[quote=scoremax|72109941]
Citat:
Nähä, det tycker inte du, men det tycker jag.
Du tycker det är rimligt att man skall anta att om man får sitt fordon stulet så kan det ha hoppat in någon oskyldig i bilen, jag har aldrig hört om något sådant resonemang i en rättssak tidigare, men det kanske finns?
Jag tycker således det är rimligt att anta att enligt ditt sätt att resonera, så är mina exempel lika giltiga, här gäller det att tänka (Orimligt framåt).
Biljakten ja, det är inget ovanligt att Polisen avbryter då oskyldiga kan drabbas vid biljakter, men det gäller knappast dom som sitter i bilen.
Att du inte får utsätta folk för fara är lagstadgat ja. Han får egentligen inte utsätta rånaren för fara, såvida det inte gäller nödvärn vilket det tydligt inte är, men det har jag personligen inte något problem med. Så det han gjorde är juridiskt olagligt, vilket är anledningen till att han blir åtalad. Mitt resonemang byggde helt på vad jag själv moraliskt känner och därför funderade på om jag tyckte hans agerande var rätt.
Så jag ser dina absurda jämförelser som rent trams som inte har någon som helst likhet med situationen.