2021-02-13, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Och så här skapar man rykten som snabbt blir tagna på allvar av för många. Precis som med Fridas s.k överträning. "Överbelastad" övertolkades och blev till överträning. SVTs slöa vintersportjournalister hakade givetvis okritiskt på. Errka har torskfrossa och grobiankungen är pessimist bara. Ingen fara alls.

Näää, ingen torskfrossa, bara lite pessimistisk över läget...

Skall man konkurrera i dagens Sprint kan man inte vara hyfsat svårt hindrad att träna perioden 20 till 10 dagar innan VM - om det vore så är ju konkurrenterna riktiga dåliga (vilket dom inte är)...

Det kan bli fokusändring för Svahnen i VM - hoppa sprinten och TS och åka Skiathlonen istället...

Det finns en klar anledning till att FEM sprinters blev uttagna till VM...
Citera
2021-02-13, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tove A är väl rätt svårslagen då hon (samtidigt?) varit världsmästare i tre sporter och på pallen i världscupen i en fjärde. Hennes klubbkompis (i orientering) Tilda Ö var väl på gränsen till juniorlandslaget i tre sporter och har väl JVM medalj åtminstone i orientering men i längdåkning är väl det bästa en tiondeplats i ungdoms-oS men nu har hon lagt ner skidsatsningen?

Näää, Tilda Östberg har INTE lagt ner sin skidsatsning...

Tilda har åtminstone åkt fyra distanslopp i D21-klassen under 2021...

https://skidresultat.se/?cat=skier&id=61090
Citera
2021-02-14, 00:23
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP

Skall man konkurrera i dagens Sprint kan man inte vara hyfsat svårt hindrad att träna perioden 20 till 10 dagar innan VM - om det vore så är ju konkurrenterna riktiga dåliga (vilket dom inte är)...

Det kan bli fokusändring för Svahnen i VM - hoppa sprinten och TS och åka Skiathlonen istället...

Om Linn ska stå över sprinten så skulle jag bli extremt förvånad.
Förstår inte varför hon ens skulle komma på tanken att göra det med tanke på att det är hennes första VM, och stor chans på Guld.
Citera
2021-02-14, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Om Linn ska stå över sprinten så skulle jag bli extremt förvånad.
Förstår inte varför hon ens skulle komma på tanken att göra det med tanke på att det är hennes första VM, och stor chans på Guld.

Om hennes största vapen i klassisk sprint (stakningen på ett upplopp) inte fungerar 100% - då kanske hon känner att hon hellre lägger krutet på Skiathlonen...

Om hon inte är segerviss när VM närmar sig kommer hon ”foka” på andra saker i VM - hon vill säkerligen åka 30km klassiskt den 6:e mars också...

Men, vi avvaktar, men, förbered eder på allt...
Citera
2021-02-14, 00:41
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Om hennes största vapen i klassisk sprint (stakningen på ett upplopp) inte fungerar 100% - då kanske hon känner att hon hellre lägger krutet på Skiathlonen...

Om hon inte är segerviss när VM närmar sig kommer hon ”foka” på andra saker i VM - hon vill säkerligen åka 30km klassiskt den 6:e mars också...

Stina hade en betydligt värre skada men tog ändå medalj i både sprint och ts.
Den där axelskadan kan knappast vara så allvarlig att hon kan tänkas stå över den största chanserna hon har på Guld.
Låter osannolikt faktiskt.
Citera
2021-02-14, 01:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Tror du verkligen att det är rätt väg att gå för Linn?

Linn: "Jag har ångrat mig och vill inte åka sprinten längre, får jag åka skiathlon och tremilen istället?"

Ledningen: "Ehh...jaha...hmm...kan du ta det där igen?"
Citera
2021-02-14, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Stina hade en betydligt värre skada men tog ändå medalj i både sprint och ts.
Den där axelskadan kan knappast vara så allvarlig att hon kan tänkas stå över den största chanserna hon har på Guld.
Låter osannolikt faktiskt.

Nja, Stina fick en medalj till skänks av Maja och Jonna i sprinten - hade dom stått på benen/inte brutit staven, då hade både Stina och Eide blivit utan medaljer...

I Teamsprinten, tre dagar senare, var väl Stina lite piggare - och Maja grym där!

Som sagt, vi får avvakta och se utfallet på Linns axel - men, det är ju ingen optimal uppladdning att inte kunna staka på minst 10 dagar strax före ett VM...
Citera
2021-02-14, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Tror du verkligen att det är rätt väg att gå för Linn?

Linn: "Jag har ångrat mig och vill inte åka sprinten längre, får jag åka skiathlon och tremilen istället?"

Ledningen: "Ehh...jaha...hmm...kan du ta det där igen?"

Jag tror fortfarande på detta scenario - OM Linn känner att inte det fungerar att maxbelasta axeln i en så viktig del av åkningen, stakningen, då tror jag att hon inte vill köra sprinten och komma på någon hedrande 7:e eller 14:e plats...

Då kommer Linn hellre vila axeln ytterligare två dagar och köra Skiathlonen...

Att Linn satsar att få åka tremilen kommer ju också kräva en frisk axel...

Men, allt är väldigt oklart just nu...
Citera
2021-02-14, 10:01
Medlem
Citat:

Men vi är inte där än och de faktiska omständigheterna verkar fortfarande höjda i dunkel(?)
Citera
2021-02-14, 10:31
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Nja, Stina fick en medalj till skänks av Maja och Jonna i sprinten - hade dom stått på benen/inte brutit staven, då hade både Stina och Eide blivit utan medaljer...

I Teamsprinten, tre dagar senare, var väl Stina lite piggare - och Maja grym där!

Som sagt, vi får avvakta och se utfallet på Linns axel - men, det är ju ingen optimal uppladdning att inte kunna staka på minst 10 dagar strax före ett VM...
Även Stina blev hindrad i fallet så jag tror det blivit trippel på pallen utan det.
Citera
2021-02-14, 10:33
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Jag tror fortfarande på detta scenario - OM Linn känner att inte det fungerar att maxbelasta axeln i en så viktig del av åkningen, stakningen, då tror jag att hon inte vill köra sprinten och komma på någon hedrande 7:e eller 14:e plats...

Då kommer Linn hellre vila axeln ytterligare två dagar och köra Skiathlonen...

Att Linn satsar att få åka tremilen kommer ju också kräva en frisk axel...

Men, allt är väldigt oklart just nu...
Men hon är väl inte helt säker på att platsa i skiathlonen ännu?
Det återstår ju att se vad dom uttagna distansåkarna har för form.
Citera
2021-02-14, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Men vi är inte där än och de faktiska omständigheterna verkar fortfarande höjda i dunkel(?)

Ja, Linn har en enorm integritet - du/vi ser henne extremt sällan på sociala medier, och, inget flams i någon vlogg osv...

Det är 99% skidåkning/kosthållning/sova/återhämtning, och, 1% hänga med Moa & sin familj...

Så, någon lägesrapport från Linn lär vi inte få se närmaste sju dagarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in