Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Den vallningsmossen berodde väl på Maja själv?
Om jag kommer ihåg rätt så sa Maja efter testningen inför loppet att skidorna var perfekta varvid naturligtvis ingen ändring gjordes av hennes vallare.
Både ja och nej skulle jag säga. Både Maja och Frida testade skidor ca 1 timme före prologen och valde vardera ut de par skidor som kändes och gick bäst. Sen så ändrades vädret och föret ändrades och när det var dags att köra prolog så funkade de skidor de valt ut inte alls. Frida Karlsson sa själv "Men alltså jag hade godkänt skidorna när jag testade dem så jag tar på mig det själv. Jag tror att det har blivit glattare i spåret eller nåt."
Jag tycker att man kan skylla på flera parter i den vallamissen. Landslaget har ofta en meteorolog med sig som bedömer vädret, möjligtvis att denna inte var med eller missade att det skulle komma snö och kommunicerade alltså inte ändringen i före till vallarna. Frida och Maja borde också veta bättre än att välja det slutgiltiga paret skidor så pass långt innan start. Här tycker jag dock att vallateamet har ett stort ansvar i att hjälpa åkarna till att få så bra material som möjligt, och deras vallare kan knappast ha trott att skidorna skulle gå lika bra när de testade som när det var dags för prologen. Visste vallateamet att föret skulle ändras, i så fall har väl de en skyldighet att hjälpa åkarna att välja korrekta skidor, och inte bara de som åkaren tycker går bäst för stunden.
Jag menar därför att det var framförallt någonstans i kommunikationen i kedjan meteorolog <--> vallare <--> åkare som brast i Ruka förra året. Precis var det brast är desto svårare att säga, men det har nog landslaget rett ut vid det här laget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Är Teodor med i vallateamet?
Teståkare väl?