i sprint och dessutom två topp10-placeringar i distansloppen. Ser inga hinder för att inte utvecklingen ska fortsätta, men kan också erkänna att jag inte hört något om hennes träningssommar (och inte heller orkat efterforska i någon utsträckning, hon är ingen större instagrammare i alla fall kan jag konstatera). Det som gör en tveksam till att det ska bli något rejält genombrott på högsta nivå (världscup) är väl att hon (till skillnad mot tidigare svenska JVM-sprintsegrarinnor) inte har några som helst meriter mot seniorer. Sist i kvartsfinalen i skandinavisk cup är typ främsta meriten, å andra sidan kom det innan ”lyftet” under fjolårssäsongen. Lovande dock att hon fick stanna kvar i Vålådalen och vara med också på A-landslagets läger (eller i vart fall på träningstävlingarna). Med den starka konkurrens på damsidan som nu råder ser jag ändå framför mig att det blir en säsong där det gäller att börja konkurrera i toppen av Sverige-cupen och ta sig långt i skandinavisk cup. Huvudsakliga målet bör nog vara U23-VM, förutom då att bli en bättre skidåkare i största allmänhet.

...det blev lite långt så herrarna i TSS får ett eget inlägg. Se nedan.
Senast redigerad av Thax21 2020-11-06 kl. 11:17.
Citera
2020-11-06, 11:13
Medlem
Thax21s avatar
Herrsidan:
Herrarna består ju av en stor skara åkare där alla har sina toppar och dalar, där toppen är ungefär plocka världscuppoäng eller vinna i Sverige-cupen och dalen är ungefär plats 30 i Sverige-cupen. Grovt kan man också dela upp i två delar, de som är över 23 och de som fortfarande är U23. Med det sagt inte nödvändigtvis så att den yngre delen är mycket sämre i objektiv mening heller, det går att argumentera för att alla där också tillhör den grupp på 15-20 åkare som kan stå på pallen i Sverige-cupen och som brukar få chansen vid något/några tillfällen i världscupen per säsong. En utmaning för alla mer distansinriktade åkare men främst äldre gruppen (som haft några fler år på sig utan att ta steget) är att leverera på sin högstanivå mer återkommande. Det skulle inte innebära någon skillnad för svensk del vad gäller framskjutna placeringar i världscupen, men för den individen som klarar det skulle det förmodligen innebära en hel säsong i världscupen och en biljett till VM (som reserv om inte annat). För vägen ligger öppen, vi har egentligen bara Calle, Burman och möjligen fortsatt Richardsson som lär satsa främst på distansloppen i VM och VC. Alla har på något sätt sin livs chans här att kanske få representera Sverige i ett mästerskap.

Viktor Brännmark (-92) är en åkare som väl representerar ojämnheten, han avslutade alltså fjolårssäsongen med att vara 27:a och 24:a i VC samtidigt som hans tre föregående insatser i distansloppen i Sverige-cupen var 18-20-23. Nu har han 28 år gammal äntligen (för hans egen del) fått chansen i ett landslag och kanske hoppas han kunna göra samma resa som träningskompisen Häggström. På hans (utmärkta) blogg rapporteras iaf om en riktigt bra försäsong, och att nivån på samtliga Piteå Elits herrar är högre än någonsin.

Karl-Johan Westberg (-92) känner de allra flesta till. Tror på något sätt fortfarande att han är den i detta lag som skulle kunna uppnå det enskilt bästa resultatet i en världscuptävling kommande säsong, det är bara det att så jävla mycket måste slå in. Det måste vara fristil, det måste vara sprint, det måste vara rätt dag, det måste vara hårt och fast före, det får inte vara för backigt, men kanske inte heller för flackt, kvalet måste klaras och stavarna måste hålla. Nåja, vi önskar väl KJW lycka till ett år till då. Skulle teoretiskt också kunna satsa på en plats till VM som distansåkare.

Marcus Ruus (-94) var en gång i tiden en lovande junior, som sen varit nere rejält men det har också vänt uppåt. I synnerhet mot slutet av fjolårssäsongen när det inte bara gavs chansen i världscupen, det trillade in en del poäng också. Såg fräsch ut vid alliansloppet, egentligen båda dagarna. Samma målsättning som för hela gruppen, prestera oftare på högstanivån och bli en regular på världscupscenen.

Björn Sandström (-95) har länge varit en ledande åkare i den breda toppgruppen i Sverige-cupen, fick ju faktiskt åka VM 2019 så det är väl hans plats att förlora då. Högstanivåmässigt var fjolåret en framgång (stafetten Lillehammer) men jämnheten fanns inte alls hos Sandström heller. Blir redan tjatigt men här gäller ju också att göra högstanivån till normalnivå.

Anton Persson och Olof Jonsson (-95) är inte bara jämngamla utan är i samma skede i karriären. Båda sprintåkare som kanske är mest sannolika i hela laget att få åka mycket i världscupen, samtidigt otroligt osannolika att få åka VM mtp att vi har fyra i A-landslaget och en i B-landslaget som är betydligt bättre i sprint. Båda behöver klara kvalet mer regelbundet men kanske främst kunna göra avtryck när man väl gjort det. Jonsson såg rätt vass ut på alliansloppet, Persson åkte bara distansloppet (märkligt nog, skada?) men Blomman nämnde att han hade haft en väldigt bra träningssäsong fram tills dess.

Filip Danielsson (-96) var likt Ruus rätt bra som junior, hade också ett väldigt bra andra år som senior, men har efter det varit enormt skade- och sjukdomsförföljd. Började gå bättre ifjol igen dock och lyckades få en VC-pinne in på kontot. Fortsätter han uppåt härifrån?

Gustav Aflodal och Hugo Jacobsson (-97) är båda rena sprinters som nu passerat U23-åldern utan att ta någon pallplats i Sverige-cupen och utan att få åka världscup när vi ställt upp med någotsånär ordinarie lag. Viss skillnad att Jacobsson alltid ingått i något landslag (junior, U23) medan Aflodal är med för första gången. Båda åkte också ut i semin på U23VM. Upp till bevis för båda denna säsong om de ska vara kvar i det här laget.

Jonas Eriksson (-97) hade en bra säsong på hemmaplan ifjol, och gjorde ett bra lopp i skandinavisk cup men lyckades inte alls på U23VM och har inte gjort någon glad vid de (förvisso få) tillfällen han fått chansen i världscupen. Har väl dock egentligen lika goda chanser som alla de äldre distansåkarna i det här laget att slå sig in i världscuplaget.

Gustaf Berglund och Eric Rosjö (-98) är bästa vänner, träningskompisar och har haft en närmast identisk utveckling hittills under seniorkarriären. Överraskande stark första seniorsäsong (framförallt av Berglund) men sedan stagnering och t.o.m tillbakagång under andra säsongen (framförallt hos Berglund). Är rätt säker på att dessa två åsyftades av Blomman när han under Alliansloppet (i samband med Leo Johanssons framfart) sa något om att det finns ytterligare Falun-baserade unga åkare ”som satsar rejält in i den här säsongen” (eller dylikt). Båda hyllades av Halfvarsson under något reportage med honom i somras när han tränade med de båda. Sista chansen att göra bra ifrån sig på U23-VM nu.

Johan Herbert (-99) hade till stora delar en svag första säsong som senior, men avslutade med tre raka topp-10 (borträknat sprint) i Sverige-cupen vilket mycket väl kan ha räddad honom kvar i laget. Ligger ändå i min bok lite efter övriga, och skulle kunna ta ett steg framåt utan att få chansen i världscupen. Likväl, kan han börja där fjolåret slutade och öka därifrån kan han snabbt vara en av de bästa i det här laget och då har han ju verkligen åldern på sin sida också.

