2020-06-26, 12:55
Medlem
Någon som vet mer?
Väldigt lite info på svt.se:

"Den kvinna som anmäldes försvunnen vid Kanaanbadet i västra Stockholm på torsdagen har hittats avliden, uppger polisen. Det finns inga misstankar om brott.

Det var kvinnans anhöriga som vid 14.30-tiden anmälde att hon gått för att bada men sedan inte återvänt. Hon hade inte synts till varken i vattnet eller på stranden."

Varför kan de inte ens skriva ålder?
Vadå" äldre kvinna"? Pensionerade Agda 77 tog en simtur?
Varför ens skriva om denna nyhet om inga detaljer avslöjas?
Något är lurt här...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...s-pa-badgaster
Citera
2020-06-26, 13:10
Medlem
Inge konstigt.. gammal tant som inte orkade mer
Citera
2020-06-26, 13:34
Medlem
Jon.Holmss avatar
Enligt SR så var kvinnan i 65-årsåldern, inte direkt lastgammal alltså:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7503044
Citera
2020-06-26, 19:50
Medlem
Jon.Holmss avatar
Kvinnan drunknade helt enkelt:

Citera
2020-06-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Kvinnan drunknade helt enkelt:

Tack för länkarna!
Ja 65 är ju inte så jättegammalt.
Hon borde ha koll på simteknik då och inte vara helt dement redan, kan man tycka. Vilket väcker fler frågor.

Redan under fredagen kunde alltså polisen bekräfta att kvinnan dött av drunkning.
Kan de verkligen ha hunnit obducera henne redan? Eller man kanske inte obducerar lik som hittas i vattnet på rutin? Enklare att utgå från att hon drunknat & sedan fokusera på andra mer prioriterade dödsfall?

Varför märkte ingen annan på badplatsen något? Vad är Kanaanbadet för typ av ställe egentligen?
Larmet om den saknade kvinnan kom vid 14.35-tiden på torsdagen & då borde ju en massa andra besökare varit där också?

Trist med så lite info i media...
Citera
2020-06-28, 13:25
Medlem
EttKiloKapriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeboeffekten
Tack för länkarna!
Ja 65 är ju inte så jättegammalt.
Hon borde ha koll på simteknik då och inte vara helt dement redan, kan man tycka. Vilket väcker fler frågor.

Redan under fredagen kunde alltså polisen bekräfta att kvinnan dött av drunkning.
Kan de verkligen ha hunnit obducera henne redan? Eller man kanske inte obducerar lik som hittas i vattnet på rutin? Enklare att utgå från att hon drunknat & sedan fokusera på andra mer prioriterade dödsfall?

Varför märkte ingen annan på badplatsen något? Vad är Kanaanbadet för typ av ställe egentligen?
Larmet om den saknade kvinnan kom vid 14.35-tiden på torsdagen & då borde ju en massa andra besökare varit där också?

Trist med så lite info i media...

Kanaanbadet är på pappret rätt mysigt, men det är mycket båt och vattenskoter där (iaf för tre år sen när jag jag bodde i närheten) plus en massa folk som grillar och festar direkt vid badet. Inte helt osannolikt att kvinnan helt enkelt gått lite avsides för att simma för att få vara i fred.
Citera
2020-06-28, 14:20
Medlem
Jon.Holmss avatar
Kanaanbadet är väldigt populärt bland barnfamiljer, och som EttKiloKapris skrev så gick kvinnan förmodligen lite avsides för att få vara ifred. Kanske tillhörde hon även en riskgrupp och ville hålla avståndet till andra?

Badet består egentligen av två stränder. En strand för småbarn, och en för lite större barn. Och mittemellan dessa finns en klippformation, och om man badar där så syns man i princip inte alls från de båda stränderna. Kan tänka mig att det var där som kvinnan drunknade. Kanske halkade hon på en hal sten och slog i huvudet och föll i vattnet?

Eller så var det bara en ”vanlig” drunkning. Är själv ingen expert på detta, men vad jag har hört så börjar man inte skrika på hjälp och flaxa med armarna när man håller på att drunkna. Man bara försvinner under ytan, helt tyst. Finns ju gott om exempel på folk som drunknat omgivna av massvis med andra människor, utan att någon märkt något.
Citera
2020-06-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Kanaanbadet är väldigt populärt bland barnfamiljer, och som EttKiloKapris skrev så gick kvinnan förmodligen lite avsides för att få vara ifred. Kanske tillhörde hon även en riskgrupp och ville hålla avståndet till andra?

Badet består egentligen av två stränder. En strand för småbarn, och en för lite större barn. Och mittemellan dessa finns en klippformation, och om man badar där så syns man i princip inte alls från de båda stränderna. Kan tänka mig att det var där som kvinnan drunknade. Kanske halkade hon på en hal sten och slog i huvudet och föll i vattnet?

Eller så var det bara en ”vanlig” drunkning. Är själv ingen expert på detta, men vad jag har hört så börjar man inte skrika på hjälp och flaxa med armarna när man håller på att drunkna. Man bara försvinner under ytan, helt tyst. Finns ju gott om exempel på folk som drunknat omgivna av massvis med andra människor, utan att någon märkt något.

Tack för att du & Kapris beskrev stället. Då är det lättare att förstå hur hon lyckades med att drunkna mitt på ljusa dagen, när stranden borde ha varit fullsmockad av tänkbara vittnen.
En liten grå tant kanske inte väcker så mycket uppmärksamhet heller.

Du har säkert rätt, att det bara var en ”vanlig” drunkning. Hon kommer bara bli en siffra i statistiken för denna säsong.
Lite sorgligt på något sätt.
Hade som sagt varit intressant med mer detaljer. Vad jag förstår så var hon där i sällskap med någon och att det var denna som larmade.
I princip hade det ju kunnat vara ett mord av medföljande, som iscensatt det hela som en drunkning. (Kanske lite foliehattvarning på det.)
Hur kan polisen vara så säkra på att tanten verkligen drunknat, bara för att hon hittats i vattnet?
Brukar man inte behöva hitta vatten i lungorna för att detta ska kunna konstateras?
Eller är det för dyrt att obducera alla som drunknat?
Vore kul att veta hur rutinerna ser ut kring misstänkt drunkning och obduktion.
Brukar alla drunknade obduceras?
Eller är det bara när brott misstänks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in