2020-08-24, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Så en då 137.5 cm lång Fossesholm hade alltså kunnat tävla "på samma villkor" som andra längdskidåkare utan hormonbehandlingen?

Kan du utveckla?
Hon är född med den genetiska kartan.
Inte svårare än så.
Med ditt sätt att resonera så kunde man tex hävda att min dåliga lungkapacitet, jämfört med dom bästa, skulle göra det tillåtet för mig att dopa mig för att ”få tävla på samma villkor” som övriga.

Dumt va?
Citera
2020-08-24, 07:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Om en behandling innebär en prestationshöjande del så är det rimligt att den som får den behandling skall vara avstängd under en tid, ja.
Att behandlingen har andra positiva effekter får man ha nytta av i det ”civila”, privata livet och inte i tävlingssammanhang.

Hon hade kunnat välja att vara kortväxt och tävla på samma villkor som dom andra.
Nu valde hon dopingspåret och har skaffat sig fördelar gentemot hennes konkurrenter.
Citat:
Vad är det jag inte vet?
Kan du utveckla?

För det första, Fossesholm har inte genomgått sin behandling primärt för att få fördelar i tävlingssammanhang och sekundärt för för att få positiva effekter i sitt "civila liva" som du skriver.

För det andra, när man fattade beslut om att hon skulle genomgå behandlingen och när hon påbörjade den så var hon så pass ung att hon då inte var elitaktiv så därför är det felaktigt att påstå att hon valde dopingspåret.

För det tredje, du tycks ha föreställningen att antidopingsystemet är/bör vara svartvitt och att det inte skall finnas några nyanser. Men det är inte så det fungerar. Man kan få medicinska undantag för användande av medel som normalt sett är dopingklassade, en del preparat är förbjudna under tävling men inte under träning etc.
Citera
2020-08-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För det tredje, du tycks ha föreställningen att antidopingsystemet är/bör vara svartvitt och att det inte skall finnas några nyanser. Men det är inte så det fungerar. Man kan få medicinska undantag för användande av medel som normalt sett är dopingklassade, en del preparat är förbjudna under tävling men inte under träning etc.

Systemet är absolut inte glasklart. Det finns personer som föds som kvinnor men med höga testosteronhalter. Forskning har visat att testosteron är prestationshöjande. Hur kul är det för "normala" kvinnor att tvingas tävla med testosteronstinna individer som mer liknar män än kvinnor?
Citera
2020-08-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För det första, Fossesholm har inte genomgått sin behandling primärt för att få fördelar i tävlingssammanhang och sekundärt för för att få positiva effekter i sitt "civila liva" som du skriver.

För det andra, när man fattade beslut om att hon skulle genomgå behandlingen och när hon påbörjade den så var hon så pass ung att hon då inte var elitaktiv så därför är det felaktigt att påstå att hon valde dopingspåret.

Jag förstår allt det där och håller i princip med.
Ett enkelt sätt att förhålla sig till den här typen av medicinsk behandling som också råkar vara doping är ju att tex stänga av den tävlande från ALL träning och tävling under tiden behandling pågår.
Då fixar man ju både den ”privata”, medicinska delen OCH den sportsliga, dopingproblematiken.

Då har man ju iaf minskat påverkan på den sportsliga biten.

Som det nu är har hon under 3 år, som är viktiga, dopats och därigenom skaffat sig fördelar som ingen annan får göra.

Ingen har hittills svarat med ett NEJ på frågan om hon haft några fördelar med den dopingen jämfört om hon inte hade behandlats.
Citera
2020-08-24, 10:15
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Ingen har hittills svarat med ett NEJ på frågan om hon haft några fördelar med den dopingen jämfört om hon inte hade behandlats.

Klart Fossesholm haft fördelar av att få tillväxthormoner. Det säger sig självt. Hela förfarandet ligger i gråzonen för vad som borde vara tillåtet. Norrbaggarna är dock duktiga på att utnyttja alla gråzoner som exciterar för att kunna dopa sina utövare. Tusenfaldiga doser av astmamedicin är ett annat exempel som bekant.
Citera
2020-08-24, 11:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Jag förstår allt det där och håller i princip med.
Ett enkelt sätt att förhålla sig till den här typen av medicinsk behandling som också råkar vara doping är ju att tex stänga av den tävlande från ALL träning och tävling under tiden behandling pågår.
Då fixar man ju både den ”privata”, medicinska delen OCH den sportsliga, dopingproblematiken.

Då har man ju iaf minskat påverkan på den sportsliga biten.

Som det nu är har hon under 3 år, som är viktiga, dopats och därigenom skaffat sig fördelar som ingen annan får göra.

