• 1
  • 2
2020-06-26, 14:16
Medlem
GeneralZods avatar
Jag köpte två sorters zink hos polacken i Polen och tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring denna suveräna blandning.

63 mikrogram zink + 20% svavel är extremt långsam, får elda med blåslampa i typ 20 sekunder innan det tänder.

3-4 mikrogram zink + 20% svavel är supersnabb, rent av explosionsartad.

Eftersom den finkorniga zinken är så våldsamt snabb så testade jag att blanda grovkornigt och finkornigt zink med ganska bra resultat. Efter några testomgångar kom jag fram till följande:

50% 3-4 mikrogram zink
30% 63 mikrogram zink
20% svavel

Resultatet är en ganska suverän blandning med mycket rök, gnistor som stänker ut runtikring och reaktionen går snabbt, men på ett sätt som är optimalt vackert att titta på.

Så det var det jag ville dela med mig av, att man kan blanda finkornigt zink med grovkornigt zink och få en snyggare effekt där man kan styra reaktionshastigheten.

Funderingar kring ämnet?
Citera
2020-06-26, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralZod
Jag köpte två sorters zink hos polacken i Polen och tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring denna suveräna blandning.

63 mikrogram zink + 20% svavel är extremt långsam, får elda med blåslampa i typ 20 sekunder innan det tänder.

3-4 mikrogram zink + 20% svavel är supersnabb, rent av explosionsartad.

Eftersom den finkorniga zinken är så våldsamt snabb så testade jag att blanda grovkornigt och finkornigt zink med ganska bra resultat. Efter några testomgångar kom jag fram till följande:

50% 3-4 mikrogram zink
30% 63 mikrogram zink
20% svavel

Resultatet är en ganska suverän blandning med mycket rök, gnistor som stänker ut runtikring och reaktionen går snabbt, men på ett sätt som är optimalt vackert att titta på.

Så det var det jag ville dela med mig av, att man kan blanda finkornigt zink med grovkornigt zink och få en snyggare effekt där man kan styra reaktionshastigheten.

Funderingar kring ämnet?
Är det mikroMETER du tänker på, för annars är det inget av det du säger som makes sense.
Citera
2020-06-26, 14:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Är det mikroMETER du tänker på, för annars är det inget av det du säger som makes sense.

Klarnar det verkligen om han menar mikrometer? En levande cell är ca 10 mikrometer. Han ska alltså ha tagit zink motsvarande storleken på en halv cell och blandat med svavel motsvarande en tiondels storlek av en levande cell.
Citera
2020-06-26, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Klarnar det verkligen om han menar mikrometer? En levande cell är ca 10 mikrometer. Han ska alltså ha tagit zink motsvarande storleken på en halv cell och blandat med svavel motsvarande en tiondels storlek av en levande cell.
Man räknar kornstorleken på zinkpulver i μm, så, ja.
Citera
2020-06-26, 15:03
Bannlyst
Citat:

Utan att kolla är jag nästan helt säker på att receptet på zinkit är 57% magnesium och 43% svavel, så det blir inte rätt med 80/20 i blandningsförhållande iaf.
Citera
2020-06-26, 15:10
Medlem
Zinkit används normalt endast som motorkrut till amatörraketer och i vissa fall som drivladdning för specialeffekter som bensinkrevader mm.

Att det blir gnistor av grövre zink är rätt självklart, prova gärna med lite tillsats av rena filspån så får du ännu tydligare gnisteffekt.

Sök annars på Granite Stars om du vill läsa mer om hur zink har använts inom fyrverkerikonsten.
Citera
2020-06-26, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Zinkit används normalt endast som motorkrut till amatörraketer och i vissa fall som drivladdning för specialeffekter som bensinkrevader mm.

Att det blir gnistor av grövre zink är rätt självklart, prova gärna med lite tillsats av rena filspån så får du ännu tydligare gnisteffekt.

Sök annars på Granite Stars om du vill läsa mer om hur zink har använts inom fyrverkerikonsten.

För närmare tio år sedan gjorde jag Weingarts zinkstjärnor med zink, träkol, kaliumklorat och kaliumdikromat. De brinner häftigt med en lite trolsk mattgrön färg.
Citera
2020-06-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Utan att kolla är jag nästan helt säker på att receptet på zinkit är 57% magnesium och 43% svavel, så det blir inte rätt med 80/20 i blandningsförhållande iaf.
Fast då blir det inte zinkit... men kanske ”magnesit”!😂
Citera
2020-06-26, 15:33
Bannlyst
Citat:
Fast då blir det inte zinkit... men kanske ”magnesit”!😂

Hjärnsläpp av värmen och för lite sömn
Citera
2020-06-26, 21:33
Medlem
Citat:

Jag har själv Zink i 3 μm på hyllan så det stämmer fint.
Citera
2020-06-26, 21:41
Medlem
Citat:

Haft zinkit uteslutande till special effekter rörande bensin/diesel effekter. Köpte färdigt av Braås krutbruk förr i tiden, blandat en del med själv. Det fina med zinkit är att det har ett maxtryck av 175 atm vill jag minnas vilket gjorde att man slapp rörsprängningar och dylikt. Finns en del fina stjärn recept baserat på Zink bland annat det som nämnts i tråden längre ner. Tråkiga är att det blir ganska snabbt tunga shells om man går upp i storlek..
Citera
2024-09-20, 21:51
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralZod
J
Eftersom den finkorniga zinken är så våldsamt snabb så testade jag att blanda grovkornigt och finkornigt zink med ganska bra resultat.
Funderingar kring ämnet?

Det här är högintressant. Och....nu kommer det pinsamma. Jag har inte koll på kornstorlek på mitt zink. Måste verkligen kolla efter lite.

Jag blandade till min första zinkitblandning för tre år sedan. Hällde bara en liten hög på marken och tände på. Det brann så helsikes snabbt att (jo jag tände med en tändsticka) en del av handsken jag hade på mig brann av (men nix...magiskt nog inga brännskador på handen!).

Läste sedan på lite mer om just zinkit. Har använts en hel del inom amatör-raket-byggen då det har den lite märkliga egenskapen att det uppnår ett visst tryck, men går sedan aldrig över det. Dvs extremt dåligt för att bygga explosiva saker av.

Testade idag en papptub fylld av, i botten zinkit, därovanpå magnesiumspån, ovanpå det vanligt svartkrut. Jag brukar köra tejpad botten på den ganska täta papptuben, därefter lite papper, av orsaken att blir det för högt tryck någonstans så lättar botten (och toppen har jag öppen med).

Resultat! Superbt!
Zinkiten brinner snabbt och skyfflade upp magnesiumspånen, det är bra drag när zinkiten drar igång, inte på något sätt en explosion, men definitivt ett djupt ljud av "FUMP!" och 0.1 sekunders brinntid. Enkelt och snyggt!

Enda funderingen nu är...hur stabilt är detta när man förvarar (nå vecka veckor inte mer än så).
Jag är hellre lite mesig och extra försiktig än ligger nära nått som är riskabelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in