• 1
  • 2
2020-06-28, 00:59
Medlem
Har försökt hitta en tråd om detta, men inte lyckats.

Har nedsatt immunförsvar, äter och inhalerar kortison, och får med jämna mellanrum svamp i munnen.

Igår kväll trodde jag att jag fått halsfluss då jag fick ont i halsen och ont när jag svalde och drack vatten. Hade inga prickar på halsmandlarna, men gomspenen och bakre delen av halsen var illröd med små vita prickar.

Idag har jag haft ont och obehag i halsen och ner mot bröstkorgen, längs med strupen. Det gör ont att äta och dricka. Om jag gapar stort ser jag detta äckliga vita fortsätta ner från tungan och neråt.

Kan man få svamp så långt ner och hur behandlar jag det bäst? Har gurglat med saltvatten, druckit vichy och självklart skippat socker och jästprodukter.

Vill helst undvika sjukvården.
Citera
2020-06-28, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burburryburburry
Har försökt hitta en tråd om detta, men inte lyckats.

Har nedsatt immunförsvar, äter och inhalerar kortison, och får med jämna mellanrum svamp i munnen.

Igår kväll trodde jag att jag fått halsfluss då jag fick ont i halsen och ont när jag svalde och drack vatten. Hade inga prickar på halsmandlarna, men gomspenen och bakre delen av halsen var illröd med små vita prickar.

Idag har jag haft ont och obehag i halsen och ner mot bröstkorgen, längs med strupen. Det gör ont att äta och dricka. Om jag gapar stort ser jag detta äckliga vita fortsätta ner från tungan och neråt.

Kan man få svamp så långt ner och hur behandlar jag det bäst? Har gurglat med saltvatten, druckit vichy och självklart skippat socker och jästprodukter.

Vill helst undvika sjukvården.

Du kan få svamp i magen i värsta fall. Om det inte går över av sig självt måste du tyvärr uppsöka sjukvården och få medicin mot det.
Citera
2020-06-28, 01:06
Medlem
f30malmos avatar
Dricker du något efter du inhalerar kortison? Nu har jag inte nedsatt immunförsvar, men jag har haft liknande besvär som försvann när jag började göra det.
Citera
2020-06-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Dricker du något efter du inhalerar kortison? Nu har jag inte nedsatt immunförsvar, men jag har haft liknande besvär som försvann när jag började göra det.

Dricker och sköljer med vatten. Inte alla gånger, men oftast.
Hade du också problem så långt ner i halsen? Första gången jag har någon annanstans än tunga och gom.
Citera
2020-06-28, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du kan få svamp i magen i värsta fall. Om det inte går över av sig självt måste du tyvärr uppsöka sjukvården och få medicin mot det.

Har du något tips på huskur? Hur länge kan jag avvakta med sjukvård?
Citera
2020-06-28, 01:13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Dricker och sköljer med vatten. Inte alla gånger, men oftast.
Hade du också problem så långt ner i halsen? Första gången jag har någon annanstans än tunga och gom.

Ja, så har jag haft, kändes ungefär så som du beskriver. Brukar även försöka dricka sura saker, som pressad citron med vatten när det blivit så.

Dock tycker jag kanske att du borde söka läkare om det inte blir bättre.
Citera
2020-06-28, 01:13
Medlem
fuskas avatar
Citat:

Testa och gurgla vichyvatten, det funkar. Varför vet jag inte men det används på iva mot munsvamp.
Citera
2020-06-28, 01:14
Bannlyst
Citat:

Jag är inte alls utbildad inom medicin, men någon vecka kan du väl vänta åtminstone. Huskurer mot candida vet jag tyvärr inget om.
Citera
2020-06-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, så har jag haft, kändes ungefär så som du beskriver. Brukar även försöka dricka sura saker, som pressad citron med vatten när det blivit så.

Dock tycker jag kanske att du borde söka läkare om det inte blir bättre.

Ska prova med citron imorgon.
Citera
2020-06-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Testa och gurgla vichyvatten, det funkar. Varför vet jag inte men det används på iva mot munsvamp.

Ska göra det imorgon, har bara druckit det idag, inte alls tänkt på att gurgla med det.
Citera
2020-06-28, 01:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ska prova med citron imorgon.

Var beredd på att det svider en del troligtvis.
Citera
2020-06-28, 09:25
Medlem
BewilderedHulders avatar
Lägg om kosten och ta bort precis alla snabba kolhydrater som svampen lever av. Öl, läsk, pasta, bröd osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in