2020-11-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Ja, om PCR-testet är negativt så blev detta verkligen överdrivet.

Jag kan dock inte se poängen med att ta snabbtester överhuvudtaget om man ändå gör PCR-tester?
Man gjør vel kun PCR-test hvis hurtigtesten(antigenpåvisning - antistoff påvisning av virus protein) er positiv tipper jeg.

Svartid er spesielt kritisk når førstelinjetiltak for bekjempelse av smittespredning er TISK (Testing, isolering, smittesporing og karantene).
Citera
2020-11-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om du har testat negativt för att komma in i landet och sen följer landets regler har du troligtvis ingen skyldighet alls till ytterligare tester. FIS snabbtestar och isolerar därför att dom inte vill ha in smitta på området som skulle hota tävlingarna. Det är säkert också ett villkor för själva arrangemanget. Snabbtester blir den rimliga mellanvägen för att inte ta upp sjukvårdsresurser.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Man gjør vel kun PCR-test hvis hurtigtesten(antigenpåvisning - antistoff påvisning av virus protein) er positiv tipper jeg.

Svartid er spesielt kritisk når førstelinjetiltak for bekjempelse av smittespredning er TISK (Testing, isolering, smittesporing og karantene).
Ja, det lär vara på det sättet. Samtidigt förstår jag inte logiken i att snabbtesterna anses tillräckliga för dem som testar negativt, men uppenbarligen betyder 0 när man gjort ett PCR-test.

Att PCR-testet gäller över snabbtestet köper jag, men om verkligen alla andra som är där enbart testats med snabbtester har man verkligen inte gjort allt för att förhindra smitta.
Citera
2020-11-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Svenske alpintränaren gjorde etta xtra test, även det positivt.
Dessutom smittades en till person i ledarstaben men det har det varit hysh hysh om i svensk media.
Citera
2020-11-26, 13:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Viken sopa det blev.. att nästa svar skulle vara negativt var rätt väntat

Vad då »sopa«, soppa heter det. Ju fler kockar, desto sämre soppa. En sopa är en misslyckad person.

---

Hela testförfarandet verkar vara högst osäkert. Det borde räcka med ett test och det borde vara säkerställt. Det här känns väldigt otillförlitligt. Är det en sopa som håller i testandet?
Citera
2020-11-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Märkligt tycker jag. Jag trodde att om man testade positivt så var man tvungen att vara i karantän i 14 dagar och var tvungen att vara i karantän under hela den perioden även om man testar negativt senare under den perioden.

Och jag har aldrig hört talas om att man i Corona-sammanhang testar om prov.
Glömt Suldan Hassan eller vem det nu var som testade positivt innnan Finnkampen och sen testade negativt strax efter. Blev inte att han tävlade i Finnkampen men reste till en annan tävling i stället.
Citera
2020-11-26, 13:43
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Ja, det lär vara på det sättet. Samtidigt förstår jag inte logiken i att snabbtesterna anses tillräckliga för dem som testar negativt, men uppenbarligen betyder 0 när man gjort ett PCR-test.

Att PCR-testet gäller över snabbtestet köper jag, men om verkligen alla andra som är där enbart testats med snabbtester har man verkligen inte gjort allt för att förhindra smitta.
Om snabbtestet är utformat så det snarare ger falskt positiv än falskt negativ är det väl en rimlig förhållning.
Citera
2020-11-26, 13:44
Medlem
Lite märkligt att snabbtest visar positivt och PCR test negativt då detta är mycket känsligare och hittar avsevärt mindre andel Covid i kroppen.
Vanligt att det är tvärtom, negativt snabbtest och sedan efter extra kontroll positivt PCR.
Senast redigerad av postis 2020-11-26 kl. 13:47.
Citera
2020-11-26, 13:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Glömt Suldan Hassan eller vem det nu var som testade positivt innnan Finnkampen och sen testade negativt strax efter. Blev inte att han tävlade i Finnkampen men reste till en annan tävling i stället.

Jag förstår inte alls vad det har med att göra med det jag skrev.
Citera
2020-11-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Lite märkligt att snabbtest visar positivt och PCR test negativt då detta är mycket känsligare och hittar avsevärt mindre andel Covid i kroppen.
Vanligt att det är tvärtom, negativt snabbtest och sedan efter extra kontroll positivt PCR.

Du har vänt på det i sista meningen. Men det är hursomhelst inte ovanligt med falska positiva.
Citera
2020-11-26, 14:39
Medlem
Nu har FHM så gott som sagt att det blir samma restriktioner hela vintern. Även om man tidigare flaggat för att utomhusaktiviteter kan få delvis andra förhållningsregler.

Alltså är det god tid för skidförbundet att bestämma sig. Antingen börjar man anordna smittsäkra evenemang för eliten som i Bruks, annars kan man redan nu lägga ned mer eller mindre hela den nationella säsongen innan den startat.
Citera
2020-11-26, 14:46
Medlem
FNLSs avatar
Nya punktlistor idag
Sundling fortsatt världsetta i sprintkval
Dahlqvist och Poromaa upp 50 platser på distans
Citera
2020-11-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Förra året var det en rejäl vallningsmiss som drabbade bl a Maja.
Den vallningsmossen berodde väl på Maja själv?

Om jag kommer ihåg rätt så sa Maja efter testningen inför loppet att skidorna var perfekta varvid naturligtvis ingen ändring gjordes av hennes vallare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in