Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theseus
Jag skulle personligen byta plats på Knäböj och Marklyft, Rodden dagen innan skulle sabba för mig iaf. Sen kanske nån benövning till på underkroppsdagar.

Sant, det har du rätt i. Kanske att jag byter rodden mot chinsen istället som inte tar lika hårt på marken. Det är något visst med att inleda veckan med lite brutal mark.

Gällande extra övning för ben, kaske det inte är så dum tanke att klämma in lite frontböj 3x10 på markdagen och Någon form av alternativ marklyft på böjdagen som Gulax länk pekade på.

Det låter tungt i mina öron men kör man lite färre set och ser det som komplement till huvudaktionen kan det kanske funka ändå.

Känns spännande detta.
Citera
2020-06-29, 15:55
Medlem
Theseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Du bör eftersträva minst 1-1 ratio mellan bröst/främre axlar och rygg för att undvika dålig hållning och skador, en v-formad rygg gör också mer för det visuella än överdimensionerade bröstmuskler.

Facepulls borde du köra, ex med band, för att spara tid kan man köra några reps i setvilan på nån basövning ex marklyft.

+1
En del rekommenderar till och med en 2:1 ratio
Citera
2020-06-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Du bör eftersträva minst 1-1 ratio mellan bröst/främre axlar och rygg för att undvika dålig hållning och skador, en v-formad rygg gör också mer för det visuella än överdimensionerade bröstmuskler.

Facepulls borde du köra, ex med band, för att spara tid kan man köra några reps i setvilan på nån basövning ex marklyft.

Det innebär alltså att jag borde lägga till en till övning för övre rygg på överkroppsdagarna eller löser ditt förslag om facepulls detta?

Jag har korrigerat upplägget en aning nu och ser ut enligt nedan.

MÅN
- Bänkpress (4x6-10)
- Flyes kabel bröst (3x 8-10)
- Sittande hantelpress Axlar (4x6-10)
- Kabellyft axlar (4x8-10)
- Chins med vikt (4x 8-10)

TIS
- Marklyft (5x 8-10)
- Frontböj (3x10)
- Vadpress (4x12)
- Situps (15x4)

TORS
- Hantelpress bröst (4x6-10)
- Miltärpress (4x6-10)
- Stående flyes axlar
- Rodd (4 x 7-10)

FREDAG
Kompletterande dag för lite triceps och biceps

LÖRDAG
- Knäböj (5x 8-10)
- Rakmark (3x10
- Vadpress (4x12)
- Situps (15x4)
Citera
2020-06-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Tack för tips, länkar och tankar om nytt upplägg.

Jag brukar hålla mig till basövningar i vanliga fall och kör lite biceps/triceps som komplement i slutet av dessa i dagsläget. Jag komponerade ett eget upplägg som jag klistar in här nedan. Några kommentarer?

MÅN
- Bänkpress (4x6-10)
- Sittande hantelpress Axlar (4x6-10)
- Kabellyft axlar (4x8-10)
- Rodd (4 x 7-10)

TIS
- Marklyft (5x 8-10)
- Vadpress (4x12)
- Situps (15x4)

TORS
- Hantelpress bröst (4x6-10)
- Miltärpress (4x6-10)
- Stående flyes axlar
- Chins med vikt (4x 8-10)

FREDAG
Kompletterande dag för lite triceps och biceps

LÖRDAG
- Knäböj (5x 8-10)
- Vadpress (4x12)
- Situps (15x4)
Inser du inte själv hur obalanserat detta schema är?

Måndag
50-70 reps för bröstet
82-110 reps där framsida axlar aktiveras mer eller mindre.
32-40 reps där ryggen aktiveras, lite mer reps om du är väldigt duktig på bänkpress.
32-40 reps där baksida axlar aktiveras minimalt vid rodden.

Torsdag
Ungefär samma fördelning som på måndagen.

Tror du själv att du tränar dig till en balanserad fysik eller där axlarna rullar fram med detta upplägg?

Framsida ben är 1 övning i veckan om 5 set.
Baksidan är likande men är med lite som assistans på knäböjs dagen.

''Mage'' är situps 2 gånger i veckan om 4 set.

Jag hoppas verkligen att du nyligen har börjat träna för då är det ju förståeligt men om inte så är det ju löjligt.
Citera
2020-06-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Inser du inte själv hur obalanserat detta schema är?

Måndag
50-70 reps för bröstet
82-110 reps där framsida axlar aktiveras mer eller mindre.
32-40 reps där ryggen aktiveras, lite mer reps om du är väldigt duktig på bänkpress.
32-40 reps där baksida axlar aktiveras minimalt vid rodden.

Torsdag
Ungefär samma fördelning som på måndagen.

Tror du själv att du tränar dig till en balanserad fysik eller där axlarna rullar fram med detta upplägg?

Framsida ben är 1 övning i veckan om 5 set.
Baksidan är likande men är med lite som assistans på knäböjs dagen.

''Mage'' är situps 2 gånger i veckan om 4 set.

Jag hoppas verkligen att du nyligen har börjat träna för då är det ju förståeligt men om inte så är det ju löjligt.

Jag inser att övre rygg och baksida axlar bör få mer utrymme, tack för påpekan.

Att Torsdagen har ungefär samma fördelning som på Måndagen trodde jag var poängen fast man kör andra övningar när man kör halvkroppsupplägg?