Leo Johansson (-99) är lagets mest intressante åkare på förhand. Segern i Alliansloppet gjorde på något sätt den saken klar, även om det var rullskidor, och även om det var en flack bana (inget som generellt borde gynna Leo dock) och även om han fick draghjälp av Calle. Avslutade ju också fjolåret starkt med en 5:e plats på U23-VM (vi ignorerar de andra insatserna där), och en tredjeplats i Sverige-cupen efter att dessförinnan varit direkt svag under större delen av säsongen. Så frågan är vilken Leo som dyker upp till säsongsstarten, tänk om han kan börja där fjolåret avslutades och stegra prestationerna likt ifjol – då kan det verkligen bli bra. Insatserna i ”tjuvstarten” häromhelgen vittnade tyvärr om annat. Men vi ignorerar väl dessa också och bara tror.

Johan Ekberg (-00) tycker jag är rätt intressant för framtiden också, vilket resultaten i JVM förvisso inte tyder på. Väljer att tro att dessa inte är representativa dock, och man kan tex påpeka saker som att han blev tvungen att avbryta sista juniorcuphelgen på hemmaplan (sjukdom, skada?) eller att han i tävlingen (JSM) på hemmaplan precis efter JVM fick stryk av en annan svensk junior (som inte var Poromaa) för första och enda gången under säsongen – vilket antyder att formen inte var på topp. Annars gjorde Ekberg fyra seniorlopp, tre av dem pekar på att han också tillhör Sverige-cup-eliten (och vid två av dem slog han Poromaa). Var tyvärr inte med på alliansloppet (fanns på anmälningslistan) men har annars sin vana troget åkt bra på rullskidorna i sommar också.
Senast redigerad av Thax21 2020-11-06 kl. 11:18.
Citera
2020-11-06, 11:18
Medlem
Tjeckiska laget har dragit på roadtrip med inledande läger i Rovaniemi och kommer återvända till Tjeckien först efter Davos. 12 åkare är med.

https://sport.ceskatelevize.cz/clanek/lyzovani-a-snowboarding/sp-v-behu-na-lyzich/bezci-na-lyzich-finisuji-pripravu-u-polarniho-kruhu-nechybi-razymova-i-janatova/5fa50f403d136f1e23bc61d0
Citera
2020-11-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Sofia Henriksson (-94) hade ett svagt fjolår som tog slut redan innan jul (hon var sen väldigt diffus med exakt vad som var problemet i någon intervju). När jag ser tillbaka på resultaten var de kanske i objektiv mening inte så dåliga, men efter att hon hade kommit tillbaka i slutet av säsongen dessförinnan och vunnit i Sverige-cupen hade man nästan väntat sig att resultatnivån skulle fortsätta rakt uppåt och in i världscuplaget. Någonstans vill man ju tro att det (fortfarande) gömmer sig en bra världscupåkare i Henriksson. Få slut på skador och sjukdomar är väl nyckeln, har ingen jättekoll på hur träningssommaren sett ut, någon kanske kan fylla i? Verkar ha varit med på Piteå Elits olika läger i alla fall, och där är ju sparringen god minst sagt. Rimlig målsättning sett till fjolåret är väl att ta sig upp på pallen i skandinavisk cup och att få chansen i världscupen (och då naturligtvis ta poäng).

Har tiggt om information från andras prenumerationer så jag kan väl bidra med lite utdrag från en artikel om Henriksson i NSD häromdagen (har en provmånad). Träningen verkar ha flutit på som den ska i alla fall.

"Jag har varit frisk och skadefri för första gången på många år. Därmed har jag fått en bra kontinuitet i träningen och kunnat följa min plan steg för steg utan avbrott."

"Det har blivit ett nytt rekord på 3000 meter.
Jag springer inte det så jättemycket. Men nu blev det ett "pers" med några sekunder i alla fall. Det är kul."

"Även i VO2 max, som mäter maximala syreupptagningskapaciteten, har hon bättre resultat."

"Också på rullskidbandet är signalerna positiva.
Där har jag verkligen gått framåt, så det är bra svar rent allmänt. Det känns jättespännande. Men det är mer än motorn som ska stämma. Det är många tekniska bitar ute i spåret. Men jag tycker det här är väldigt positivt."

