2020-06-30, 21:40
Medlem
Hej!

Berättar nu min situation och här om ni tror detta kan gå att lösa.

• Inkomst 450 tkr / år
  • 7 förfrågninar på UC i år
  • Bostadsrätt värd 3.8 MSEK i Sthlm innerstad
  • Bolån på 2.4 MSEK
  • 7 förfrågningar på UC i år, köpte bostaden i år
  • Blancolån på 250k ICA, 350k Ikano, kreditkort 100k, dvs totalt 670k
  • Inget sparande, dvs kan ses som oansvarigt då jag är mellan 33-35 år

Jag har månadsutgifter på ca. 22k i räkningar (har ej då pengar att leva för, så går back varje månad). Så kommer behöva öka löner från mina bolag för att klara mig och ta extragigg etc. Det tar fokus från mina bolag och därför kom jag på ikväll att någon bank kanske är medgörligare än den jag har nu (Nordea).

Jag har idag en belåningsgrad på 2.4/3.8 = 63% right? Den kan man väl få upp till 85%? Kan på banks begäran även öka inkomsten till 50k/mån, men gör det helst inte. Har inga lönespecar för det att visa bakåt i tiden heller.

Jag tänker att jag skall boka ett möte med SEB eller Handelsbanken och lägga korten på bordet. Eller annan bank (tips isf och varför?). Har personligen mest intresse av någon av ovan nämnda banker, särskilt SEB som är bra för företag.

Jag är redo att flytta två av mina aktiebolag och privata förehavanden, dvs mitt bolån även, i utbyte mot att jag får belåna lägenheten för att cleara skulderna.

Drömmen hade varit att öka bolånet med 700k till 3.1m. Har då en belåningsgrad på 3.1 av 3.8 = 81.5%.

Det ärliga svaret gällande blancolånen är att jag spekulerat bort dem på börsen. Bör jag inte nämna det, eller bör jag nämna det och be om råd om lågrisk-fonder istället? Det är ju ett riskbeteende som de kanske drar öronen för.

Ni som har erfarenhet. Är bankerna lyhörda för såna här scenarion, eller behöver man hitta en särskild bankkontakt via en vän eller liknande för att det ens skall vara möjligt?

Enligt bolånereglerna som finns idag, kan jag vara belånad 80-82% och tjäna 35-40k/mån, eller bör jag korrigera lönen innan mötet?

Tacksam för tips och råd, även på eventuella banker som ni tror lyssnar mer på liknande situationer.

Eller om ni varit i ngn liknande sits och lyckats lösa det.
Citera
2020-06-30, 22:40
Medlem
pussluffares avatar
Äntligen en intressant tråd.
Rent spontant och mina personliga åsikter, gör vad du vill med den informationen! Hoppas det hjälper

Det som talar till din fördel:

1. Bra inkomst

2. Värdefull bostad och en relativt låg belåningsgrad

Det som talar för din nackdel:

1. 7 st UC kontroller per år är inte snyggt.

2. 670.000 i Blancolån är katastrof.
2.1 Följdfråga (Vad betalar du i ränta / armotering på dessa lån / månad?)

3. Noll sparande (hade inte varit världens grej om det inte vore för dina blancolån)

Jag är inte Patrick Grimlund från Lyxfällan men han skulle nog hålla med mig när jag säger så här:
Städa upp dina blancolån. Ju fortare du löser dem ju stadigare står du när / om det skulle börja storma i din ekonomi vid säg oförutsägbara utgifter / osäker anställning osv. Logiskt eller hur?

För guds skull så spela inte ut det enda kortet du har i rockärmen, d v s ditt relativt låga bolån.
De 700.000 kronorna kan lösa dina rent ut sagt skit dåliga "investeringar" för tillfället.

Men om ett halvår då?
Nu ska vi firar att du äntligen ligger på "noll", vilket inte alls är sant.
Är det inte dags att börja spekulera lite på börsen igen och tjäna in alla dem förlorade pengarna? Skaffa ett kreditkort och ta den där resan som du "förtjänar"? Med mera med mera. Du har tidigare handlat för pengar du inte har. Punkt.

