2020-06-26, 18:26
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Förstår att det kan kännas upprörande med så kort varsel. Alla behöver olika framförhållning och du föredrar uppenbarligen längre tid. Ibland blir planeringen inte helt bra vilket såklart är störande men att bli ombedd att jobba med liknande uppgifter på en arbetsplats inom godtagbar radie är inte det minsta konstigt.
En arbetstagare som endast kan/vill göra uppgifter på samma sätt på samma ställe kommer aldrig vara attraktiv för en arbetsgivare. Speciellt inte om du redan som visstidsanställd redan börjar spjärna emot mot petitesser, då förstår vem som helst att den här personen kommer bli problem vid fast anställning.
Du kan ha dina principer hur mycket du vill men arbetsgivaren har inte gjort något fel, du kommer få negativa konsekvenser om du inte infinner dig på de andra ställena helt enkelt.

Min rekommendation är att du infinner dig där du blivit beordrad, ser till att du får tydliga instruktioner på plats om vad du förväntas göra på just detta boendet och rapporterar till din chef i efterhand om något inte fungerade bra.

Arbetsgivaren betalar lön för utfört arbete.
Arbetstagaren får lön för att utföra arbetet. Om inte du kan leverera arbete så kommer de hitta nån annan som är flexibel.
Citera
2020-06-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Areola1
Chefen gör inte detta för att jävlas det kan jag erkänna. Men denne visste om dubbelbokningen på min arbetsplats redan. Då vi under veckan haft personal möte om de och allting var ok. Istället skulle vi dela upp och afbeta me administrativa arbete också. Men plötsligt får man sms om förändringar. 7 timmar innan man ska gå till jobbet.
Låter mest som att du är lat. Du var inställd på att ”dela upp” arbetet (läs jobba mindre), nu när du blir ombedd att hjälpa till istället, går dina drömmar om ett chill arbetspass i kras.

Visst, det är tråkigt, men bara att bita i det sura äpplet. Eller så kan du sitta och svamla här som en rabiat pajas och bli av med jobbet. För innerst inne är det nog vad du vill. Det är ju trots allt jobbigt att jobba.
Citera
2020-06-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Precis som er övriga så förstår jag inte varför TS skulle få sparken. För att han tvivlade lite på huruvida han ville arbeta på ett annat boende en helg? Haha nej, det är chefen som står i beroendeställning och det var TS som hade makten.
Om en chef hamnar i en beroendeställning p.g.a. att en anställd beter sig som en lat snorunge så ser man nog till att det inte händer igen i framtiden.
Citera
2020-06-26, 19:38
Medlem
2020-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajspundare
Om en chef hamnar i en beroendeställning p.g.a. att en anställd beter sig som en lat snorunge så ser man nog till att det inte händer igen i framtiden.
Är ju inte TS fel att chefen planerat som ett arsle.
Citera
2020-06-26, 19:45
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Eftersom din chef frågar dig, bedömer hon att du klarar det. Du jobbar nog inte ensam, så då får du info om det du behöver. Ta hand om människor är du van vid, så det primära kan du.
Visa att du kan. Du vinner på det i längden.
Var glad att du har jobb.
Citera
2020-06-26, 20:04
Medlem
TruckerKings avatar
Gör som din chef säger. Vad tror du att du får betalt för?
Citera
2020-06-26, 20:16
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Hej ja har hamnat i en jobbig situation och behöver lite råd.
Jobbar som extravikarie på ett boende. Arbetar i flera månader och det har gått fint fram tills idag. Min chef ringer mig 7 timmar innan jag ska till jobbet. Och önskar att jag lånas ut till andra boende i samma firma. Under de dagarna jag ska jobba. Alltså hela helgen.
Anledningen är det har blivit fel med planeringen.

Vi diskutera emu på telefon och chefen säger att jag ska ta jobba på de andra boendena några dagar framöver. Aldrig varit på de ställena. De går fint för mig. Men det handlar om en princip sak.

Snäll akut kan någon svara vad kan konsekvenserna bli?
Ursäkta stressig text!

