Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Hur vanligt med skogsklippare nuförtiden vet jag inte,men skulle jag vara dig skulle jag köpa mark i Gudrunsspår.Varför,ja-bra boniteter-bra jaktmarker-bra andrahandsvärde trots att det är dyrt redan idag.Man får väl bolla lite med brandskatteverket så att taxeringsvärdet blir rätt,det kan vara lurigt.
Jo, jag har funderat på Småland, då det ju borde det finnas en och annan skövlad fastighet. Samtidigt är det ju sannolikt att om det händer igen (en storm av Gudruns karaktär om man skall tro klimatologerna), så är det ju söder ut det lär hända igen. En annan grej med att köpa mark och plantera är ju inte att jag kanske får njuta av frukterna, men att mina barn och barnbarn får en rejäl tillgång i framtiden.
Taxeringsvärdet ser jag ju inte som något större problem, så länge det nu varar att det inte är fastighets- eller förmögenhetsskatt för skogsfastigheter. Dessutom får man ju göra avdrag för tillsynsresor ett par gånger om året.
Största oron är ändå inte att skogen skulle skövlas av en ny storm, att skog inte skulle ha en roll i framtiden,
utan snarare att den idag förhållandevis lågbeskattade skogen, i framtiden blir intressant ur beskattningssynpunkt för staten, allt eftersom andra beskattningskällor sinar.
Citat:
man låter hygget vila i tre år för att slippa insekter som äter upp plantorna-snytbaggar- Men man kan plantera tidigare och behandla plantorna med div medel.Det finns olika varianter av markberedning,hyggesbränning kör de mer med norrut.Annars är det lättast när en maskin gör fläckar att plantera i,man slipper fundera om man sätter för tät eller för glest.Om man vill plantera diekt efter slutavverkning så brukar man ha lite större plantor.Jag tror man måste plantera inom 5år annars tar polisen dig.Plantera allt på ett eller två år.
Är det verkligen så jäkligt att polisen tar en?
Citat:
Hur mycket en jakträtt är värd..
Man kan väl arrendera ut jakten mellan 1krona-150 kr ha
Har ingen koll på vad man klämma till med för att en tysk ska få skjuta en guldbock,men säkert en rejäl slant. Min gode vän hade turen att få in en tysk gäst som fick skjuta en råguldbock och vad tror ni hände sen,jo hans kompis ringde och var intresserad han me,och gissa vem det var-en högt uppsatt chef i tyskvapentillverkning.Sånt är ovärderligt,kontakter skapar kontakter.Gissa om min kompis bytt bössor...
Helsike, sådana kontakter skulle man ha

, läste i någon jakttidning att en del skogsägare får rejält betalt av tyskar för att spika ett torn och ordna jakt, älgen är som bekant ett populärt djur bland tyskar.
Citat:
Nåväl,allt handlar inte om volum igentligen det är kvalitet man ska bygga upp.
En granne här började med 7 ha morötter och är nu störst i morotsbranchen i både Finland och Sverige.
Nja, jag skulle nog satsa på kvalitet i volym, måste som sagt börja smått.
Citat:
Så,lite svar om än lite hackigt
Glasklart svar från dig tycker jag

.
Vad är en gissning per HA i Småland med återplanteringsbehov från din sida?