2006-05-05, 17:58
Medlem
Ivanovichs avatar
Inlösenpriset vid nyckelbiotop blir ungefär samma som rotpostpriset och då får du aldrig mer röra din skog..Inte alla skogar löses in ,men det ska öka.
Ja,planterar själv i mån av tid.Jobbat som plantör i gymnasiet under sommrarna
Självklart varierar priset om det bara är slutavvskog eller bara hyggen,men om det är vanlig varierande skog så kan man räkna så.

Tror att Lrf tar in de som är närmast och sen får de bjuda över varanndra.

Jag tog alltså massaveden,kapade och klöv,säckade och sålde via 10kr annonser.

Finns skogskonton och sånt,jag har en bokföringsbyrå som fixar med allt sånt har inte så stor koll.
Citera
2006-05-19, 22:04
Medlem
Ivanovichs avatar
Hitta lite intressant om skogsfastigheter i dagens skogsland
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=29268 Klipper in lite av den
Citat:
Spridningen över landet är fortsatt stor, från närmare 350 kronor i genomsnitt per m3sk för Götaland till 157 kronor i Norrlands inland. Mälardalsregionen redovisar den största upp*gången i absoluta tal medan de västra och norra delarna av landet haft den största procentuella ökningen, 18 procent.
Enligt minienkäten är viljan att investera i skog och skogsmark tydligt positiv. I synnerhet i Götaland tycks framtidstron ha återvänt efter stormen Gudrun i januari 2005.
Det finns flera orsaker till att priserna på skogsfastigheter stiger. Den låga räntan och en allmän fastighetsboom i samhället är ett par viktiga faktorer. Det har också blivit "inne" att köpa skog.
Dessutom har det tillkommit en köparkategori det senaste året, nämligen markägare som drabbats av stormen Gudrun. I stället för att skatta bort inkomsterna från stormvirket "köper de skogsavdrag" genom att köpa nya skogsegendomar.
Citera
2006-05-19, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Hitta lite intressant om skogsfastigheter i dagens skogsland
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=29268 Klipper in lite av den

Jo, det finns bara en hake som jag ser det med skogsfastighet i Sverige.

Allt eftersom skattebasen i vanliga jobb, ekonomiska tillgångar och företag blir allt färre (läs att sådant som går att flytta och också därför flyttas ut), kommer sådan egendom som inte går att flytta, te.x skog, mark och fastigheter bli allt mer intressant ur skattehänseende (ur beskattningssynpunkt).
Citera
2006-05-19, 23:04
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
Jo, det finns bara en hake som jag ser det med skogsfastighet i Sverige.

Allt eftersom skattebasen i vanliga jobb, ekonomiska tillgångar och företag blir allt färre (läs att sådant som går att flytta och också därför flyttas ut), kommer sådan egendom som inte går att flytta, te.x skog, mark och fastigheter bli allt mer intressant ur skattehänseende (ur beskattningssynpunkt).
Oj,inte tänkt så faktiskt men helt klart är redan att staten blandar sig i privatskogsägande alldeles för mycket.
Vad ska det bli av Sverige,man blir orolig.Kanske man skulle bli politiker och försöka röra i skiten.
Citera
2006-05-19, 23:50
Bannlyst
Citat:
Oj,inte tänkt så faktiskt men helt klart är redan att staten blandar sig i privatskogsägande alldeles för mycket.
Vad ska det bli av Sverige,man blir orolig.Kanske man skulle bli politiker och försöka röra i skiten.

Du får gärna ge dig in i politiken för mig, det jag hittills läst av det du skrivit, dina åsikter, har varit mycket vettigt.

Tyvärr lär du slåss i motvind, och den utveckling och den väg det svenska samhället går är nog dessvärre cementerad. Du får också det tveksamma nöjet att också bli en offentlig person som relativt fritt kan smutskastas.

Vad är det som säger att vi inte får 1,5-2% i fastighetsskatt på taxeringsvärdet för skogs- och jordbruksfastigheter, 35-50% i reavinst vid försäljning, jakträtt som skattepliktig tillgång/förmån. I början kan beslutsfattarna motivera det med höjda bidrag som uppväger (som det ju brukar heta), bidrag som efter några år successivt kan minskas.

Skogen utgör en av Sveriges absolut största naturtillgångar, det är relativt enkelt att kontrollera så att ingen skog efter avverkning avsiktligt undanhållits från beskattning, bara mäta stubbar och kolla flyg- och satellitfoton. Den är också en fast tillgång, dvs. kan inte smugglas ut i en portfölj på ett flygplan eller (ännu vanligare), genom en banköverföring i några led.

Det blir också allt fler, som skall försörjas på bekostnad av allt färre, så där har du det enkla skälet att i alla fall jag tvekar, köper jag något gör jag det långsiktigt, som en pensionsförsäkring, en tillgång för kommande generationer i familjen, just därför tvekar jag att investera i Sverige.

Vad tror du om skogsfastigheter i andra länder? Finland eller t.ex. Baltikum?
Citera
2006-05-20, 00:21
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Vad tror du om skogsfastigheter i andra länder? Finland eller t.ex. Baltikum?
Finland är väl som Sverige tror jag.Baltikum,kanske det men de har en maffia som inte är så kul men om du är halvbalt så kör på.

