2020-12-09, 23:08
Moderator
Hjv9s avatar
Man borde definitivt ordna någon slags uttagningstävling för bara juniorer, kan inte se att det blir rättvist annars. Bara för att man råka ingå i J-laget betyder inte det att man nödvändigtvis tillhör de allra bästa den här säsongen. Finns en skillnad här jämfört med seniorerna.

I uttagningskriterierna står det att 5-8 tas ut av varje kön. Känns som det kan bli minsta möjliga trupp i år.
Citera
2020-12-09, 23:16
Moderator
Hjv9s avatar
Har det framkommit några nya uppgifter om Skistad sen hon inte kom till start i sprintkvarten i Lillehammer? Har själv inte sett något.
Citera
2020-12-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Har det framkommit några nya uppgifter om Skistad sen hon inte kom till start i sprintkvarten i Lillehammer? Har själv inte sett något.

Dom har nog låst in henne i labbet igen. Monstret var inte redo när han släpptes ut förra året. Labil och aggressiv, gick inte att kontrollera. En del jobb kvar för fjällfrankenstein innan monstret är fulländat.
Citera
2020-12-09, 23:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Ebba kom väl inte från ingenstans inte Märta och Tove heller?
Dom var ju framträdande i tidigare årskullar

Hur mycket hade dåvarande ledarna för juniorlandslaget koll på Ebba året innan hon blev förstaårsjunior? Om jag minns rätt utmärkte hon sig inte mer än de andra i hennes årgång. Hur mycket koll hade de på Tove när hon var lika gammal. Rosenberg gjorde en del bra resultat som förstaårsjunior, framför allt på vårkanten, men inte tillräckliga för att vara JVM-aktuell. Hon höjde sig väl rejält till förra säsongen. Det är alltså sådana här som man riskerar att missa om man bara tar ut de som ingår i Team Svenska Spel Junior.

Men min ursprungliga poäng var inte en juniorfråga, det var snarare bristen på plan från längdledningen som riskerar att drabba både seniorer och juniorer.
Citera
2020-12-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Dom har nog låst in henne i labbet igen. Monstret var inte redo när han släpptes ut förra året. Labil och aggressiv, gick inte att kontrollera. En del jobb kvar för fjällfrankenstein innan monstret är fulländat.

Jag tänker också på Frankenstein när Skidstav kommer på tal. Hon har lärt sig att bre ut sig förra året (som SL-snubben i lottoreklamen anno dazumal). Fattas bara åkstyrka som ska kunna kontrolleras utifrån motståndet och motståndets försök. Kommer dyka upp där (vm) och bara vara bäst. Som i episka mästerskap. Kanske är de fem sekunder för, Linn och Kristine.

"Frankenstein" är förresten en bra låt med New York Dolls.
Citera
2020-12-10, 00:11
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Rosenberg och Ericsson gjorde väl det förra säsongen. Maja Majbäck blev uttagen på ett lopp häromåret. Ebba under sitt första år som junior.
Uttagningen av Maja Majbäck och framförallt petningen av Hagström, baserat på ett lopp i vallnibgsföre när de bästa saknades och dessutom på en disciplin som inte kördes på JVM, var dock en stor skandal.

Håller dock med dig om att det måste anordnas tävlingar för att kunna göra en bedömning. Förbundskaptener har inte tillräcklig koll.
Citera
2020-12-10, 00:40
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Hur mycket hade dåvarande ledarna för juniorlandslaget koll på Ebba året innan hon blev förstaårsjunior? Om jag minns rätt utmärkte hon sig inte mer än de andra i hennes årgång. Hur mycket koll hade de på Tove när hon var lika gammal. Rosenberg gjorde en del bra resultat som förstaårsjunior, framför allt på vårkanten, men inte tillräckliga för att vara JVM-aktuell. Hon höjde sig väl rejält till förra säsongen. Det är alltså sådana här som man riskerar att missa om man bara tar ut de som ingår i Team Svenska Spel Junior.

Men min ursprungliga poäng var inte en juniorfråga, det var snarare bristen på plan från längdledningen som riskerar att drabba både seniorer och juniorer.
Ebba vann juniortävlingar i Sverige redan 2013 när hon var 16 år.
Även Märta och Tove gjorde topplaceringar i samma ålder.
Citera
2020-12-10, 07:49
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Labil och aggresiv låter ju nästan som Linn Svahn.
Citera
2020-12-10, 07:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Ebba vann juniortävlingar i Sverige redan 2013 när hon var 16 år.
Även Märta och Tove gjorde topplaceringar i samma ålder.

Ebba "slog igenom" som friidrottare sommaren 2013 (sommaren före hennes fösta juniorår i längdskidor) genom att vinna guld på USM på 1500 och 3000 meter, hon vann finnkampen på 3000 meter och blev tolva i juniorklassen på junior-EM i terränglöpning (där hon tog ett lag-silver i juniorklassen tillsammans med Isabelle Brauer, Maria Larsson och Tova Eurén). Samma år i november inledde Ebba sin första säsong som junior i längdskidor och "slog igenom" som längdåkare. Hon blev under denna säsong (2013-14) uttagen till JVM men blev tvungen att lämna återbud då hon hade halkat på en isfläck och skadat handleden. Säsongen innan blev hon trea på 7.5 km fristil i D16-klassen på USM efter Moa Olsson och Emma Ribom. Hon vann dock andra mindre tävlingar den säsongen.

