2020-06-27, 13:51
Medlem
Behöver hjälp!

Min partner har 2 halvsyskon som är födda mellan 2010-2012. Dessa blev för några år sedan omhändertagna enligt LVU efter anmälan bla från min partner men även skola bvc m.m
Barnen placerades i skilda boenden då upplevelserna dom varit med om hos sin bioligiska familj varit såpass traumatiska att dom inte löngre kan bo tillsammans.

Undertiden barnen varit placerade har det skett en enorm utväckling och barnen mår idag så bra dom kan må.

De biologiska föräldrarna hade umgänge med barnen till en början men lämnade sedan landet.
För en tid sedan så tog deras fall övet av en ny socialsekreterare som efter 10 tal telefonsamtal(dom är fortfarande inte i sverige) med den biologiska mamman blir övertygad om att allt är ett misstag och beslut har nu fattats om att båda barnen skall återförenas med sina biologiska föräldrar.
Detta trotts att det ena barnet har vittnat om sexuella övergrepp under åren med dom bioligiska föräldrarna.

Den biologiska mamman har även 3 barn (inklusive min partner) sedan tidigare, där hon mist vårdnaden om samtliga.

Frågan är nu, hur går man tilväga för att stoppa detta beslut?
Min parter skall kontakta soialchefen på måndag och föröka förklara att detta beslut måste återkallas. Det finns även en del bilder som vittnar om barnens boendesituation innan dom blev placerade.

Om detta inte funkar, vart kan man vända sig?
Tidningar?
Citera
2020-06-27, 13:58
Medlem
orrecrists avatar
Stoppa? Tyvärr brukar det aldrig gå att göra, jävla myndighetsutövning och fascist fasoner. Ibland kan det krävas men långt ifrån alltid är det kloka beslut som gör.
Citera
2020-06-27, 14:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylights
Behöver hjälp!

Min partner har 2 halvsyskon som är födda mellan 2010-2012. Dessa blev för några år sedan omhändertagna enligt LVU efter anmälan bla från min partner men även skola bvc m.m
Barnen placerades i skilda boenden då upplevelserna dom varit med om hos sin bioligiska familj varit såpass traumatiska att dom inte löngre kan bo tillsammans.

Undertiden barnen varit placerade har det skett en enorm utväckling och barnen mår idag så bra dom kan må.

De biologiska föräldrarna hade umgänge med barnen till en början men lämnade sedan landet.
För en tid sedan så tog deras fall övet av en ny socialsekreterare som efter 10 tal telefonsamtal(dom är fortfarande inte i sverige) med den biologiska mamman blir övertygad om att allt är ett misstag och beslut har nu fattats om att båda barnen skall återförenas med sina biologiska föräldrar.
Detta trotts att det ena barnet har vittnat om sexuella övergrepp under åren med dom bioligiska föräldrarna.

Den biologiska mamman har även 3 barn (inklusive min partner) sedan tidigare, där hon mist vårdnaden om samtliga.

Min parter skall kontakta soialchefen på måndag och föröka förklara att detta beslut måste återkallas. Det finns även en del bilder som vittnar om barnens boendesituation innan dom blev placerade.

Tidningar?
Syskonen bör ha en jurist som företräder deras intressen.
Citera
2020-06-27, 14:07
Medlem
Kontakta socialen och säg att ärendet kan sluta som detta:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sofie-13-ar-ensam-pa-ett-hvb-hem-det-ar-en-hemsk-mardrom

Om socialen inte drar öronen åt sig får ni kontakta medierna istället.
Citera
2020-06-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det ena syskonet har en jurist via sitt familjehem. Vi håller på att se över möjligheter för det andra syskonet.
Citera
2020-06-27, 14:52
Medlem
Det är förvaltningsrätten du ska vända dig till och en advokat som kan hjälpa till , att prata med sockärringarna har du inte mycket nytta av. Vänd dig till advokat för råd.

Att hota med uppdrag granskning eller kalla fakta kan ibland fungera om man verkligen menar att göra det också. De vill gärna inte upp i rampljuset.
Citera
2020-06-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Det är förvaltningsrätten du ska vända dig till och en advokat som kan hjälpa till , att prata med sockärringarna har du inte mycket nytta av. Vänd dig till advokat för råd.