Så, enligt ditt sätt att resonera borde man alltså ha förbjudit en då 13-årig Fossesholm från att träna i tre års tid, medan hon genomgick hormonbehandlingen? Ja, i Nordkorea hade det kanske funkat, där bryr man sig väl knappast om FN:s Barnkonvention (även om man har skrivit under den)

Barnkonventionen gäller idag som lag i Sverige - jag vet dock inte hur det är i Norge?
Här är hur som helst några viktiga punkter:
Citat:
2. Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.
3. Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.
15. Barn har rätt att delta i föreningar och fredliga sammankomster.
31. Barn har rätt till lek, vila och fritid.
Citera
2020-08-24, 11:34
Medlem
Citat:
Så, enligt ditt sätt att resonera borde man alltså ha förbjudit en då 13-årig Fossesholm från att träna i tre års tid, medan hon genomgick hormonbehandlingen? Ja, i Nordkorea hade det kanske funkat, där bryr man sig väl knappast om FN:s Barnkonvention (även om man har skrivit under den)

Barnkonventionen gäller idag som lag i Sverige - jag vet dock inte hur det är i Norge?
Här är hur som helst några viktiga punkter:
Börja blanda in barnkonventionen när vi pratar om doping inom elitidrott??
Det börjar kännas liiiite desperat för att ”godkänna” doping.

Nåväl, redan på pkt 2 motsäger du dig själv då andra INTE haft rättigheten att dopa sig.
Alltså faller det argumentet.

Har hon haft fördelar i sitt utövande av idrott av att kunna få dopingklassad medicin under 3 års tid?
Ja eller nej.
Citera
2020-08-24, 11:42
Medlem
Citat:
– Vi hade normalt många bortvallningar under en säsong. Men i vintras blev åkarna nervösa att det skulle ske igen eftersom de inte blev involverade i det förbättringsarbete som hela tiden skedde. Vi var lite dåliga på att informera åkarna. Om de får information så skapar det en trygghet och det blir ingen frustration. Så ska det blir i vinter, säger Myhlback.
Det var alltså inte vallningen det var fel på förra säsongen utan kommunikationen. Skönt att höra, då kan vi alltså förvänta oss lika många bortvallningar denna säsong.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8m3Rd1/uppmaningen-kritisera-inte-vallarna-offentligt
Citera
2020-08-24, 11:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Börja blanda in barnkonventionen när vi pratar om doping inom elitidrott??
Det börjar kännas liiiite desperat för att ”godkänna” doping.

Nåväl, redan på pkt 2 motsäger du dig själv då andra INTE haft rättigheten att dopa sig.
Alltså faller det argumentet.

Har hon haft fördelar i sitt utövande av idrott av att kunna få dopingklassad medicin under 3 års tid?
Ja eller nej.

Är du på riktigt, eller? Apropå barn...

Det känns lite orättvist att fortsätta diskussionen, då vi uppenbarligen har olika förutsättningar, så jag tackar för mig.
Citera
2020-08-24, 12:07
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Det var alltså inte vallningen det var fel på förra säsongen utan kommunikationen. Skönt att höra, då kan vi alltså förvänta oss lika många bortvallningar denna säsong.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8m3Rd1/uppmaningen-kritisera-inte-vallarna-offentligt

Helt fel väg att gå av den nye vallachefen, och inger inte förtroende. Att sätta munkavle på åkarna är aldrig någon bra idé. Eftersom åkarna träffar media innan de hunnit sätta sig ner med vallateamet och gå igenom loppet så blir det en orimlig situation när media ställer frågor om hur skidorna varit och åkarna ska tvingas humma och undvika frågorna efter bästa förmåga. I de fall där det är uppenbart att skidorna varit undermåliga blir det bara fånigt och skänker ett löjets skimmer över hela organisationen. Problemet har knappast varit att åkarna varit för öppenhjärtiga, tror man det skjuter man bredvid målet.
Citera
2020-08-24, 14:29
Medlem
Citat:
Är du på riktigt, eller? Apropå barn...

Det känns lite orättvist att fortsätta diskussionen, då vi uppenbarligen har olika förutsättningar, så jag tackar för mig.
Vad menar du med ”olika förutsättningar?
Varför känner du att det är ”orättvist” att fortsätta diskussionen?
Citera
2020-08-24, 14:59
Medlem
Lite konstig intervju med Myhlback, han pratar som att han var med redan ifjol. Om än att jag också förstår att flera vallare är kvar, som han ansvarar för. Oavsett tror jag inte vi kommer åka på lika många klassiska nitar i år när Perry kommit in i gänget men god inside på vilken smet som fungerade på dom norska skidorna ifjol. Jag hoppas att dom oacceptabla kollektiva vallamissarna blir ett minne blott och reduceras till enstaka åkare. I synnerhet när det inte ens är svårvallat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in