2020-06-29, 23:50
Medlem
U-235s avatar
Finns en gammal turkgubbe på min gård och när han passerar mig så luktar det nått förjävligt. Jag vet hur vanliga cigg luktar, men detta är nått överjävligt. Inte cigarr, inte cigarill, det luktar bara rent ut sagt vidrigt, som han satt fyr på en bunt a4 papper indränkt med nån slags tung kemikalie.

Vad fan röker turkgubbarna egentligen??

Papyrus?
Citera
2020-06-29, 23:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-235
Finns en gammal turkgubbe på min gård och när han passerar mig så luktar det nått förjävligt. Jag vet hur vanliga cigg luktar, men detta är nått överjävligt. Inte cigarr, inte cigarill, det luktar bara rent ut sagt vidrigt, som han satt fyr på en bunt a4 papper indränkt med nån slags tung kemikalie.

Papyrus?
Det är väl lm eller vad dom heter luktar pyrande papp
Citera
2020-06-30, 00:12
Medlem
Citat:

Papyrus?

Pubeshår inrullat i Rizla.
Citera
2020-06-30, 00:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jaha, någon luktar alltså illa. Inte ett ämne för Tobak.

Tobak --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2020-07-02, 21:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
På begäran av TS har jag rådgjort med kollegorna i Tobak, och vi har bestämt oss för att ge tråden en chans. Den får vara öppen under förutsättning att fokus ligger på rökverken och att den inte urartar i allmänt gnäll på "turkgubbar" eller invandrare i största allmänhet.

Mycket nöje!

Papperskorgen --> Tobak
/Moderator
Citera
2020-07-02, 21:39
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:

Papyrus?

Troligen latakiatobak.
Citera
2020-07-02, 21:44
Medlem
U-235s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Troligen latakiatobak.
Vill du utveckla?

Jag har ingen aning om vad det är, men jag vet att det luktar förjävligt!

Jag har en far som röker cigariller, jag själv röker cigarr då och då vid utvalda tillfällen, men det finns inget som jag har kännt än så länge som luktar så jävla äckligt som detta? Är det något kulturellt skit som de röker eller är det någon slags tobak/cigg jag missat finns?

Doften är svår att definiera, men det luktar verkligen helvete. Som man sätter eld på sura dieseldränkta tidningar typ.
Citera
2020-07-02, 21:47
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Vill du utveckla?

Jag har ingen aning om vad det är, men jag vet att det luktar förjävligt!

Jag har en far som röker cigariller, jag själv röker cigarr då och då vid utvalda tillfällen, men det finns inget som jag har kännt än så länge som luktar så jävla äckligt som detta? Är det något kulturellt skit som de röker eller är det någon slags tobak/cigg jag missat finns?

Denna: Latakia (tobacco)

Det är en väldigt stark tobak som är vanlig i pip- och cigarettobak i den delen av världen.
Citera
2020-07-02, 21:53
Medlem
U-235s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Denna: Latakia (tobacco)

Det är en väldigt stark tobak som är vanlig i pip- och cigarettobak i den delen av världen.
Hmm.

Känns ju onekligen som att det skulle vara något sådant. Jag vet att han röker cigg då jag observerat honom (samt stirrat ned honom när han är ute och röker på natten), så det är inte pipa eller nått annat han röker. Men sen om det är köpecigg eller hemrullat det vet jag inte.

Får för mig att det är köpecigg han röker..
Citera
2020-07-02, 22:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Latakia är väl inte så särskilt nikotinstark? Däremot är den torkad över brinnande barrträ, vilket ger en karakteristisk doft/smak av barrskogsbrand.

Jag har ett par piptobakssorter med en hel del latakia i som jag gillar. När man röker latakia-tunga blandningar kan man få kommentarer som allt ifrån "det där luktar som när grannen eldar dåligt" till "röker du plast?".

De enda cigaretterna med latakia jag känner till är Gauloises Brunes, men det finns säkert fler sorter.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gauloises
Citera
2020-07-02, 23:52
Medlem
U-235s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Latakia är väl inte så särskilt nikotinstark? Däremot är den torkad över brinnande barrträ, vilket ger en karakteristisk doft/smak av barrskogsbrand.

Jag har ett par piptobakssorter med en hel del latakia i som jag gillar. När man röker latakia-tunga blandningar kan man få kommentarer som allt ifrån "det där luktar som när grannen eldar dåligt" till "röker du plast?".

De enda cigaretterna med latakia jag känner till är Gauloises Brunes, men det finns säkert fler sorter.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gauloises
Det känns som att du är något på spåret här.

Ska googla lite.
Citera
2020-07-03, 16:37
Medlem
U-235s avatar
Är jag något på spåret?

https://spraktidningen.se/artiklar/2...olthet-stinker

https://sv.wiktionary.org/wiki/papyross
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto