Citat:
Ursprungligen postat av
OweGbg
Ebba vann juniortävlingar i Sverige redan 2013 när hon var 16 år.
Även Märta och Tove gjorde topplaceringar i samma ålder.
Ebba "slog igenom" som friidrottare sommaren 2013 (sommaren före hennes fösta juniorår i längdskidor) genom att vinna guld på USM på 1500 och 3000 meter, hon vann finnkampen på 3000 meter och blev tolva i juniorklassen på junior-EM i terränglöpning (där hon tog ett lag-silver i juniorklassen tillsammans med Isabelle Brauer, Maria Larsson och Tova Eurén). Samma år i november inledde Ebba sin första säsong som junior i längdskidor och "slog igenom" som längdåkare. Hon blev under denna säsong (2013-14) uttagen till JVM men blev tvungen att lämna återbud då hon hade halkat på en isfläck och skadat handleden. Säsongen innan blev hon trea på 7.5 km fristil i D16-klassen på USM efter Moa Olsson och Emma Ribom. Hon vann dock andra mindre tävlingar den säsongen.
Men frågan här är om hon hade blivit uttagen till JVM 2014 om hon inte alls tävlat säsongen 2013-14 och och om ledningen i juniorlandslaget bara hade hennes resultat 2012-13 att utgå ifrån? Hade de känt till henne tillräckligt väl för att ta att henne i konkurrens med alla äldre junioråkare? Det tror jag inte.
För två år sedan, alltså säsongen innan hon blev förstaårsjunior så blev Tove Ericsson också bara trea på distansloppet på USM i D16-klassen (efter Lisa Eriksson och Sara Andersson) men även hon vann många andra mindre lopp den säsongen. Men hade hon blivit uttagen till JVM förra säsongen på de resultat hon gjorde säsongen innan. Jag tror inte det även om hon redan då hade statusen som supertalang.
Under sin första säsong som junior så vann Rosenberg bara några få lopp, bland annat två lopp i Norge på vårkanten och ett distanslopp i Scandic Cup och några mindre lopp. Hon fick delta i EYOF i Sarajevo där hon blev nia i de två distansloppen men bara 53:a i sprinten. Hade dessa resultat gjort att hon blivit uttagen till JVM förra säsongen om hon inte hade tävlat något förra säsongen. Jag tror inte det.
Så min poäng är: om man bara tar ut de som ingår i juniorlandslaget till JVM så riskerar man missa de andra juniorer som fått ett rejält lyft och som annars skulle slagit igenom. Jag tror inte att ledarna i juniorlandslaget har den kännedom om alla junioråkare och deras utveckling att de rätt kan värdera vilka som är bäst under en säsong om det inte tävlas något övrigt under denna säsong.