2020-12-09, 22:28
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Inte Tove.
Jag är helt övertygad att landslagsledningen har bra koll på Toves utveckling inte minst senast i Bruks
Citera
2020-12-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej.

Inte Tove Ericsson. Och det är så få juniorer som ingår i Svenska Spels juniorlag att det kan finnas jämnåriga som mycket väl skulle kunna ta en plats i JVM-laget. Och förstårsjuniorerna vet vi inte hur bra de är då de inte fick åka i Bruksvallarna.
Även äldre juniorer kan ha lyft sig. Jag är nyfiken på hur Måns Skoglund ligger till t.ex. Inte omöjligt att han skulle kunna ta en plats ifrån någon i juniorlandslaget, beroende på hur många som får åka JVM.
Citera
2020-12-09, 22:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Problemet är att man inom skidförbundets längdverksamhet inte har tagit något helhetsgrepp på hela säsongen och att man nu inte har någon plan samt att man agerar allt för impulsivt (precis som man gjorde i våras).
Citera
2020-12-09, 22:36
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Nej.

Inte Tove Ericsson. Och det är så få juniorer som ingår i Svenska Spels juniorlag att det kan finnas jämnåriga som mycket väl skulle kunna ta en plats i JVM-laget. Och förstårsjuniorerna vet vi inte hur bra de är då de inte fick åka i Bruksvallarna.
Men det är ändå inte amerikanska uttagningar
Jag tror nog dom fyra jag nämnt plus Tove Ericson är bland dom som får åka oavsett uttagningstävlingar eller ej.
Citera
2020-12-09, 22:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men dom bästa juniorerna ingår ju i Sv Spels landslag och är väl under uppsikt av tränarna.
Dom har nog koll på utvecklingen av åkarna.
Citat:
Så du menar alltså att inte Märta Rosenberg, Tilde Bångman, Moa Hansson och Lisa Ingesson är de bästa damjuniorerna?
Citat:
Jag är helt övertygad att landslagsledningen har bra koll på Toves utveckling inte minst senast i Bruks

Mitt nej avsåg att inte alla de bästa ingår i Team Svenska Spels juniorlag. Bla inte Tove Ericsson. Sedan finns det några jämnåriga som denna säsong kanske är lika bra som Lisa Ingesson. Om man vill ta ut sex åkare så räcker ju inte Rosenberg, Bångman, Hansson, Ingesson och Ericsson till då de bara är fem. Det kan också vara någon som har tagit ett jättekliv till denna säsong. För att inte tala om hur det ser ut på killsidan där det inte alls är givet på samma sätt vilka som borde ingå i ett JVM-lag.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-12-09 kl. 22:50.
Citera
2020-12-09, 22:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Men det är ändå inte amerikanska uttagningar
Jag tror nog dom fyra jag nämnt plus Tove Ericson är bland dom som får åka oavsett uttagningstävlingar eller ej.

Vi vet inget alls om Lisa Ingesson denna säsong. Lisa Nystad är kanske mycket bättre denna säsong men då skall hon inte få någon chans att visa att hon platsar i ett JVM-lag.
Citera
2020-12-09, 22:51
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Mitt nej avsåg att inte alla de bästa ingår i Team Svenska Spels juniorlag. Bla inte Tove Ericsson. Sedan finns det några jämnåriga som denna säsong kanske är lika som Lisa Ingesson. Om man vill ta ut sex åkare så räcker ju inte Rosenberg, Bångman, Hansson, Ingesson och Ericsson till då de bara är fem. Det kan också vara någon som har tagit ett jättekliv till denna säsong. För att inte tala om hur det ser på killsidan där det inte alls är givet på samma sätt vilka som borde ingå i ett JVM-lag.
Jag tror fortfarande att landslagsledningen har koll på alla elitjuniorer och har kommunikation med tränare för åkare som kan tänkas vara tilltänkta och får input. Jag tror knappast en åkare ploppar upp från ingenstans.
Citera
2020-12-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kommer svenska och norska långloppsåkare våga tävla i vinter?
Om ja, Finns det landslagsåkare som kommer göra köra där också?

I Visma Ski classics finns flera svenskar varav två svenska favoritlag: Ramudden och Lager 157.
Novak åker för Ramudden och Emil Persson, Anton Karlsson, Andreas Holmberg mfl. i Lager 157.
Daniel Richardsson brukar hoppa in ibland hos Lager 157.

Tycker det är konstigt att inte Kalla, Burman eller Andersson nån gång har hoppat in i några av teamen på typ de tyngsta racen, Birkebeinerennet och Reistadlöpet. De hade ju briljerat i dessa (tror inte heller de krockar med WC).

Cologna och Röthe åkte Marcialonga förra året, ska tilläggas.
Citera
2020-12-09, 22:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag tror fortfarande att landslagsledningen har koll på alla elitjuniorer och har kommunikation med tränare för åkare som kan tänkas vara tilltänkta och får input. Jag tror knappast en åkare ploppar upp från ingenstans.

Jag håller inte med dig. Dels tror jag inte landslagsledningen har den kollen, dels tror jag åkare kan ploppa upp från ingenstans (det har skett tidigare, både förra säsongen och tidigare säsonger).
Citera
2020-12-09, 22:55
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Jag håller inte med dig. Dels tror jag inte landslagsledningen har den kollen, dels tror jag åkare kan ploppa upp från ingenstans (det har skett tidigare, både förra säsongen och tidigare säsonger).
Som var aktuella för J-VM?
Citera
2020-12-09, 22:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Som var aktuella för J-VM?

Rosenberg och Ericsson gjorde väl det förra säsongen. Maja Majbäck blev uttagen på ett lopp häromåret. Ebba under sitt första år som junior.
Citera
2020-12-09, 22:58
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Rosenberg och Ericsson gjorde väl det förra säsongen. Maja Majbäck blev uttagen på ett lopp häromåret. Ebba under sitt första år som junior.
Ebba kom väl inte från ingenstans inte Märta och Tove heller?
Dom var ju framträdande i tidigare årskullar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in