Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-06-28, 23:39
Medlem
Dimpens avatar
Vilket alternativ ger bäst pension?

Alt. 1
Ponera att du idag jobbar heltid och att pengar avsätts till din pension genom arbetsgivaren.
Samtidigt har du förmånen att använda dina nettopengar till att placera en del privat till pensionen.

Alt. 2
Ponera att du idag jobbar SVART och att INGA pengar avsätts till din pension genom "arbetsgivaren". I detta fall betalar du själv in samma summa som AG skulle ha avsatt samt det som du själv placerar och du placerar ALLT kapital privat.

Vilket alternativ ger mest? Lönar det sig att vara anställd eller att jobba svart med tanke på pensionen enligt tidigare exempel?
Citera
2020-06-28, 23:49
Medlem
Vansterpartiets avatar
Pensionspengarna du betalar in via lön ska även räcka till garantipension för Mohammed och pundar-Jonny. Vad tror du själv?

Jag hade gärna haft ansvar för mina egna pensionspengar men att inte ha kontroll över befolkningen gillar inte pappa staten.
Citera
2020-06-28, 23:58
Medlem
Rätt sjukt system att vi inte själva har kontroll på den tjänstepensionen som faktiskt är nått extra man får som en löneförmån. Ska vara inlåst hos massa jättar som tar onödiga avgifter och kan inte röras vid 55. Sjukt att det är okej att hålla ens pengar på det sättet. Men som vanligt, inget eget ansvar kan svensken ha!
Citera
2020-06-29, 00:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Pensionspengarna du betalar in via lön ska även räcka till garantipension för Mohammed och pundar-Jonny. Vad tror du själv?

Jag hade gärna haft ansvar för mina egna pensionspengar men att inte ha kontroll över befolkningen gillar inte pappa staten.

Mamma staten - Moder Svea!

Jag hade också helst tagit hand om mina pengar själv, men nu bor vi ju i Sverige, landet där folket är som barn och inte kan ta hand om sig själva. Tänk hur många som lever ur handen i munnen. Det hade inte fungerat helt enkelt, vi hade haft miljontals fattigpensionärer som suttit och tiggt överallt. Sen har vi ju det du nämner också, som grädde på moset.
Citera
2020-06-29, 00:29
Medlem
Pungterings avatar
1. Är mer lönsam.

I alt 2. Kommer skatteverket på dig, ger dig straffskatt och hela ditt sparkapital blir omhändertaget.
Citera
2020-06-29, 00:51
Medlem
Ni kan lätt förvalta en del av pensionen via PPM fonder själva, om man sköter det rätt och är lite aktiv kan man få mer i pension än när man jobbar.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gqEL0/ppm-hajen-far-ut-mer-i-pension-an-i-lon

Jag ökade själv mitt kapital med 58% förra året genom att sätta allt i en guldfond.
Citera
2020-06-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Ni kan lätt förvalta en del av pensionen via PPM fonder själva, om man sköter det rätt och är lite aktiv kan man få mer i pension än när man jobbar.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gqEL0/ppm-hajen-far-ut-mer-i-pension-an-i-lon

Jag ökade själv mitt kapital med 58% förra året genom att sätta allt i en guldfond.

Vad heter guldfondet du la dina pengar i?
Citera
2020-06-29, 01:20
Medlem
Har svårt att tro att det kommer finnas pengar kvar när folk som är unga i dag går av med pension. Så som pensionsåldern höjs kommer den väl matcha genomsnittlig leveålder i Sverige inom kort.

Tycker man skal spara själv och får man något från staten tar man det som en bonus.
Citera
2020-06-29, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Tycker man skal spara själv och får man något från staten tar man det som en bonus.
Hur mycket sparar du själv?
Citera
2020-06-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Vad heter guldfondet du la dina pengar i?

Amundi goldmines men nu har jag dom inte där längre utan i blackrock energifond och handelsbankens latinamerikafond

Brukar ha lite pengar i räntefonder eller andra fonder som jag trycker in den fonden som sjunker tex sjunker guldet addar man och likaså sjunker oljan så addar man black rock om man valt tro på det.

Man kan ju tänka sig att oljan går upp i höst när flygtrafiken drar igång igen tex.
Senast redigerad av Vilgo 2020-06-29 kl. 10:02.
Citera
2020-06-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Hur mycket sparar du själv?

Jag spar inte till min pension spesifikt, men jag har en sparsam livsstil och är god för några kronor redan nu och har många år kvar att jobba.

Inom några år kommer jag att köpa hus och jag ser för mig att jag på åldern höst kan ta seniorlån på huset och på så sätt använda huset som spargris under mitt liv.

Känner en person som har gjort så. Valet stod mellan att sälja huset 2008 när maken dog, eller att bo kvar och belåna huset. Den gång var huset värd 1.3 mill. Hon bodde kvar och sålde huset 2019 för nämare 3 mill. Nu lever hon lycklig på ålderdomshemmet med en miljon kvar på kontot vid 85 års ålder. Under dom sista 10 åren har hon rest världen runt och haft en mycket fin ålderdom. Om hon såld huset 2008 och flyttat till hyrlägenhet hadde hon troligen inte kunnat leva så och redan bränt dom pengarna.

Times are changing och jag antar att man inte kommer att ha samma prisutveckling för alltid, hon har haft tur. Men att använda huset som piggybank tror jag på.
Citera
2020-06-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Jag spar inte till min pension spesifikt, men jag har en sparsam livsstil och är god för några kronor redan nu och har många år kvar att jobba.

Inom några år kommer jag att köpa hus och jag ser för mig att jag på åldern höst kan ta seniorlån på huset och på så sätt använda huset som spargris under mitt liv.

Känner en person som har gjort så. Valet stod mellan att sälja huset 2008 när maken dog, eller att bo kvar och belåna huset. Den gång var huset värd 1.3 mill. Hon bodde kvar och sålde huset 2019 för nämare 3 mill. Nu lever hon lycklig på ålderdomshemmet med en miljon kvar på kontot vid 85 års ålder. Under dom sista 10 åren har hon rest världen runt och haft en mycket fin ålderdom. Om hon såld huset 2008 och flyttat till hyrlägenhet hadde hon troligen inte kunnat leva så och redan bränt dom pengarna.

Times are changing och jag antar att man inte kommer att ha samma prisutveckling för alltid, hon har haft tur. Men att använda huset som piggybank tror jag på.

Absolut köpa eget hus och betala av på det är ett mkt bra pensionssparande, bor man gratis som äldre och slipper den utgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in