Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Var du inte tvungen att ”registrera” dig på något sätt i det nya landet? Uppge namn och födelsedatum till myndigheterna?
Självfallet, men denna info ges inte ut per automatik. Mycket byråkrati och till viss del korrupt land, folkbokföringen funkar inte riktigt på samma sätt som i Sverige här..
Jag kör en ABC lösning -
Land A: Resident i detta land, har mitt pass härifrån (Sverige).
Land B: Företag, inkomst och ränteintäkter rapporteras till detta land. Då jag har för avsikt att bo här mer än 183 dagar per år rapporteras dessa intäkter inte vidare till tredje part (CRS). Jag låter även bolaget stå för merparten av tillgångar här då bolaget klassas som en enskild person.
Land C: Tillgångar och investeringar finns i detta land, om Kronkalle lyckas lokalisera mig i land B finns inte mycket mer att hämta än ca 10 000€. Jag tror inte det är värt deras tid eller pengar att ens försöka. (Det är flera länder, men ni förstår poängen med riskspridning).
Detta då jag även vill skydda mina tillgångar/investeringar gentemot klåpfingriga staten och andra som kan tänkas vilja lägga beslag på dem. Mina intäkter är mina, och jag vill behålla dem utom räckhåll till varje pris.