2020-06-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Tesla till exempel är ökänt svåra att stjäla pga sin teknologi.
Du menar, om folk har vett nog att sätta in PIN-kod i sin Tesla som man kan göra men knappt någon gör?
Annars är den lika enkel som alla andra bilar med keyless-system.
Citera
2020-06-30, 19:57
Medlem
Doubts avatar
[quote=scoremax|72109941]
Citat:
Nähä, det tycker inte du, men det tycker jag.
Du tycker det är rimligt att man skall anta att om man får sitt fordon stulet så kan det ha hoppat in någon oskyldig i bilen, jag har aldrig hört om något sådant resonemang i en rättssak tidigare, men det kanske finns?
Jag tycker således det är rimligt att anta att enligt ditt sätt att resonera, så är mina exempel lika giltiga, här gäller det att tänka (Orimligt framåt).

Biljakten ja, det är inget ovanligt att Polisen avbryter då oskyldiga kan drabbas vid biljakter, men det gäller knappast dom som sitter i bilen.

Att du inte får utsätta folk för fara är lagstadgat ja. Han får egentligen inte utsätta rånaren för fara, såvida det inte gäller nödvärn vilket det tydligt inte är, men det har jag personligen inte något problem med. Så det han gjorde är juridiskt olagligt, vilket är anledningen till att han blir åtalad. Mitt resonemang byggde helt på vad jag själv moraliskt känner och därför funderade på om jag tyckte hans agerande var rätt.
Så jag ser dina absurda jämförelser som rent trams som inte har någon som helst likhet med situationen.
Citera
2020-06-30, 20:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt

Att du inte får utsätta folk för fara är lagstadgat ja. Han får egentligen inte utsätta rånaren för fara, såvida det inte gäller nödvärn vilket det tydligt inte är, men det har jag personligen inte något problem med. Så det han gjorde är juridiskt olagligt, vilket är anledningen till att han blir åtalad. Mitt resonemang byggde helt på vad jag själv moraliskt känner och därför funderade på om jag tyckte hans agerande var rätt.
Så jag ser dina absurda jämförelser som rent trams som inte har någon som helst likhet med situationen
.
Det är ju hyfsat självförklarande det.
Citera
2020-06-30, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Driftig entreprenör som byggt upp ett framgångsrikt företag inom järnvägsunderhåll som han sedan sålt.

Grymt
Citera
2020-06-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Den viktagaste frågan är.

Hade pappan agerat så om inte hans bil stulits.
Vad tror du ?

Han sket ju uppenbarligen i bägge sina bilar och gravida fru. Hedern däremot...
Citera
2020-06-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Polisens sak att återta bilen egentligen inte hans, han kunde bara följt efter och tipsat polisen hade vart det rätta. Att han prejade och stökade är oansvarigt och utsätter alla i trafiken för fara samt risk för honom själv om de hade haft riktigt vapen. Idiotiskt och oacceptabelt.

Polisen skulle givetvis ha varit dom som återtog bilen! Fast hur stor är den sannolikheten när polisen har så mycket att göra att de inte ens hinner ta hand om alla mordfall? Detta ärende hade bara lagts på hög, ej prioriterat.

Att preja är såklart fel OM det finns andra bilar och människor i närheten!
Han kanske körde upp jämsides då rånarn knappast visste om att bilen bredvid skulle preja ned dem i diket! Han smög sig garanterat upp mot dom bakifrån/sidan.

Sen hota de hans fru/barn och utsatte dom för fara med pistol. De visste inte att den va fejk! Sen tog hans ägodel.
Jag hade gjort samma sak fast kommit med lastbil och frontalkrockat in i RS7an
Citera
2020-06-30, 23:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Tydligen inte.

Han hade sannolikt aldrig krockat bilar om hans bil inte blivit stulen, eller vad tror du ?

Han ville inte nöja sig med att se bilkaparna åka iväg, och konstatera att buhu, dom tog min bil, jag får inte agera, det är ju ett polisärende.

Att du hade stått och sett på när du bestäls är din sak. Jag hade också agerat.
Citera
2020-06-30, 23:51
Medlem
karlgunnars avatar
Nu har jag lyssnat på båda avsnitten av Storfräsarpodden, det borde ni andra också göra ni som spekulerar hej vilt.
Citera
2020-07-01, 00:41
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Förhandling har hållits redan, dom i mål B 1062-20 väntas den 2/7 kl 11:00

Tack för infon! Vilken tingsrätt?
Citera
2020-07-01, 00:53
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Tack för infon! Vilken tingsrätt?

Falu tingsrätt
Citera
2020-07-01, 05:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tydligen inte.

Han hade sannolikt aldrig krockat bilar om hans bil inte blivit stulen, eller vad tror du ?

Han ville inte nöja sig med att se bilkaparna åka iväg, och konstatera att buhu, dom tog min bil, jag får inte agera, det är ju ett polisärende.

Att du hade stått och sett på när du bestäls är din sak. Jag hade också agerat.

Skolexempel på hur tjuvar skall tas när polisen skiter i det, inte har resurser osv.
Grejen var inte bilen eller bilarna, han hade råd att krascha bägge, grejen var att ta tillbaka det som var hans även om det blir trasigt, och att ge tjuvdjävlarna en rejäl näsbränna.

Vi är nog några som ringt polisen när man haft tjuvar inom räckhåll och det varit samtal före, blivit bortprioriterat, inga lediga resurser... Fungerar inte lagen så gör man det själv.

Han gjorde det tom. med stilpoäng att han trashade sin andra bil bara för att nita dom!
Citera
2020-07-01, 05:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skolexempel på hur tjuvar skall tas när polisen skiter i det, inte har resurser osv.
Grejen var inte bilen eller bilarna, han hade råd att krascha bägge, grejen var att ta tillbaka det som var hans även om det blir trasigt, och att ge tjuvdjävlarna en rejäl näsbränna.

Vi är nog några som ringt polisen när man haft tjuvar inom räckhåll och det varit samtal före, blivit bortprioriterat, inga lediga resurser... Fungerar inte lagen så gör man det själv.

Han gjorde det tom. med stilpoäng att han trashade sin andra bil bara för att nita dom!
Tyvärr är det dyrt att fånga tjuvar i Sverige.
Deras brott är ofta bara ett i en lång räcka brott, som rabatteras bort.
Men ingriparen, som ofta är ostraffad, åker dit långt värre än tjuven.

Mig kostade ett ingrtipande 22000:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in