2020-09-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Det stämmer givetvis inte.

Förstår inte kritiken mot att Lundgren och Ribom körde många lopp ifjol, de klarade ju av det. Att Lundgren gjorde några dåliga lopp är ingen katastrof (hade det varit ett VM hon misslyckats på hade man kunnat diskutera det).

Man kan inte heller ta ut lag baserat på maximera Sveriges resultat utan man skall ta ut de åkare som är kvalificerade (de tävlar i första hand för sig själva). Således kan du inte peta åkare från en sprint för att de skall åka distans.

OK. Så här då: - Jonna, du kan köra sprint om du vill. Men om du inte gör allt för att bli fjärde länk i stafettlaget så satsar vi på nån distansåkare.
Citera
2020-09-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Varför skulle ledningen neka Sundling möjligheten att stå på pallen i världscupen och varför skulle Jonna avstå många chanser att håva in de riktigt stora prischeckarna? Anledningen till detta märkliga beslut skulle alltså endast vara att "få fram en fjärdegumma" till VM-stafetten? Tillåt mig småle.

Det är därför vi inte vinner (så mycket).
Citera
2020-09-02, 20:39
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Hur ser det ultimata Norska stafettlaget ut? Min take är att de 4 bästa är Golberg-Kruger-Röthe-Kläbo.

Problemet är att eftersom Kläbo är vigen åt ists sträckan så finns det bara en fristilsplats kvar, och Röthe och Kruger är väl bäst på fristil? Så en bättre uppställning kanske är

Golberg-Tönseth-Kruger-Kläbo ?

Iversen känns lite för ojämn, Sundby lite för gammal.

Största hotet mot Norskt guld måste vara någon Bolshunov.kross på sträcka 2. Därför bör man sätta in någon riktigt solid? Holund kanske? Kommer iofs ihåg hur han failade i någon världscupstafet härom året, men det kanske var materialet.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2020-09-02 kl. 20:43.
Citera
2020-09-02, 21:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
OK. Så här då: - Jonna, du kan köra sprint om du vill. Men om du inte gör allt för att bli fjärde länk i stafettlaget så satsar vi på nån distansåkare.

Vad menar du med "satsar på nån distansåkare"? I sprint? I distans?
Citera
2020-09-02, 21:07
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut

*BREAKING NEWS* En av Sveriges allra främsta längdskidåkare har bestämt sig: Jonna Sundling - Jag ska bli skidskytt

"Jag har funderat på det här ända sedan ledningen började pressa mig att ge upp sprintsatsningen och nu har det blivit ohållbart. Jag har faktiskt smygtränat lite skytte med Stina (Nilsson, red. anm.) de senaste månaderna och jag verkar ha talang för det."
, säger Jonna leende till Sportnyheternas utsände reporter.
Citera
2020-09-02, 21:29
Medlem
Att Sundling håller på att bli distansåkare tror jag är kraftigt överdrivet. Hon har verkligen alltid rättat sig helt efter sprintprogrammet. Men det är/var förstås kul att hon fullföljer tourerna, och det får hon gärna fortsätta med.

Jag tippar att hennes drivkraft nog snarare ligger i att ta en plats i sprintstafettlaget än att få åka distans på VM.
Citera
2020-09-02, 21:55
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Att Sundling håller på att bli distansåkare tror jag är kraftigt överdrivet. Hon har verkligen alltid rättat sig helt efter sprintprogrammet. Men det är/var förstås kul att hon fullföljer tourerna, och det får hon gärna fortsätta med.

