2020-10-30, 15:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Intervju med Hagström: https://www.langd.se/hagstrom-ser-sig-sjalv-som-en-vm-aakare-i-vinter.6342853-86106.html

Bla om att hon ökat träningsmängden en hel del, ny tränare och målet att åka VM-sprinten.
Citera
2020-10-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
OBS, jag har inget mot att låta juniorer tävla i världscupen, särskilt inte på hemmaplan. Och jag har har varit en Hanssons största fan här inne sedan hon började tävla som junior.

Det har väl varit en regel under många år att låta några av de bästa juniorerna pröva på att åka i världscupen när tävlingarna går i Sverige. Det ger ju en extra sporre och motivation för dessa unga åkare. Finns det plats för Alicia så inte mig emot men inte på bekostnad av de bästa juniorerna. Hansson och Bångman är mycket större talanger än Alicia.
Citera
2020-10-30, 17:19
Medlem
Citat:
Besked kommer nästa vecka, senast på fredag öppnar anmälningarna.

"Inbjudan läggs upp under vecka 45, senast torsdag 5/11" har det stått länge på deras hemsida.
Citera
2020-10-30, 20:55
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Tidigare år hade A-lagsåkarna företräde i första tävlingen i Ruka. Är det ändrat nu?

Årets uttagningskriterier har inte släppts än men det skulle förvåna om man har ändrat den punkten.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I norska premiären har man satt startfältet till 80 på damsidan och 100 på herrsidan tror jag.

Nästan rätt. 60+120 på fredag & 60+150 lördag/söndag. Inga juniorer tillåts delta.
Citera
2020-10-30, 21:20
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Intervju med Hagström: https://www.langd.se/hagstrom-ser-sig-sjalv-som-en-vm-aakare-i-vinter.6342853-86106.html

Bla om att hon ökat träningsmängden en hel del, ny tränare och målet att åka VM-sprinten.

Jag var lite förvånad att Hagström inte kom fram bättre förra säsongen, men med årets träning ser det ju rätt ljust ut. De fyra VM-platserna för sprint känns i dagsläget helt öppna dock. Inte ens Svahn känns självskriven.
Citera
2020-10-30, 21:37
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Årets uttagningskriterier har inte släppts än men det skulle förvåna om man har ändrat den punkten.

Nästan rätt. 60+120 på fredag & 60+150 lördag/söndag. Inga juniorer tillåts delta.

Det tror jag inte heller och är därför överraskad att några i tråden tidigare skrev att Hanna Falk inte skulle platsa i Ruka men hon är ju 1 av 9 tjejer i A-laget och eftersom dom har företräde i första tävlingarna så är dom 9 friska och vill åka så får dom ju det och då åerstår ju bara 1 plats för övriga och då ligger väl Johanna Hagström bäst till.
Citera
2020-10-30, 21:42
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Jag var lite förvånad att Hagström inte kom fram bättre förra säsongen, men med årets träning ser det ju rätt ljust ut. De fyra VM-platserna för sprint känns i dagsläget helt öppna dock. Inte ens Svahn känns självskriven.
Om inte Linn och Jonna tappat allt till februari så är dom helt givna i VM och förmodligen Maja också.
Citera
2020-10-30, 22:24
Medlem
Citat:
Det tror jag inte heller och är därför överraskad att några i tråden tidigare skrev att Hanna Falk inte skulle platsa i Ruka men hon är ju 1 av 9 tjejer i A-laget och eftersom dom har företräde i första tävlingarna så är dom 9 friska och vill åka så får dom ju det och då åerstår ju bara 1 plats för övriga och då ligger väl Johanna Hagström bäst till.

Nu verkar ju Falk ganska het så då vore det inga krusiduller. Men kan hon inte åka klassiskt eller distans på en vettig nivå är det ingen idé att självplåga sig på denna banan+tour när bra chanser kommer i fristilen några veckor senare.
Citera
2020-10-30, 22:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Intervju med Neppy på dailyskier.com: https://www.dailyskier.com/2020/10/30/natalia-nepryaeva-i-dont-do-screaming-shouting-or-public-breaking-of-poles/

Inte så bra start på försäsongen för Neppy, både matförgiftningen och influensa. Hennes tränare sa i någon intervju också att hon inte kommer vara i någon bra form första halvan av säsongen, därmed kan komma igen andra halvan av säsongen.

Hon är inte heller så mycket för stora åthävor efter målgång.
Citera
2020-10-30, 22:39
Medlem
LibBells avatar
Det närmar sig. Jag längtar. Mycket snack om sprint i tråden, men vad tror vi om distans?

Jag tror Johaug (tyvärr, gillar henne inte) vinner de flesta distanstävlingar hon deltar i.

Jag tror Frida kommer att ta några segrar.

Hoppas Ebba kan ta en seger, men rädd det inte blir så, annat än om Frida och Therese inte är med.

Fossesholm? Ja, hon lär bli giftig, vinst redan i år? Flera? Ja jag skulle inte bli förvånad.

Weng? Blir nog några på pallen i masstart....gillar henne

Östberg...glad om vi får se henne...vinster? Nja...Pallplatser? Ja, hoppas, men tveksamt....senare på säsongen....vm?

Rysskorna? Belo ....en favorit.......comeback för många...spännande

Diggins? Hoppas...gillar henne..

Pärmen....nja..

Övriga? Ja...hoppas på någon skräll
Citera
2020-10-31, 01:37
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Det närmar sig. Jag längtar. Mycket snack om sprint i tråden, men vad tror vi om distans?

Jag tror Johaug (tyvärr, gillar henne inte) vinner de flesta distanstävlingar hon deltar i.

Jag tror Frida kommer att ta några segrar.

Hoppas Ebba kan ta en seger, men rädd det inte blir så, annat än om Frida och Therese inte är med.

Jeg skjønner ikke at folk vurderer idrettsutøvere etter hvor mye de liker/ikke liker dem på bakgrunn av hva de leser i mediene. Har ingen motforestillinger mot seier, når den er fortjent uansett hvem som vinner.

Tror også Frida kommer til å vinne flere seire i WC - basert på potensielt hun fremviste i VM i Seefeld. Men ikke på grunn av at man har vært i mediene i sommerhalvåret.
Kanskje skjer det i vinter, kanskje ikke. Har minst like stor tro på Ebba Andersson.
Citera
2020-10-31, 06:13
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Om inte Linn och Jonna tappat allt till februari så är dom helt givna i VM och förmodligen Maja också.

Jonna är ju övertränad (se tidigare inlägg) och Maja har likaledes varit mycket ojämn på sistone. Även om Linn verkligen borde ta en plats så är ju förutsättningarna för henne i år helt annorlunda i form av förväntningar. Klarar hon den pressen? Och så har vi ju Falk/Dyvik/Ribom/Lundgren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in