Sedan framsida ben 1 övning i veckan? Såvitt jag förstår aktiveras framsida ben både vid marklyft och vanliga knäböj?

Samma vad gäller Mage. Är väl inte ovanligt att de som bygger styrka och fokuserar på basövningar inte ens har med mage som separat muskelgrupp då bålen aktiveras av mark och böj?
Senast redigerad av muck12 2020-06-29 kl. 16:44.
Citera
2020-06-29, 16:45
Medlem
Citat:
Jag inser att övre rygg och axlar bör få mer utrymme, tack för påpekan.

Att Torsdagen har ungefär samma fördelning som på Måndagen trodde jag var poängen fast man kör andra övningar när man kör halvkroppsupplägg?

Sedan framsida ben 1 övning i veckan? Såvitt jag förstår aktiveras framsida ben både vid marklyft och vanliga knäböj?

Samma vad gäller Mage. Är väl inte ovanligt att de som bygger styrka och fokuserar på basövningar inte ens har med mage som separat muskelgrupp då bålen aktiveras av mark och böj?
Med torsdag poängterade jag att snedfördelning var den samma.
Om du ställer dig upp och låter armarna hänga pekar tummarnas framsida rakt framåt eller mer eller mindre åt kroppen?
Gäller det sista så har du en obalans beroende på hur mycket de pekar mot kroppen.

Marklyft aktiverar framsida lår ytterst lite och rörelsen är väldigt begränsad.
Ungefär som att göra en knäböj 1/4 av vägen.

Tar vi mage så tränar de betydligt mer än vad du gör, för det andra så är det främst din core, för det tredje så har jag svårt att tro att du gör bra mark och knäböj med bra core kontakt.
Vidare tycker du att sit ups är ett bra progressivt sätt att få starkare core och yttre magmuskler?
Progressivt kan vara att du klarar av svårare moment för magen som säg gå från att köra en ab roller på knän halva vägen till stående hela vägen ut.
Eller att du successivt ökar belastning med vikter?
Senast redigerad av Regnpojken 2020-06-29 kl. 16:48.
Citera
2020-06-29, 16:51
Medlem
Situps är inte så bra för nedre ryggens diskar, hängande benlyft är bättre, den går även att progressivt göra svårare genom att ha benen sträckta.
https://youtu.be/or7KtIgxchE?t=36

Facepulls kan du göra såhär nedan, superseta med triceps-pushdowns? 2-3 sets borde räcka.
https://youtu.be/HSoHeSjvIdY?t=28
Citera
2020-06-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Med torsdag poängterade jag att snedfördelning var den samma.
Om du ställer dig upp och låter armarna hänga pekar tummarnas framsida rakt framåt eller mer eller mindre åt kroppen?
Gäller det sista så har du en obalans beroende på hur mycket de pekar mot kroppen.

Marklyft aktiverar framsida lår ytterst lite och rörelsen är väldigt begränsad.
Ungefär som att göra en knäböj 1/4 av vägen.

Tar vi mage så tränar de betydligt mer än vad du gör, för det andra så är det främst din core, för det tredje så har jag svårt att tro att du gör bra mark och knäböj med bra core kontakt.
Vidare tycker du att sit ups är ett bra progressivt sätt att få starkare core och yttre magmuskler?
Progressivt kan vara att du klarar av svårare moment för magen som säg gå från att köra en ab roller på knän halva vägen till stående hela vägen ut.
Eller att du successivt ökar belastning med vikter?

Ok jag förstår. Med en extra övning för baksida axlar/rygg som tidigare nämnt och något set mindre i bröst/axlar borde väl snedfördelningen vara löst? Kan bara tillägga att jag har fokus på baksida axlar när jag kör flyes för axlar.

Mina tummar pekar snett utåt, inte spikrakt men övervägande utåt. Observera att jag aldrig tränat med detta upplägg tidigare.

Vad gäller upplägget för underkroppen så kopierade jag tidigare länkat upplägg från styrkelabbet mer eller mindre rakt av vad gäller övningar. Är det hetl galet ändå menar du? 1 mark och 1 knäböj i veckan och sedan 1 rakmark för lite extra fokus på baksida och 1 frontböj för extra fokus framsida som komplement låter väl rätt balanserat kan jag tycka.

Situpsen kör jag i nedåtlutande vinkel och med vikt. Brukar köra lite mage som extra krydda till basövningar i nuläget för att få fram rutorna lite. Kan hända att jag behöver utveckla detta.
Citera
2020-06-29, 18:44
Medlem
Bastu och magnesium!
Citera
2020-06-29, 19:01
Medlem
Theseuss avatar
Överanalysera inte, Försök bara få med lika mycket baksida som framsida så är det bara att tuta och köra.

Styrkelabbet är bra
Generic bulking routine av Lyle McDonald likaså.

Vet inte hur gammal du är eller hur dit liv ser ut utanför gymmet men du kan också köra halvkroppspass 3 gånger i veckan eller varannan dag om du behöver någon extra vilodag.
Citera
2020-06-29, 19:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Jag stretchar ordentligt innan varje pass i nuläget.

Begriper inte att någon inte reagerat på detta tidigare... Men, men...

En strategi du kan prova är att värma upp inför träningspassen och stretcha ordentligt efter. Tror detta tips kommer lindra dina problem rejält.
Citera
2020-07-03, 00:11
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Hur har det gått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in