• 1
  • 2
2020-06-28, 23:39
Medlem
Dimpens avatar
Vilket alternativ ger bst pension?

Alt. 1
Ponera att du idag jobbar heltid och att pengar avstts till din pension genom arbetsgivaren.
Samtidigt har du frmnen att anvnda dina nettopengar till att placera en del privat till pensionen.

Alt. 2
Ponera att du idag jobbar SVART och att INGA pengar avstts till din pension genom "arbetsgivaren". I detta fall betalar du sjlv in samma summa som AG skulle ha avsatt samt det som du sjlv placerar och du placerar ALLT kapital privat.

Vilket alternativ ger mest? Lnar det sig att vara anstlld eller att jobba svart med tanke p pensionen enligt tidigare exempel?
Citera
2020-06-28, 23:49
Medlem
Vansterpartiets avatar
Pensionspengarna du betalar in via ln ska ven rcka till garantipension fr Mohammed och pundar-Jonny. Vad tror du sjlv?

Jag hade grna haft ansvar fr mina egna pensionspengar men att inte ha kontroll ver befolkningen gillar inte pappa staten.
Citera
2020-06-28, 23:58
Medlem
Rtt sjukt system att vi inte sjlva har kontroll p den tjnstepensionen som faktiskt r ntt extra man fr som en lnefrmn. Ska vara inlst hos massa jttar som tar ondiga avgifter och kan inte rras vid 55. Sjukt att det r okej att hlla ens pengar p det sttet. Men som vanligt, inget eget ansvar kan svensken ha!
Citera
2020-06-29, 00:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Pensionspengarna du betalar in via ln ska ven rcka till garantipension fr Mohammed och pundar-Jonny. Vad tror du sjlv?

Jag hade grna haft ansvar fr mina egna pensionspengar men att inte ha kontroll ver befolkningen gillar inte pappa staten.

Mamma staten - Moder Svea!

Jag hade ocks helst tagit hand om mina pengar sjlv, men nu bor vi ju i Sverige, landet dr folket r som barn och inte kan ta hand om sig sjlva. Tnk hur mnga som lever ur handen i munnen. Det hade inte fungerat helt enkelt, vi hade haft miljontals fattigpensionrer som suttit och tiggt verallt. Sen har vi ju det du nmner ocks, som grdde p moset.
Citera
2020-06-29, 00:29
Medlem
Pungterings avatar
1. r mer lnsam.

I alt 2. Kommer skatteverket p dig, ger dig straffskatt och hela ditt sparkapital blir omhndertaget.
Citera
2020-06-29, 00:51
Medlem
Ni kan ltt frvalta en del av pensionen via PPM fonder sjlva, om man skter det rtt och r lite aktiv kan man f mer i pension n nr man jobbar.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...nsion-an-i-lon

Jag kade sjlv mitt kapital med 58% frra ret genom att stta allt i en guldfond.
Citera
2020-06-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Ni kan ltt frvalta en del av pensionen via PPM fonder sjlva, om man skter det rtt och r lite aktiv kan man f mer i pension n nr man jobbar.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...nsion-an-i-lon

Jag kade sjlv mitt kapital med 58% frra ret genom att stta allt i en guldfond.

Vad heter guldfondet du la dina pengar i?
Citera
2020-06-29, 01:20
Medlem
Har svrt att tro att det kommer finnas pengar kvar nr folk som r unga i dag gr av med pension. S som pensionsldern hjs kommer den vl matcha genomsnittlig levelder i Sverige inom kort.

Tycker man skal spara sjlv och fr man ngot frn staten tar man det som en bonus.
Citera
2020-06-29, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Tycker man skal spara sjlv och fr man ngot frn staten tar man det som en bonus.
Hur mycket sparar du sjlv?
Citera
2020-06-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Vad heter guldfondet du la dina pengar i?

Amundi goldmines men nu har jag dom inte dr lngre utan i blackrock energifond och handelsbankens latinamerikafond

Brukar ha lite pengar i rntefonder eller andra fonder som jag trycker in den fonden som sjunker tex sjunker guldet addar man och likas sjunker oljan s addar man black rock om man valt tro p det.

Man kan ju tnka sig att oljan gr upp i hst nr flygtrafiken drar igng igen tex.
Senast redigerad av Vilgo 2020-06-29 kl. 10:02.
Citera
2020-06-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Hur mycket sparar du sjlv?

Jag spar inte till min pension spesifikt, men jag har en sparsam livsstil och r god fr ngra kronor redan nu och har mnga r kvar att jobba.

Inom ngra r kommer jag att kpa hus och jag ser fr mig att jag p ldern hst kan ta seniorln p huset och p s stt anvnda huset som spargris under mitt liv.

Knner en person som har gjort s. Valet stod mellan att slja huset 2008 nr maken dog, eller att bo kvar och belna huset. Den gng var huset vrd 1.3 mill. Hon bodde kvar och slde huset 2019 fr nmare 3 mill. Nu lever hon lycklig p lderdomshemmet med en miljon kvar p kontot vid 85 rs lder. Under dom sista 10 ren har hon rest vrlden runt och haft en mycket fin lderdom. Om hon sld huset 2008 och flyttat till hyrlgenhet hadde hon troligen inte kunnat leva s och redan brnt dom pengarna.

Times are changing och jag antar att man inte kommer att ha samma prisutveckling fr alltid, hon har haft tur. Men att anvnda huset som piggybank tror jag p.
Citera
2020-06-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Jag spar inte till min pension spesifikt, men jag har en sparsam livsstil och r god fr ngra kronor redan nu och har mnga r kvar att jobba.

Inom ngra r kommer jag att kpa hus och jag ser fr mig att jag p ldern hst kan ta seniorln p huset och p s stt anvnda huset som spargris under mitt liv.

Knner en person som har gjort s. Valet stod mellan att slja huset 2008 nr maken dog, eller att bo kvar och belna huset. Den gng var huset vrd 1.3 mill. Hon bodde kvar och slde huset 2019 fr nmare 3 mill. Nu lever hon lycklig p lderdomshemmet med en miljon kvar p kontot vid 85 rs lder. Under dom sista 10 ren har hon rest vrlden runt och haft en mycket fin lderdom. Om hon sld huset 2008 och flyttat till hyrlgenhet hadde hon troligen inte kunnat leva s och redan brnt dom pengarna.

Times are changing och jag antar att man inte kommer att ha samma prisutveckling fr alltid, hon har haft tur. Men att anvnda huset som piggybank tror jag p.

Absolut kpa eget hus och betala av p det r ett mkt bra pensionssparande, bor man gratis som ldre och slipper den utgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in