Ska du köpa köp bra marker med potensial att utveckla till något bra,spelar mindre roll vart.Köp mark i Sverige men handla masurbjörkplantor i Finland-jag läste nånstans att det kan ge rätt bra avkastning.Men då kräver det ju att du är lite aktiv själv i skogen förståss.

Skåningarna e galna efter marker föresten,hörde om en gård nu som köpt impediment(mark med mycket dålig växtkraft,hällmark ect) för ca13miljoner tror det var nästan 500ha och det enda man hade i tankarna då var jaktmarken.
Citera
2006-05-20, 00:49
Bannlyst
Citat:
Finland är väl som Sverige tror jag.Baltikum,kanske det men de har en maffia som inte är så kul men om du är halvbalt så kör på.

Näe, halvball möjligen. Jo, jag har hört om deras maffia, vet också att de har regelrätta stölder av skog, ett antal skogsmaskiner som under kort tid skövlar och avverkar virke och sedan sticker, virke som stjäls av timmerbilar vi uppläggningsplatserna, samtidigt börjar det stabilisera sig i dessa länder, de har te.x betydligt färre värdetransportrån lilla "trygga" Sverige, och ge dem några år så.

Citat:
Ska du köpa köp bra marker med potensial att utveckla till något bra,spelar mindre roll vart.Köp mark i Sverige men handla masurbjörkplantor i Finland-jag läste nånstans att det kan ge rätt bra avkastning.Men då kräver det ju att du är lite aktiv själv i skogen förståss.

Jo, massur är dyrt, och kan också ge EU-bidrag, har dock något minne att det måste vara inhägnad skog. Det är också lite av en modenyck vad som gäller i möbelmodet/priset på masur då det som bekant är det enda användningsområdet för masur.

Det är just aktiv jag tänker vara.

Citat:
Skåningarna e galna efter marker föresten,hörde om en gård nu som köpt impediment(mark med mycket dålig växtkraft,hällmark ect) för ca13miljoner tror det var nästan 500ha och det enda man hade i tankarna då var jaktmarken.

Tja, ligger fastigheten vackert och avskilt så kanske för en bostad, men 13 milj för jakt, då är man sjuk, både i huvudet och sjukt rik.
Citera
2006-05-20, 21:23
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Näe, halvball möjligen. Jo, jag har hört om deras maffia, vet också att de har regelrätta stölder av skog, ett antal skogsmaskiner som under kort tid skövlar och avverkar virke och sedan sticker, virke som stjäls av timmerbilar vi uppläggningsplatserna, samtidigt börjar det stabilisera sig i dessa länder, de har te.x betydligt färre värdetransportrån lilla "trygga" Sverige, och ge dem några år så.
En svensk kille åkte till Estland för att köra med sin maskin i skogen,han kom en kväll innan och passade på att ta en öl på krogen i väntan.Han vaknade upp utan tänder och med benbrott naken på en skogsväg.Bara ett exempelpå hur man kan bli välkomnad.De svenskar jag vet jobbar där är beväpnade hur kul är det?
Citat:
Jo, massur är dyrt, och kan också ge EU-bidrag, har dock något minne att det måste vara inhägnad skog. Det är också lite av en modenyck vad som gäller i möbelmodet/priset på masur då det som bekant är det enda användningsområdet för masur.
Chansar man inte så vinner man inget.Inhägnat är bara för viltskade begränsningar.
Usch,jag gillar inte bidrag anser att man ska klara saker själv.Tänk vilken potensial det finns,kan helt klart tänka mig en bössa i masur istället för valnöt
Citat:
Det är just aktiv jag tänker vara.
Jag har delvis en skogsfirma och det finns hur mycket som helst att göra bara man är lite aktiv.Hade det varit smidigt med att anställa folk så skulle jag gjort det. En grej man kan göra i skogen och tjäna bra på är att hugga enestör till Gotlandstunar,finns naturligtvis lokala varianter över hela landet.Finns massvis av ene som inte stör den egentliga produktionen.Är man ytterligare driftig så sätter man upp staketen med.Då har man en övermedel lön på ett lågstatusjobb.Nåja det ska jag göra när jag får mer tid.
Citat:
Tja, ligger fastigheten vackert och avskilt så kanske för en bostad, men 13 milj för jakt, då är man sjuk, både i huvudet och sjukt rik.
Inte sjuk,kreativ ,behövs fler driftiga galningar.
Citera
2006-06-08, 17:10
Medlem
Ivanovichs avatar
Denna kursen kan nog vara intressant om man vill köpa skog.
http://www.skogen.se/om/exkurs.jsp?id=1638
Citera
2006-06-08, 19:06
Bannlyst
Citat:
Denna kursen kan nog vara intressant om man vill köpa skog.
http://www.skogen.se/om/exkurs.jsp?id=1638

Du e snäll du, jag skall faktiskt kolla om jag kan vara ledig. Om inte annat vore det också rätt kul att lägga sig i den politiska debatten efteråt .
Citera
2007-11-15, 00:33
Medlem
Ursäkta bumpen men att lämna frötallar är naturligtvis att föredra, "de blåse bara neeh"(de blåser bara omkull)säger alltid norrskogsgubbarna, de har haft fel varenda gång hittills utom en gång då en stod snett.
Citera
2008-02-26, 16:36
Medlem
Ståndortsanpassning

Jag är också lite intresserad av skog. I alla fall att läsa om ämnet. Men jag hittar ingen bra och utförlig beskriving på vad ståndortsanpassning egentligen innebär i praktiken. Nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in