Men frågan här är om hon hade blivit uttagen till JVM 2014 om hon inte alls tävlat säsongen 2013-14 och och om ledningen i juniorlandslaget bara hade hennes resultat 2012-13 att utgå ifrån? Hade de känt till henne tillräckligt väl för att ta att henne i konkurrens med alla äldre junioråkare? Det tror jag inte.

För två år sedan, alltså säsongen innan hon blev förstaårsjunior så blev Tove Ericsson också bara trea på distansloppet på USM i D16-klassen (efter Lisa Eriksson och Sara Andersson) men även hon vann många andra mindre lopp den säsongen. Men hade hon blivit uttagen till JVM förra säsongen på de resultat hon gjorde säsongen innan. Jag tror inte det även om hon redan då hade statusen som supertalang.

Under sin första säsong som junior så vann Rosenberg bara några få lopp, bland annat två lopp i Norge på vårkanten och ett distanslopp i Scandic Cup och några mindre lopp. Hon fick delta i EYOF i Sarajevo där hon blev nia i de två distansloppen men bara 53:a i sprinten. Hade dessa resultat gjort att hon blivit uttagen till JVM förra säsongen om hon inte hade tävlat något förra säsongen. Jag tror inte det.

Så min poäng är: om man bara tar ut de som ingår i juniorlandslaget till JVM så riskerar man missa de andra juniorer som fått ett rejält lyft och som annars skulle slagit igenom. Jag tror inte att ledarna i juniorlandslaget har den kännedom om alla junioråkare och deras utveckling att de rätt kan värdera vilka som är bäst under en säsong om det inte tävlas något övrigt under denna säsong.
Citera
2020-12-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Labil och aggresiv låter ju nästan som Linn Svahn.

Svahn blir barnsligt arg när hon förlorar. Skidstads psyke är i grunden förvildat av den cocktail av hormoner de norska ”läkarna” tryckt i henne.
Citera
2020-12-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ebba "slog igenom" som friidrottare sommaren 2013 (sommaren före hennes fösta juniorår i längdskidor) genom att vinna guld på USM på 1500 och 3000 meter, hon vann finnkampen på 3000 meter och blev tolva i juniorklassen på junior-EM i terränglöpning (där hon tog ett lag-silver i juniorklassen tillsammans med Isabelle Brauer, Maria Larsson och Tova Eurén). Samma år i november inledde Ebba sin första säsong som junior i längdskidor och "slog igenom" som längdåkare. Hon blev under denna säsong (2013-14) uttagen till JVM men blev tvungen att lämna återbud då hon hade halkat på en isfläck och skadat handleden. Säsongen innan blev hon trea på 7.5 km fristil i D16-klassen på USM efter Moa Olsson och Emma Ribom. Hon vann dock andra mindre tävlingar den säsongen.

Men frågan här är om hon hade blivit uttagen till JVM 2014 om hon inte alls tävlat säsongen 2013-14 och och om ledningen i juniorlandslaget bara hade hennes resultat 2012-13 att utgå ifrån? Hade de känt till henne tillräckligt väl för att ta att henne i konkurrens med alla äldre junioråkare? Det tror jag inte.

För två år sedan, alltså säsongen innan hon blev förstaårsjunior så blev Tove Ericsson också bara trea på distansloppet på USM i D16-klassen (efter Lisa Eriksson och Sara Andersson) men även hon vann många andra mindre lopp den säsongen. Men hade hon blivit uttagen till JVM förra säsongen på de resultat hon gjorde säsongen innan. Jag tror inte det även om hon redan då hade statusen som supertalang.

Under sin första säsong som junior så vann Rosenberg bara några få lopp, bland annat två lopp i Norge på vårkanten och ett distanslopp i Scandic Cup och några mindre lopp. Hon fick delta i EYOF i Sarajevo där hon blev nia i de två distansloppen men bara 53:a i sprinten. Hade dessa resultat gjort att hon blivit uttagen till JVM förra säsongen om hon inte hade tävlat något förra säsongen. Jag tror inte det.

Så min poäng är: om man bara tar ut de som ingår i juniorlandslaget till JVM så riskerar man missa de andra juniorer som fått ett rejält lyft och som annars skulle slagit igenom. Jag tror inte att ledarna i juniorlandslaget har den kännedom om alla junioråkare och deras utveckling att de rätt kan värdera vilka som är bäst under en säsong om det inte tävlas något övrigt under denna säsong.
Helt rätt. Det finns inget sånt som att dom sitter och ringer runt till tränarna på skidgymnasierna för att kolla åkarnas status och form. Dom iakttas på tävlingarna och gör uttagningarna efter det.
Citera
2020-12-10, 08:14
Medlem
FNLSs avatar
I nationscupen har Norge och Sveriges damer tagit ungefär så många poäng som ifjol krävdes för topp 10. Så ävEn om man tävlar mer i vinter kan man fixa full kvot.

På herrsidan har inte Fis hunnit uppdatera listan (det har ju bara gått ELVA dagar) men oavsett är Sverige långt ifrån att nå full kvot. Visserligen har vi några hemmalopp, om de nu blir av, men annars blir det ut och tävla om man vill ha några platser att fylla nästa säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in