Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Men det var bara ett exempel, om man börjar gräva lite hittar man snabbt fler, liknande fall.
Tänkte börja extrahera imorgon, men glasskålen jag har än ~7mm på minsta stället, och rymmer kanske en 6-7 liter. Är lite oroligt för att kaustiksoda + vatten kommer bli varmt och spräcka skålen, finns det risk för detta?
Risken finns alltid, men du kan ju minska risken genom att värma skålen i ett vattenbad eller dyl. Personligen har jag bara kört med hdpe(2)plast. Åsens lantmjölk har perfekta dunkar för att extrahera.
Sen förstår jag inte riktigt poängen med att använda en stor och troligtvis breds kål som bara försvårar det när du ska separera de olika lagren. Fast jag kanske har missat något angående vad du ska göra.
Några andra problem som jag själv stötte på de första försöken var att man använder allt för mycket lösningsmedel varje separation. Frysutfällningen funkar inte riktigt som den ska vid för mycket heptan eller vad du nu tänker använda. Och om du mot all förmodan ändå använder för mycket, använd en fläkt eller låt det avdunsta ett tag innan du ställer in det i frysen. Använder man för mycket blir det bara en soppa där kristallerna flyter rundor fritt i lösningsmedlet istället för att fastna i bottnen.
edit; Det är inte fel att göra en testextration innan du kör igång med större mängder, även om man tror man har stenkoll så finns det ibland vissa hinder och nybörjarfel som enklast arbetas bort genom några mindre provomgångar.
Lycka till =)