Självklart irriterande när du vant dig att arbeta på ett ställe att tvingas någon annanstans, men om du börjar krångla kan du nog räkna med att det inte gagnar dig om du inte har möjlighet att runda den här chefen i framtiden. Du säljer din tid till ett företag, och vad jag förstår har du inte avtalat att bara vara på ett och samma ställe? Företaget räknar naturligtvis med att du är en betydligt bättre investering om de kan använda dig på flera ställen, än bara på ett.
Mitt råd är att du biter ihop och visar framfötterna istället för att börja hävda en massa principer. Företaget bryr sig inte ett dugg om det. Alla kan ersättas.

Surt? Jepp. Så är det, men alla har nånstans börjat där. Alternativet är att du börjar någon annanstans och hamnar i samma situation där så småningom om du inte ser till att förhandla villkoren rätt i avtalet.
Citera
2020-06-26, 20:37
Medlem
2020-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Gör som din chef säger. Vad tror du att du får betalt för?
Man får betalt för att göra det som man skrev under att man skulle göra.
Citera
2020-06-26, 21:24
Medlem
Klarabella79s avatar
7 timmar är god tid innan som timmis! Jag jobbar extra inom lss-hälsan och åker runt till olika lss-boende. När coronakaoset kom så började jag en dag kl.08 och min chef säger ”Klarabella, idag ska vi hjälpa andra enheter, jag har givit dina uppgifter till Kalle för du ska köra hemsjukvården idag, Anna och Helena på hemsjukvården är sjuka så det finns ingen annan. Det är många sjuka nu. Första patienten har du 10.00”.
Jag fick åka runt i ett område icke helt känt för mig till okända människor. Hade bara telefon och dator med arbetsbeskrivning med vad varje person ska ha.

Senast idag fick jag ringa kl 10 till en tjej och be henne flytta sitt pass från ett boende till ett annat. Hennes pass började 15.00. Jag tjänstgjorde inatt och idag förmiddag på ”trygghetsjouren” där vi kan flytta runt vikarier och även beordra in ordinarie personal om det skulle behövas. Vi har alla arbetsuppgifter deras chef har om denne inte finns på plats.

Så jo som vikarie så kan man bli flyttad med kort varsel. Så länge det inte är en plats som tar mycket längre tid att ta sig till eller att personen inte kanta sig dit med kommunala medel.

Har även hänt att jag beordrat in personer och vi har stått för deras taxibiljett tur&retur.
Citera
2020-06-27, 00:35
Medlem
Prekariatet. Det är bara att lyda och vara glad över att du har ett jobb när du slavar på timmar inom vården (been there).
Citera
2020-06-27, 00:39
Medlem
TS du jobbar med brukare och boenden. Personal måste helt enkelt vara på plats annars kan leda till fysisk skada för de som bor där. Har personal på andra boenden förhinder så måste du som vikarie kallas in, 7 timmar innan eller ej har ingen betydelse, brukarna på boenden måste ha personal, det är inget jävla band på volvo du jobbar vid.

Jag tycker du skall söka jobb i en annan bransch då du är olämplig för ditt yrke.
Citera
2020-06-27, 00:43
Medlem
Citat:
Hej ja har hamnat i en jobbig situation och behöver lite råd.
Jobbar som extravikarie på ett boende. Arbetar i flera månader och det har gått fint fram tills idag. Min chef ringer mig 7 timmar innan jag ska till jobbet. Och önskar att jag lånas ut till andra boende i samma firma. Under de dagarna jag ska jobba. Alltså hela helgen.
Anledningen är det har blivit fel med planeringen.

Vi diskutera emu på telefon och chefen säger att jag ska ta jobba på de andra boendena några dagar framöver. Aldrig varit på de ställena. De går fint för mig. Men det handlar om en princip sak.

Snäll akut kan någon svara vad kan konsekvenserna bli?
Ursäkta stressig text!
Antar att du jobbar på bemanningen? Då kan du slussas ut lite hur som helst för att andra boenden har brist på personal eller så är det något din chef vill inte berätta. Det finns två typer av chefer i vården, den som säger rakt ut vad det egentligen gäller eller så finns det den som hittar på andra anledningar. Säg till din chef att du vill helst vara på ett ställe annars kan du överväga att du vill byta jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in