• 1
  • 2
2020-06-26, 16:06
Medlem
Hej

Vad kan man begära i lön som nyexad grundlärare i en storstad?
Citera
2020-06-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Hej

Vad kan man begära i lön som nyexad grundlärare i en storstad?

Beror på ålder och om du har någon relevant erfarenhet från tidigare. Någonstans i spannet 24-26K skulle jag säga.
Citera
2020-06-26, 16:43
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Beror på ålder och om du har någon relevant erfarenhet från tidigare. Någonstans i spannet 24-26K skulle jag säga.

24-26k som nyexad i storstad? Du får typ 26k+ som nyexad ute i liten kommun i Norrbotten. Det fick min släkting i alla fall. Efter 1 år ville hon byta skola men då ville rektorn ha kvar henne och gav henne då 32k för att hon skulle stanna. Detta i en liten kommun i inlandet.
Citera
2020-06-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
24-26k som nyexad i storstad? Du får typ 26k+ som nyexad ute i liten kommun i Norrbotten. Det fick min släkting i alla fall. Efter 1 år ville hon byta skola men då ville rektorn ha kvar henne och gav henne då 32k för att hon skulle stanna. Detta i en liten kommun i inlandet.

Tillgången på akademiskt behöriga lärare i bonnhålor är tämligen begränsad. Ganska sannolikt att man där lockar med högre löner än i städer där det finns 50 behöriga som söker varje ledig tjänst som annonseras.
Citera
2020-06-26, 16:54
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Tillgången på akademiskt behöriga lärare i bonnhålor är tämligen begränsad. Ganska sannolikt att man där lockar med högre löner än i städer där det finns 50 behöriga som söker varje ledig tjänst som annonseras.

Du vet väl att det även råder stor brist på behöriga i storstäderna och kommunerna runt om? Medellönen för lärare i storstäderna är fortfarande högst i landet. Således bör även ingångslönen vara minst lika hög.
Citera
2020-06-26, 17:01
Medlem
I Stockholms kranskommuner så är det inga problem att kräva dryga 40.000.
Citera
2020-06-26, 17:16
Medlem
Citat:

24-26k är lite lågt som ingångslön för lärare i dag. Man ska inte ha under 30k som ingångslön ifall man har en lärarlegitimation. Förvisso sätter en del arbetsgivare lägre lön ifall man inte hunnit få sin legitimation men har en examen. I dessa fall brukar lönen gå upp lite efter legitimationen har utfärdats.

Något som däremot är svårare att svara på är hur mycket över 30k som man kan begära. Är det i Stockholm så blir det några tusen extra där man kan nå nästan 40k i ingångslön med rätt ämneskombination. Några av mina studiekamrater från lärarprogrammet fick ingångslön på 30-34k för något år sedan efter examen. Det var då i en av Sveriges 10 största städer. Tror dock det blir svårt med över 35k i ingångslön ifall man inte har en väldigt eftertraktad kompetens och då i Stockholmsområdet.
Citera
2020-06-26, 17:22
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5219
I Stockholms kranskommuner så är det inga problem att kräva dryga 40.000.

Som nyexad grundlärare f-3 eller 4-6? Kan det stämma? 40,000 kan du väl få som matte, kemi och fysik lärare för högstadiet men inte om vi snackar f-6?
Citera
2020-06-26, 17:26
Medlem
Om du förväntar dig någon lön över huvud taget skall du nog åtminstone lära dig att det heter grundskolelärare och inte grundlärare.
Citera
2020-06-26, 17:36
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Om du förväntar dig någon lön över huvud taget skall du nog åtminstone lära dig att det heter grundskolelärare och inte grundlärare.

Är det värt att märka ord? Du vet väl att man även kan säga grundlärare? Om du ens ska märka ord så borde vara säker på att du har rätt och inte märka fel.

https://www.studera.nu/att-valja-utb...undlarare-f-3/

https://lararutbildning.gu.se/utbild...li-grundlarare
Senast redigerad av takeitchill 2020-06-26 kl. 17:40.
Citera
2020-06-26, 18:17
Medlem
Ojsan.

Sedan dag 1 i utbildningen har jag förstått att man inte ska acceptera under 30k så det var anledningen till min fråga, men är väl nästa nöjd runt 30-32k
Citera
2020-06-26, 20:25
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Ojsan.

Sedan dag 1 i utbildningen har jag förstått att man inte ska acceptera under 30k så det var anledningen till min fråga, men är väl nästa nöjd runt 30-32k

Om detta vad som gäller 2020 så bör du väl då försöka få runt 30k i ingångslön. Lärarlönerna har ju gått upp de senaste åren. Blir lite missvisande att prata om ingångslöner 2020 här på flashback när vissa verkar prata om ingångslöner som gällde 2015 liksom. Lönerna har ju gått upp (detta gäller dock såklart de flesta yrken, ssk har också fått upp sina löner en del).

Bor du i t.ex. Stockholm borde 30k inte vara några problem. Det är väl vad förskolelärare får som nyexade i huvudstaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in