Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Oj,inte tänkt så faktiskt men helt klart är redan att staten blandar sig i privatskogsägande alldeles för mycket.
Vad ska det bli av Sverige,man blir orolig.Kanske man skulle bli politiker och försöka röra i skiten.
Du får gärna ge dig in i politiken för mig, det jag hittills läst av det du skrivit, dina åsikter, har varit mycket vettigt.
Tyvärr lär du slåss i motvind, och den utveckling och den väg det svenska samhället går är nog dessvärre cementerad. Du får också det tveksamma nöjet att också bli en offentlig person som relativt fritt kan smutskastas.
Vad är det som säger att vi inte får 1,5-2% i fastighetsskatt på taxeringsvärdet för skogs- och jordbruksfastigheter, 35-50% i reavinst vid försäljning, jakträtt som skattepliktig tillgång/förmån. I början kan beslutsfattarna motivera det med höjda bidrag som uppväger (som det ju brukar heta), bidrag som efter några år successivt kan minskas.
Skogen utgör en av Sveriges absolut största naturtillgångar, det är relativt enkelt att kontrollera så att ingen skog efter avverkning avsiktligt undanhållits från beskattning, bara mäta stubbar och kolla flyg- och satellitfoton. Den är också en fast tillgång, dvs. kan inte smugglas ut i en portfölj på ett flygplan eller (ännu vanligare), genom en banköverföring i några led.
Det blir också allt fler, som skall försörjas på bekostnad av allt färre, så där har du det enkla skälet att i alla fall jag tvekar, köper jag något gör jag det långsiktigt, som en pensionsförsäkring, en tillgång för kommande generationer i familjen, just därför tvekar jag att investera i Sverige.
Vad tror du om skogsfastigheter i andra länder? Finland eller t.ex. Baltikum?