• 1
  • 2
2020-06-29, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Pensionspengarna du betalar in via lön ska även räcka till garantipension för Mohammed och pundar-Jonny. Vad tror du själv?

Jag hade gärna haft ansvar för mina egna pensionspengar men att inte ha kontroll över befolkningen gillar inte pappa staten.
Nej, TS menar tjänstepension. Den betalas in via arbetsgivaravgiften och går bara till dig. Det är viktigt att få en bra tjänstepension.
Citera
2020-06-29, 13:50
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Den betalas in via arbetsgivaravgiften och går bara till dig.
Det finns ingen garanti för detta förrän allt är utbetalat. Till skillnad mot egen förvaltning.
Citera
2020-06-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Nej, TS menar tjänstepension. Den betalas in via arbetsgivaravgiften och går bara till dig. Det är viktigt att få en bra tjänstepension.

Det är också jädrigt svårt att få bra avkastning på tjänstepensions pengarna, bankerna har ett väldigt begränsat fondutbud och oftast bara i deras egna fonder, man kan kanske flytta dom till nordnet eller avanza men det är en bökig historia och banken vill ha betalt för att släppa pengarna. Ruttet faktiskt.
Citera
2020-06-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Amundi goldmines men nu har jag dom inte där längre utan i blackrock energifond och handelsbankens latinamerikafond

Brukar ha lite pengar i räntefonder eller andra fonder som jag trycker in den fonden som sjunker tex sjunker guldet addar man och likaså sjunker oljan så addar man black rock om man valt tro på det.

Man kan ju tänka sig att oljan går upp i höst när flygtrafiken drar igång igen tex.

Har mina i blackrock också, har lite allt möjligt men man fick ju välja max 5 fonder så, har försökt dela upp allt.
Citera
2020-06-30, 15:52
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vilket alternativ ger bäst pension?

Alt. 1
Ponera att du idag jobbar heltid och att pengar avsätts till din pension genom arbetsgivaren.
Samtidigt har du förmånen att använda dina nettopengar till att placera en del privat till pensionen.

Alt. 2
Ponera att du idag jobbar SVART och att INGA pengar avsätts till din pension genom "arbetsgivaren". I detta fall betalar du själv in samma summa som AG skulle ha avsatt samt det som du själv placerar och du placerar ALLT kapital privat.

Vilket alternativ ger mest? Lönar det sig att vara anställd eller att jobba svart med tanke på pensionen enligt tidigare exempel?

Hej Dimpen,

Om du arbetar svart går du miste om både tjänstepension och inbetalningar till den allmänna pensionen. Att inte betala skatt på inkomst påverkar också flera andra saker, som sjukersättning när du blir sjuk och föräldrapenning. Arbetsgivare som har kollektivavtal betalar varje månad in en pensionspremie för dig som anställd, utöver din lön. Saknar du tjänstepension i din anställning eller om du driver eget företag kan du själv behöva spara för att kompensera för den uteblivna tjänstepensionen. En tumregel är att du sparar motsvarande cirka 4,5 procent av din lön, det liknar vad som gäller inom den kollektivavtalade tjänstepensionen. På vår webbplats kan du räkna ut hur mycket du behöver spara själv för att kompensera om du saknar tjänstepension: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...tjanstepension

Det finns en hel del valmöjligheter både vad gäller tjänstepensionen och den allmänna. Inom den kollektivavtalade tjänstepensionen, som betalas in till tjänstepensionsbolag av arbetsgivaren, finns det antal olika upphandlade bolag att välja bland. Du väljer själv om du vill ha traditionell försäkring eller fondförsäkring där du själv kan styra över placeringen. Dina valmöjligheter beror också på vilket kollektivavtal du är ansluten till. För att få veta vad som gäller för din egen del kan du kontakta sina tjänstepensionsbolag.

Den allmänna pensionen tjänar du in till genom att arbeta och betala skatt. Varje år avsätts 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst (det vill säga lön och andra skattepliktiga ersättningar) upp till 7,5 inkomstbasbelopp till allmän pension. Den största delen, 16 procent, går till inkomstpensionen. Resterande mindre del, 2,5 procent, går till premiepensionen. Garantipension kan du som bott i Sverige få om du haft låg eller ingen inkomst. Garantipensionen och andra delar av det så kallade grundskyddet finansieras över statsbudgeten och inte med pengar från pensionssystemet. För premiepensionen kan du själv välja fonder. Det gör du enklast genom att logga in på www.pensionsmyndigheten.se med e-legitimation. Vill du inte göra ett eget val så placeras dina premiepensionspengar i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa. Det är en fondportfölj som anpassas efter din ålder och är uppbyggd för att passa ett långsiktigt sparande.

Är man orolig över sin framtida pension så är mitt tips att gå in på vår webbplats, eller på www.minpension.se, och göra en prognos för att få en överblick över hela pensionen. Om man sedan tycker att pensionen blir för låg kan man, om man har den möjligheten, överväga att spara privat. Det finns många olika sätt att spara till pensionen. Precis som Vilgo skriver är amortering på bolån ett alternativ. Men kom ihåg att det som påverkar pensionen mest är att arbeta och betala skatt och att ha tjänstepension via sin arbetsgivare. Här kan du läsa om olika sparformer och se vilket som passar dig bäst: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...e-till-pension.

Hälsningar Pedro,
Pensionsmyndigheten
Citera
2020-07-03, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Jag spar inte till min pension spesifikt, men jag har en sparsam livsstil och är god för några kronor redan nu och har många år kvar att jobba.

Inom några år kommer jag att köpa hus och jag ser för mig att jag på åldern höst kan ta seniorlån på huset och på så sätt använda huset som spargris under mitt liv.

Känner en person som har gjort så. Valet stod mellan att sälja huset 2008 när maken dog, eller att bo kvar och belåna huset. Den gång var huset värd 1.3 mill. Hon bodde kvar och sålde huset 2019 för nämare 3 mill. Nu lever hon lycklig på ålderdomshemmet med en miljon kvar på kontot vid 85 års ålder. Under dom sista 10 åren har hon rest världen runt och haft en mycket fin ålderdom. Om hon såld huset 2008 och flyttat till hyrlägenhet hadde hon troligen inte kunnat leva så och redan bränt dom pengarna.

Times are changing och jag antar att man inte kommer att ha samma prisutveckling för alltid, hon har haft tur. Men att använda huset som piggybank tror jag på.

Du sade att den allmänna pensionen bara ska ses som bonuspengar. Det innebär att du själv planerar en pension där du överhuvudtaget inte är beroende av den allmänna pensionen. Eller hur? Du kan ju inte räkna med att bostäder ska fortsätta dubblas i pris varje decennium bara för att de gjorde det en gång.
Citera
2020-07-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Du sade att den allmänna pensionen bara ska ses som bonuspengar. Det innebär att du själv planerar en pension där du överhuvudtaget inte är beroende av den allmänna pensionen. Eller hur? Du kan ju inte räkna med att bostäder ska fortsätta dubblas i pris varje decennium bara för att de gjorde det en gång.

Korrekt, därför skrev jag til slut:

"Times are changing och jag antar att man inte kommer att ha samma prisutveckling för alltid, hon har haft tur. Men att använda huset som piggybank tror jag på"
Citera
2020-07-03, 18:40
Medlem
Personligen så räknar jag inte med att få någon pension från staten, de pengarna lär läggas på annat vid det laget då det är dags för mig. Allt fler som ska dela på allt mindre av kakan. Kör faktiskt ett privat pensionssparande, förhoppningsvis blir det tillräckligt för att man ska klara sig när det väl är dags.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in