Jag tippar att hennes drivkraft nog snarare ligger i att ta en plats i sprintstafettlaget än att få åka distans på VM.
Till sprintstafetten känns i dagsläget Jonna-Linn som klart förstahandsval och som Sveriges bästa guldchans i VM (Tyvärr Maja, du platsar inte). Men Jonnas mål är nog dessutom att ta medalj (minst) i den individuella sprinten sakta ta en plats i stafettlaget. Tveksamt om hon får åka mer i VM även vid toppform trots att hon ju harr topp tio kapacitet på alla distanser.
Men hon lär ändå vilja åka en del distanslopp i vinter.
Däremot är jag nervös över Maja, jag hoppas verkligen det börjar komma mer positiva signaler om henne snart. Falk tror jag inte heller på i VM då sprinten går klassisk stil utan i dagsläget skulle jag gissa på Linn du, Jonna, Johanna och Emma i den individuella sprinten och tror inte på stallbröder av typen att nån av Jonna, Emma och Moa förväntas prioritera bort sprinten för att bli en fjärde distansåkare. Till stafetten har vi typ tolv kapabla tjejer, så det viktig blir ju att välja det för dagen bästa laget (med rätt åkare på rätt sträcka, med hänsyn till hur konkurrenterna kör)
Citera
2020-09-02, 21:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det har varit många negativa kommentarer om Alliansloppet. En vanlig kommentar har varit att rullskidslopp inte går att jämföra med skidåkning på snö och att resultaten därför saknar betydelse. Jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker att tävlingarna visade att de unga åkarna Hagström, Ribom, Lundgren och Svahn träningsmässigt ligger i framkanten medan de mer etablerade åkarna Kalla, Sundling och Dahlqvist såg rätt sega ut. Visst, det är två och en halv månad till premiären i Bruksvallarna och mycket kan hända till dess men jag kommer bli mycket förvånad om inte de 4 unga nämnda åkarna kommer att göra bra ifrån sig den kommande säsongen. Sen var Alliansloppen mumma för en utsvulten skidälskare. Istället för att se 30 km loppet i Holmenkollen för 26:e gången fick man nu något nytt att glädja sig åt. Man får väl kolla på Alliansloppen 25 gånger också innan man får se ett nytt lopp på längdskidor.

Det kommer att bli en tuff kamp om platserna i det svenska sprintlaget i världscupen. Sverige har 6 platser och i dagsläget ser det ut som att Hagström, Ribom, Lundgren och Svahn är givna. Därtill kommer väl Sundling och Dahlqvist vilket blir 6. Utanför sprintlaget hamnar då Dyvik och Falk som bara skulle få plats vid sjukdom eller skada av någon av de andra. Nu tror jag inte man gör samma misstag som man gjorde förra säsongen att låta Ribom och Lundgren dubblera, dvs. åka både sprint och distans. Detta gjorde ju att Lundgren körde in i väggen. Lite märkligt att lagledningen matchade två unga åkare så hårt förra säsongen. Man borde begripa att man måste lägga in tid för återhämtning och träning mellan tävlingarna. Nu var det Moas föräldrar som fick gå in och sätta stop och förbjuda sin dotter att fortsätta tävlandet. Hoppas den nya landslagsledningen har bättre förnuft. Ett rimligt upplägg är att låta Ribom och Lundgren alternera i sprint och distans. Ribom kan åka de klassiska sprintarna och Lundgren de i fri stil. Då skulle det också finnas plats för antingen Dyvik eller Falk i sprintlaget.
Alliansloppet såg jag, men frågan handlade mer om rykten från lägret i Torsby
Citera
2020-09-02, 22:30
Medlem
Det enda negativa med detta års allianslopp var att det inte var det riktiga alliansloppet på 48 km. En riktig tävling.
Citera
2020-09-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Fast om man rutinmässigt tog ut laget efter några få rullskidlopp 12 veckor innan premiären på snö, så hade väl Linn Sömskar varit en helt given världscupåkare på både sprint och distans de senaste fem åren, med tanke på hennes åtta VM-guld och åtminstone åtta SM-guld på rullskidor?

Ser man till Sömskars resultat i längdvärldscupen de senaste fem säsongerna, så har hon dock bara placerat sig topp-20 i 13 av 28 sprintar (46%), samt tagit poäng i 11 av 28 distanslopp (39%), vilket knappast imponerar sett till konkurrensen i landslaget.
---

Jag har för övrigt svårt att se hur du i dagsläget inte kan se Sundling som given i sprintlaget, då hon slutade tvåa i världscupen förra säsongen och var på pallen i hälften av tävlingarna?

Hur skulle det vara om du läser vad jag skriver innan du svarar?

"i dagsläget ser det ut som att Hagström, Ribom, Lundgren och Svahn är givna. Därtill kommer väl Sundling och Dahlqvist.
Citera
2020-09-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarnivoricConcrete
Det enda negativa med detta års allianslopp var att det inte var det riktiga alliansloppet på 48 km. En riktig tävling.

Smaken är som baken, dvs. delad. Enda orsaken till att jag såg Alliansloppet i år var att det var längdskidåkarna som deltog. Det roligaste loppet att följa var dessutom sprinten på 1,2 km. Lopp med gemensam start och där man får följa åkarna under hela loppet är betydligt mer intressant och spännande än ett lopp med individuell start där man bara få se enskilda åkare vid start och mål och en punkt i mitten på loppet. Ganska tråkigt och svårt att hänga med tycker jag.
Citera
2020-09-02, 22:54
Moderator
Hjv9s avatar
Verkar som att både Moa och Johanna slog nytt PB på landslagets 3000 m lopp på bana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in