Citat:
Ursprungligen postat av
muck12
Jag inser att övre rygg och axlar bör få mer utrymme, tack för påpekan.
Att Torsdagen har ungefär samma fördelning som på Måndagen trodde jag var poängen fast man kör andra övningar när man kör halvkroppsupplägg?
Sedan framsida ben 1 övning i veckan? Såvitt jag förstår aktiveras framsida ben både vid marklyft och vanliga knäböj?
Samma vad gäller Mage. Är väl inte ovanligt att de som bygger styrka och fokuserar på basövningar inte ens har med mage som separat muskelgrupp då bålen aktiveras av mark och böj?
Med torsdag poängterade jag att snedfördelning var den samma.
Om du ställer dig upp och låter armarna hänga pekar tummarnas framsida rakt framåt eller mer eller mindre åt kroppen?
Gäller det sista så har du en obalans beroende på hur mycket de pekar mot kroppen.
Marklyft aktiverar framsida lår ytterst lite och rörelsen är väldigt begränsad.
Ungefär som att göra en knäböj 1/4 av vägen.
Tar vi mage så tränar de betydligt mer än vad du gör, för det andra så är det främst din core, för det tredje så har jag svårt att tro att du gör bra mark och knäböj med bra core kontakt.
Vidare tycker du att sit ups är ett bra progressivt sätt att få starkare core och yttre magmuskler?
Progressivt kan vara att du klarar av svårare moment för magen som säg gå från att köra en ab roller på knän halva vägen till stående hela vägen ut.
Eller att du successivt ökar belastning med vikter?