2020-12-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finns inte tillräckligt med snö där.

Snön är nog inget problem men finns inga hållbara banor.. Kalix har väl bättre kvalite och keminmaa
Citera
2020-12-01, 18:37
Medlem
Hittills sparsamt med anmälningar till skandinaviska cupen i Rovaniemi nästa helg. Öppnade visserligen så sent som igår, men sista dag är på torsdag. Just nu är Sofia Henriksson, Jenny Solin och Simon Lageson anmälda.

Eget ansvar gäller. Info om landslagstrupp har inte släppts än.
Citera
2020-12-01, 18:46
Medlem
Handlar beslutet för Norges del i första hand om åkarnas säkerhet och hälsa eller att säkra att alla håller sig friska och kan delta i VM? Jag menar, det är väl lika stor risk att smittas under ett världsmästerskap?

Skulle inte bli förvånad om man från Norskt håll ligger på och försöker tvinga FIS att lägga ner alla tävlingar Norge inte deltar i -allt för att undvika att norska åkare missar vc-poäng.

Om man nu är så bekymrad över den rådande pandemin borde man ju inte ställa upp i VM heller.
Citera
2020-12-01, 19:00
Medlem
konstigkonsts avatar
Jag är enig med Musgrave https://twitter.com/musgraveandrew/status/1333827539324821515

Citat:
I respect the Norwegian decision to pull out of the next @FISCrossCountry
races... But I also very much hope it doesn't lead to a shitstorm with other teams pulling out & races being cancelled
😬
I felt Ruka was safe & well organised- no reason Davos & Dresden can't do the same
🤷‍♂️
Citera
2020-12-01, 19:02
Medlem
Ostrobothnias avatar
Rukas FIS tävlingar är inställda efter nya direktiv i Norra-Österbottens sjukvårdsdistrikt, frågan om de kunnat hålla ngn mer VC där då alls som back up. Rovaniemi är längre norrut och i Lapplands distrikt så de verkar vara "på" fortsatt.
Citera
2020-12-01, 19:32
Medlem
rainbowias avatar
Norges beslut är vettigt under rådande omständigheter.

Thomas P skräder inte orden.
Citat:
För du ska vara en naiv jubelidiot om du tror att inga åkare kommer att smittas om tävlingarna får fortsätta som planerat.

Mitt eget förhållningssätt inför säsongen var att det var väldigt stor risk till ommöblering i tablån. Ja, oundvikligt om man ser det nyktert i min mening. För åkarna i gemen så är VM det största målet för säsongen och även för mig som längdsupporter så är VM nr1 om man nu ska välja ut en tävlingsvecka. Så bara hoppas att FIS, arrangörer, förbund, åkare plus andra div underhuggare gör sunda val framöver för att kunna genomföra mästerskapet. Och handen på hjärtat så är världscupprogrammet alldeles för digert så att dra fram osthyveln är inget att uppröras över.
Citera
2020-12-01, 19:37
Medlem
konstigkonsts avatar
Är det sannolikt att någon annan nation följer efter Norges beslut utöver Finland och Sverige? I så fall kommer ju 7 av 10 nationer medverka vid Davos och tävlingarna kan enl. FIS egna regler gå som planerat. Min magkänsla är att FIS inte ställer in i detta läge utan kör tävlingarna utan de nordiska länderna?
Citera
2020-12-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Är det sannolikt att någon annan nation följer efter Norges beslut utöver Finland och Sverige? I så fall kommer ju 7 av 10 nationer medverka vid Davos och tävlingarna kan enl. FIS egna regler gå som planerat. Min magkänsla är att FIS inte ställer in i detta läge utan kör tävlingarna utan de nordiska länderna?

Högsta hönset har beklagat att Norge hoppat av men sagt att tävlingarna kommer stå kvar.
Citera
2020-12-01, 19:49
Medlem
konstigkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Högsta hönset har beklagat att Norge hoppat av men sagt att tävlingarna kommer stå kvar.
Ja, men det är väl förutsatt att 7 av 10 toppnationer deltar?
Citera
2020-12-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ja, men det är väl förutsatt att 7 av 10 toppnationer deltar?

Nej, det är nog bara världscupstatusen som är i farozonen. Men det verkar som att 7 av 10 bästa nationerna kanske är mer av ett riktmärke än något annat.

Norge kan dra hem och tävla i Lillehammer, men för massa mindre nationer är världscupen enda chansen att tävla just nu.
Citera
2020-12-01, 19:55
Medlem
Citat:
Är det sannolikt att någon annan nation följer efter Norges beslut utöver Finland och Sverige?
Skulle inte tro det. Jag förmodar att det här "7 av 10 nationer" baseras på topp 10 i nationscupen? Isf har ju Ryssland redan bekräftat deltagande. USA lär ju inte ställa in när de nu väl tagit sig över Atlanten. I övrigt är det länder som ligger granne med Alperna som knappast ställer in i Davos om de tog sig upp till norra Finland.
Citera
2020-12-01, 19:55
Medlem
konstigkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nej, det är nog bara världscupstatusen som är i farozonen. Men det verkar som att 7 av 10 bästa nationerna kanske är mer av ett riktmärke än något annat.

Norge kan dra hem och tävla i Lillehammer, men för massa mindre nationer är världscupen enda chansen att tävla just nu.

Det blir oavsett ett spännande centraleuropeiskt mästerskap att vänta om två helger med andra ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in