Citat:
Ursprungligen postat av
Skylights
Behöver hjälp!
Min partner har 2 halvsyskon som är födda mellan 2010-2012. Dessa blev för några år sedan omhändertagna enligt LVU efter anmälan bla från min partner men även skola bvc m.m
Barnen placerades i skilda boenden då upplevelserna dom varit med om hos sin bioligiska familj varit såpass traumatiska att dom inte löngre kan bo tillsammans.
Undertiden barnen varit placerade har det skett en enorm utväckling och barnen mår idag så bra dom kan må.
De biologiska föräldrarna hade umgänge med barnen till en början men lämnade sedan landet.
För en tid sedan så tog deras fall övet av en ny socialsekreterare som efter 10 tal telefonsamtal(dom är fortfarande inte i sverige) med den biologiska mamman blir övertygad om att allt är ett misstag och beslut har nu fattats om att båda barnen skall återförenas med sina biologiska föräldrar.
Detta trotts att det ena barnet har vittnat om sexuella övergrepp under åren med dom bioligiska föräldrarna.
Den biologiska mamman har även 3 barn (inklusive min partner) sedan tidigare, där hon mist vårdnaden om samtliga.
Frågan är nu, hur går man tilväga för att stoppa detta beslut?
Min parter skall kontakta soialchefen på måndag och föröka förklara att detta beslut måste återkallas. Det finns även en del bilder som vittnar om barnens boendesituation innan dom blev placerade.
Om detta inte funkar, vart kan man vända sig?
Tidningar?
Ett sådant scenario som ovan går ej att stoppa som enskild person. Den enda som kan påkalla någon resning i FD är barnens ombudsman. FD kommer sannolikt att döma till förmån för Socialnämnden då nämnden har beslutat att återförena barnen i enlighet med hur LVU skall fungera. Ombudsmannen, som ofta är anställd av nämnden, kommer aldrig att sätta sig mot ett återförenande.
Du och din partner har sekretessen mot er och ingen på socialtjänsten kommer att yppa något till er. Håller ni på och bråkar med handläggarna kommer ni också att råka på att få kontaktförbud gentemot barnen, om det nu inte redan finns.
Det du kan vända dig är till Polismyndigheten och anmäla brott, då du här i forumet öppet har påvisat att du har bevisning för dina påståenden. Annars är det som sagt bara barnens ombudsmän som kan föra någon talan.
Men scenariot är inte förvånande, då det går till såhär - de barn som råkar mest illa ut, och som troligen är minst attraktiva för fosterföräldrar är de som fortast möjligt blir återförenade med sina biologiska plågoföräldrar. De barn som definitivt inte har några som helst problem med sina föräldrar är de barn som socialtjänsten och dess nämnd alltid undangömmer under sekretess. De är nämligen attraktiva för barnlösa par, som vill ha ett adopterat barn.