Att hota med uppdrag granskning eller kalla fakta kan ibland fungera om man verkligen menar att göra det också. De vill gärna inte upp i rampljuset.

Förvaltningsrätten ok, tack för det.

Min partner har haft kontskt med en advokat ang den biologiska mamman sedan tidigare, hon skall ringa denna också men vill pröva att gå via socchefen först.

Vi kan ju ändå lägga fram konkreta bevis på hur det har varit. Dessutom ca 400 sidor utredning från när hon blev av med vårdnsden om min partner.
Citera
2020-06-27, 16:54
Medlem
Guldzebrans avatar
Du är inte part i ärendet och kan inte överklaga några som helst beslut som fattas kring barnen. Det du kan göra är att anmäla din oro kring föräldrarnas förmåga att tillgodose barnens behov. Du har dock ingen rätt att få någon information om vad som händer efter att du gjort en anmälan, av samma anledning att du inte är part i ärendet.
Citera
2020-06-27, 17:00
Medlem
Guldzebrans avatar
Tillägg gällande förvaltningsrätten. Om en person som är part i ärendet vill överklaga ett beslut göra det först till socialtjänsten som fattade beslutet. Om de väljer att inte ändra sitt beslut är det de som skickar överklagan vidare till förvaltningsrätten. Det gör man alltså inte själv.
Vad man kan göra är att vända sig till IVO och lämna in en anmälan där om man tycker att ärendet skötts fel men det ska till ganska mycket för att de ska granska ett ärende, enligt min erfarenhet.
Citera
2020-06-27, 17:15
Medlem
Citat:
Behöver hjälp!

Tidningar?

Ett sådant scenario som ovan går ej att stoppa som enskild person. Den enda som kan påkalla någon resning i FD är barnens ombudsman. FD kommer sannolikt att döma till förmån för Socialnämnden då nämnden har beslutat att återförena barnen i enlighet med hur LVU skall fungera. Ombudsmannen, som ofta är anställd av nämnden, kommer aldrig att sätta sig mot ett återförenande.

Du och din partner har sekretessen mot er och ingen på socialtjänsten kommer att yppa något till er. Håller ni på och bråkar med handläggarna kommer ni också att råka på att få kontaktförbud gentemot barnen, om det nu inte redan finns.

Det du kan vända dig är till Polismyndigheten och anmäla brott, då du här i forumet öppet har påvisat att du har bevisning för dina påståenden. Annars är det som sagt bara barnens ombudsmän som kan föra någon talan.

Men scenariot är inte förvånande, då det går till såhär - de barn som råkar mest illa ut, och som troligen är minst attraktiva för fosterföräldrar är de som fortast möjligt blir återförenade med sina biologiska plågoföräldrar. De barn som definitivt inte har några som helst problem med sina föräldrar är de barn som socialtjänsten och dess nämnd alltid undangömmer under sekretess. De är nämligen attraktiva för barnlösa par, som vill ha ett adopterat barn.
Citera
2020-06-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Som är anställd av... **Trumvirvel** NÄMNDEN som har placerat barnen i fråga.
Ombudet kommer aldrig att resa ett återförenande som är i enlighet med rådande syfte med LVU. Det enda hopp som finns är om någon nämndeman i FD är klar i huvudet och anser att det inte går att återförena barn till föräldrar som har förlorat vårdnaden om 6 barn.

När ska du inse att barn inte äger något intresse i dessa frågor?
Citera
2020-06-27, 17:20
Medlem
Citat:
Det ena syskonet har en jurist via sitt familjehem. Vi håller på att se över möjligheter för det andra syskonet.

Båda barnen, och de andra, skall ha varsitt ombud som de hade under förhandlingen när LVUt fastslogs. Fosterhemmet skall ABSOLUT inte bistå med något ombud eller en jurist! Fosterhemmet skall hålla sig utanför den här processen, de är anställda att ha hand om andras barn, inte äga dem. Nu vet vi förvisso att placeringarnas syfte är att förse barnlösa par med adoptivbarn (därav finns FB 6kap 8§).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in