Nej. Bit i det sura äpplet. Erkänn att du levt långt över dina tillgångar och kämpa för att göra dig skuldfri. Det är en sann frihetskänsla att veta att man har noll skulder. (Bolån, bil och studier borträknat)

Ber om ursäkt för moralkakan. Men jag önskar dig allt gott och hoppas tar rätt beslut i framtiden.
Citera
2020-06-30, 22:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Flera banker har skuldkvotstak, som begränsar hur stora lån du får ta i förhållande till din inkomst. Vanligen ligger taket på fem gånger din årliga bruttoinkomst. Tjänar du 450 000 kronor om året får du alltså låna max 2,25 miljoner.
Senast redigerad av Ringhals3 2020-06-30 kl. 22:42.
Citera
2020-06-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pussluffare
Äntligen en intressant tråd.
Rent spontant och mina personliga åsikter, gör vad du vill med den informationen! Hoppas det hjälper

Det som talar till din fördel:

1. Bra inkomst

2. Värdefull bostad och en relativt låg belåningsgrad

Det som talar för din nackdel:

1. 7 st UC kontroller per år är inte snyggt.

2. 670.000 i Blancolån är katastrof.
2.1 Följdfråga (Vad betalar du i ränta / armotering på dessa lån / månad?)

3. Noll sparande (hade inte varit världens grej om det inte vore för dina blancolån)

Jag är inte Patrick Grimlund från Lyxfällan men han skulle nog hålla med mig när jag säger så här:
Städa upp dina blancolån. Ju fortare du löser dem ju stadigare står du när / om det skulle börja storma i din ekonomi vid säg oförutsägbara utgifter / osäker anställning osv. Logiskt eller hur?

För guds skull så spela inte ut det enda kortet du har i rockärmen, d v s ditt relativt låga bolån.
De 700.000 kronorna kan lösa dina rent ut sagt skit dåliga "investeringar" för tillfället.

Men om ett halvår då?
Nu ska vi firar att du äntligen ligger på "noll", vilket inte alls är sant.
Är det inte dags att börja spekulera lite på börsen igen och tjäna in alla dem förlorade pengarna? Skaffa ett kreditkort och ta den där resan som du "förtjänar"? Med mera med mera. Du har tidigare handlat för pengar du inte har. Punkt.

Nej. Bit i det sura äpplet. Erkänn att du levt långt över dina tillgångar och kämpa för att göra dig skuldfri. Det är en sann frihetskänsla att veta att man har noll skulder. (Bolån, bil och studier borträknat)

Ber om ursäkt för moralkakan. Men jag önskar dig allt gott och hoppas tar rätt beslut i framtiden.

Tack för ett ärligt inlägg. Det behövs.

Jag har insett detta å det grövsta senaste månaderna. Har spärrat mig från Lendo och lånesajter, spärrat mig från spelpaus.se, klippt kreditkortet och tänker till när jag spenderar.

Jag träffar dessutom någon nu och vill vi köpa något tillsammans om 1-3 år ser det inte bra ut.

Jag har väldigt mkt motivation för att aldrig spekulera på börsen igen - eller skaffa ett kreditkort. Jag vill driva mina bolag.

Räntan på IKANO 350k är 13% och ICA ngnstans runt 7-8%, så det är drygt 6-8k i ränta varje månad. Jag kommer aldrig komma ikapp om jag inte löser det här med mitt bolån eller lyckas sälja aktier i mitt bolag. Och det är inte bra läge för det nu.

Har dessutom inte pengar att leva för varje månad, så även om jag vill bita i det sura äpplet för att jag förtjänar det, är frågan om det fortfarande inte är värt att undersöka om ngn bank vill ta sig an detta och vinna mig som både privat- och företagskund?

Gällande hela storyn på lägenheten.

