• 1
  • 2
2020-06-26, 21:53
Medlem
Jannebigplays avatar
Jobbar du i Stockholm och är nyexad så skulle jag kräva 40 000:- och absolut inte acceptera under 35 000:-. Ingångslönerna har stigit rejält men tyvärr för oss trotjänare som har valt att stanna på samma skola så har löneutvecklingen inte varit den bästa.
Citera
2020-06-26, 23:05
Medlem
Tellics avatar
Stockholm har ju bäst betalt. Vad menar TS med "Storstad?" - Är Linköping en storstad? I så fall är lönerna markant annorlunda än i huvdustaden. Kan ju skilja en del tusenlappar.

Sen skiljer det sig också som föregående skrivit om... Är det åk 4-6 eller 7-9? Vilka ämnen handlar det om och är det kommunal eller fristående grundskola? Allt sånt spelar roll.

Men för att ge en fingervisning:

Ämneslärare i Matte 7 - 9 kan utan problem gå in på 40K i Stockholm. Är det ett bristämne t.ex. Franska eller praktiska ämnen, så kan man säkert begära högre, iaf på kommunal skola. Alla SO-ämnena samt Svenska och Engelska är sjukt populära så där kan man inte kräva lika högt på samma sätt. Sen gäller ju de vanliga lönesamtals-reglerna, är det en populär arbetsgivare, är det personalbrist, tidigare erfarenhet, referenser m.m.

Hoppas det ger dig någon form av tydligare bild.
Citera
2020-06-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Som nyexad grundlärare f-3 eller 4-6? Kan det stämma? 40,000 kan du väl få som matte, kemi och fysik lärare för högstadiet men inte om vi snackar f-6?

Mig veterligen skiljer lönerna inte så jättemycket mellan f-3 och 4-6 utan en ingångslön på dryga 40 är inga konstigheter. Precis som Jannebigplay skriver så har ingångslönerna ökat rätt rejält under de senaste åren.

Hur det ser ut på högstadiet och gymnasiet har jag lite dålig koll på men jag antar att du kan få några tusenlappar till.
Citera
2020-06-27, 08:34
Medlem
AttansNedranss avatar
Enligt denna tråd verkar lärarnas löner gått upp rejält de senaste åren. Vad synd att skolbarnens betyg inte följt denna trend.
Citera
2020-06-27, 08:34
Medlem
Lachlans avatar
Grundskolelärare i Stockholm går mellan 35-42k beroende på hur bra du är på att förhandla. Ingen normal person går in under 35k i Stockholm.
Citera
2020-06-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Stockholm har ju bäst betalt. Vad menar TS med "Storstad?" - Är Linköping en storstad? I så fall är lönerna markant annorlunda än i huvdustaden. Kan ju skilja en del tusenlappar.

Sen skiljer det sig också som föregående skrivit om... Är det åk 4-6 eller 7-9? Vilka ämnen handlar det om och är det kommunal eller fristående grundskola? Allt sånt spelar roll.

Men för att ge en fingervisning:

Ämneslärare i Matte 7 - 9 kan utan problem gå in på 40K i Stockholm. Är det ett bristämne t.ex. Franska eller praktiska ämnen, så kan man säkert begära högre, iaf på kommunal skola. Alla SO-ämnena samt Svenska och Engelska är sjukt populära så där kan man inte kräva lika högt på samma sätt. Sen gäller ju de vanliga lönesamtals-reglerna, är det en populär arbetsgivare, är det personalbrist, tidigare erfarenhet, referenser m.m.

Hoppas det ger dig någon form av tydligare bild.

En storstad för mig är Stockholm, Göteborg och Malmö
Citera
2020-06-27, 21:13
Medlem
Tellics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
En storstad för mig är Stockholm, Göteborg och Malmö

Visst, men tro inte att lönen är samma i Malmö som i Stockholm.
38-42K kan du absolut få i Stockholm, men kanske 2-4K mindre i Malmö - är det friskola kanske något lägre t.o.m. Man bör inte acceptera något under 35K i dagens läge som många sagt. Obehöriga och utan erfarenhet går in på 30-34K utan problem idag.

Som sagt, handlar mest om ämneskombinationer, erfarenhet samt tillgång/efterfrågan på din tjänst.
Citera
2020-06-28, 12:52
Medlem
Nej såklart, men jag kommer inte våga begära 36k+, men det hade ju varit skönt att få 35k direkt men absolut inte 30k då
Citera
2020-06-28, 14:53
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Visst, men tro inte att lönen är samma i Malmö som i Stockholm.
38-42K kan du absolut få i Stockholm, men kanske 2-4K mindre i Malmö - är det friskola kanske något lägre t.o.m. Man bör inte acceptera något under 35K i dagens läge som många sagt. Obehöriga och utan erfarenhet går in på 30-34K utan problem idag.

Som sagt, handlar mest om ämneskombinationer, erfarenhet samt tillgång/efterfrågan på din tjänst.

Obehöriga vikarier går väl in på 22-30k idag på en heltidstjänst i de mindre kommunerna. Kanske stämmer då att obehöriga vikarier får över 30k i Stockholm då. Som obehörig så får du ju aldrig fasttjänst.
Citera
2020-06-28, 19:54
Medlem
Tellics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Nej såklart, men jag kommer inte våga begära 36k+, men det hade ju varit skönt att få 35k direkt men absolut inte 30k då

Om det är Stockholm det handlar om hade jag varit djärv och testat 36K... är det för högt så får du väl som mest ett nej. Kör hårt.
Citera
2022-11-03, 19:31
Medlem
Reko45s avatar
Jag har blivit erbjuden en anställning inom sthlm regionen som lärare. jag har 5 års erfarenhet.

Vad kan jag begära i lön tkr ni? medellönen för min tjänst ligger på 44k. https://pedagog.stockholm/jobba-i-st...b-i-stockholm/

Funderar på begära 40-42. Det lite utifrån ni skrivit i tråden. Tkr det låter rimligt eller ska jag safta till med 44 som medellönen säger? jag har ju inte så mkt erfarenhet men är äldre än en traditionell nyexad lärare i 25 års åldern.
Senast redigerad av Reko45 2022-11-03 kl. 19:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in