"Mitt grundmål är att få en hel säsong. Det har jag inte fått på flera år. Sedan när jag står på startlinjen vill jag prestera också. Det är starka tjejer jag möter, så jag vill inte sätta för höga mål. Man ligger hundratals skidtimmar efter sett till senaste åren. Jag vill göra en hel säsong och får jag det vet jag att jag kan åka fort om allt stämmer, säger Sofia Henriksson."

Jag har väl i stort sett gett upp tanken på att Henriksson ska bli den toppåkare (i klassiskt) man trodde 2014. Hon har helt enkelt tappat för många av de viktigaste utvecklingsåren. Vågar inte hoppas på mer än att hon på sin höjd blir en Bleckur eller Rydqvist sett till nivån (fast utan dessa åkares toppresultat i Falun 2015 kanske). Problemet är väl bara att den nivån knappast längre räcker för att åka i VC speciellt ofta. Det blir på hemmaplan och kanske i Kollen. Toppåkare i Skandinavisk cup är nog ungefär där jag lägger ribban för Henriksson i fortsättningen. Allt annat är bara bonus.
Citera
2020-11-06, 11:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Jag har väl i stort sett gett upp tanken på att Henriksson ska bli den toppåkare (i klassiskt) man trodde 2014. Hon har helt enkelt tappat för många av de viktigaste utvecklingsåren. Vågar inte hoppas på mer än att hon på sin höjd blir en Bleckur eller Rydqvist sett till nivån (fast utan dessa åkares toppresultat i Falun 2015 kanske). Problemet är väl bara att den nivån knappast längre räcker för att åka i VC speciellt ofta. Det blir på hemmaplan och kanske i Kollen. Toppåkare i Skandinavisk cup är nog ungefär där jag lägger ribban för Henriksson i fortsättningen. Allt annat är bara bonus.
Det finns ju alltid möjligheten att det kommer fram en ny Johan Olsson. Har inte riktigt koll på hans ålder när det började röra på sig på allvar men än så länge är väl Henrikssons karriär inte helt olik Johans.
Citera
2020-11-06, 12:29
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Har tiggt om information från andras prenumerationer så jag kan väl bidra med lite utdrag från en artikel om Henriksson i NSD häromdagen (har en provmånad). Träningen verkar ha flutit på som den ska i alla fall.
[...]
Tack för info. Det låter ju onekligen väldigt positivt. Inte mycket att skylla på om resultaten går emot dock...
Citera
2020-11-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns ju alltid möjligheten att det kommer fram en ny Johan Olsson. Har inte riktigt koll på hans ålder när det började röra på sig på allvar men än så länge är väl Henrikssons karriär inte helt olik Johans.

Tyvärr är förekomsten av s.k. "late bloomers" mycket sällsynt men man kan ju alltid hoppas. Henriksson var ju en duktig klassisk åkare innan problem med skador och sjukdomar började.
Citera
2020-11-06, 17:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Tyvärr är förekomsten av s.k. "late bloomers" mycket sällsynt men man kan ju alltid hoppas. Henriksson var ju en duktig klassisk åkare innan problem med skador och sjukdomar började.
”Late blockera” förekommer väl knappt på damsidan? Möjligen från mindre skidnationer (tänker främst på USA) när det är först som seniorer man regelmässigt börjar tävla mot åkare av hög kvalitet.
Nu är dock Henriksson ett specialfall eftersom hon redan blommat som förstaårssenior, men jag är rädd att hon aldrig mer kommer få en hel säsong - men jag hoppas verkligen att jag har fel.
Citera
2020-11-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad är logiken i att bara köra de klassiska loppen?
Hagström vill väl åka i Ruka och köra alla dagarna?
Jag skulle ha lättare att förstå om hon stor över fredagen för att vara utvilad till sprinten.

Hennes chanser att åka i Ruka minskar väl inte av att bara köra två lopp? tycker hon gör rätt som bara åker två av dagarna också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in