Jag hade 650k i blanco. Fick då köpa en hyresrätt på bästa adress till bostadsrätt inne i city. Tur, jag vet. Men banken vill att jag löste lånen först. Så jag lånade pengar av en vän, löste lånen, fick bolånet, sedan blancolånade igen och gav cashen till vännen.

2 bolånesökningar, ett nytt företag (UC) jag öppnat, en styrelsepost (en UC) osv. Det blev snabbt 7. Men de går ju att förklara eftersom allt hänt i år med boköp och blancolånekurvan.

Kanske inte bör förklara dock för nya banken att jag lurade den gamla genom att säga att lånen är lösta och sedan ta om dem på nytt.
Senast redigerad av ELKARTELL 2020-06-30 kl. 23:01.
Citera
2020-06-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Flera banker har skuldkvotstak, som begränsar hur stora lån du får ta i förhållande till din inkomst. Vanligen ligger taket på fem gånger din årliga bruttoinkomst. Tjänar du 450 000 kronor om året får du alltså låna max 2,25 miljoner.

Har räknat lite på SEBs sajt nu.

Jag har 37k idag på mitt bolag jag jobbat på i 5 år (444k). På mitt nya bolag som öppnas nu kan jag ta ut 15k. Tot 52k i lön.

Med 52k i lön kan jag från SEB, med insats på 592k, låna 3.353m. Då ska jag kunna köpa för 3.945m.

Kalkylen går ihop, men förstår att man måste hitta rätt bankman som kan hjälpa en.
Citera
2020-06-30, 23:38
Medlem
pussluffares avatar
Positiv feedback:
Jättebra att du klippt gamla kreditkort, spelpaus.se med mera.

52.000 kr i månadslön är väldigt bra. Inget snack.

Men:

Jag får svindel av att du lägger ut mellan 6000-8000 i bara ränta på dina blancolån.
Jag vet inte skattesatsen i Stockholm men har jag rätt i om du har ut kanske 38.000 kronor netto varje månad? Runda slängar.

Din lilla luring på din förra bank för att verka kreditvärdig för bolånet kommer ju säkert tas upp. Vad tänkte du där?
Lösa ett blancolån på 650.000 ena månaden för att visa "gröna" siffror bara för att nästa månad vara lika skuldsatt igen så jävla simpelt.

Skärpning!

Jag vet inte vad jag ska säga.

Sälja lägenheten och köpa en billigare och erkänna förlust?
Skit händer men du verkar tillräckligt smart för att lära dig något av det hela och klättra upp för stegen igen.

Kämpa på.
Citera
2020-06-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pussluffare
Positiv feedback:
Jättebra att du klippt gamla kreditkort, spelpaus.se med mera.

52.000 kr i månadslön är väldigt bra. Inget snack.

Men:

Jag får svindel av att du lägger ut mellan 6000-8000 i bara ränta på dina blancolån.
Jag vet inte skattesatsen i Stockholm men har jag rätt i om du har ut kanske 38.000 kronor netto varje månad? Runda slängar.

Din lilla luring på din förra bank för att verka kreditvärdig för bolånet kommer ju säkert tas upp. Vad tänkte du där?
Lösa ett blancolån på 650.000 ena månaden för att visa "gröna" siffror bara för att nästa månad vara lika skuldsatt igen så jävla simpelt.

Skärpning!

Jag vet inte vad jag ska säga.

Sälja lägenheten och köpa en billigare och erkänna förlust?
Skit händer men du verkar tillräckligt smart för att lära dig något av det hela och klättra upp för stegen igen.

Kämpa på.

Exakt, där kommer jag ligga från juli.

Det är denna månad jag startar upp mitt andra bolag, så totalt 52k i lön från två bolag.

Gällande luringen. Det var den enda lösningen jag kunde komma på för att inte missa att få köpa loss min lägenhet.

Det fanns liksom ingen annan lösning.

Det du nämner, att sälja och köpa billigare, är faktiskt ett alternativ.

Men först ska jag nog ta ett möte
med två storbanker och se vad de säger.

Antar att det är jävligt svårt att gissa sig fram till här om utgången, men fått bra tips o push ändå!

Tack bud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in