Citat:
Ursprungligen postat av
Areola1
Hej ja har hamnat i en jobbig situation och behöver lite råd.
Jobbar som extravikarie på ett boende. Arbetar i flera månader och det har gått fint fram tills idag. Min chef ringer mig 7 timmar innan jag ska till jobbet. Och önskar att jag lånas ut till andra boende i samma firma. Under de dagarna jag ska jobba. Alltså hela helgen.
Anledningen är det har blivit fel med planeringen.
Vi diskutera emu på telefon och chefen säger att jag ska ta jobba på de andra boendena några dagar framöver. Aldrig varit på de ställena. De går fint för mig. Men det handlar om en princip sak.
Snäll akut kan någon svara vad kan konsekvenserna bli?
Ursäkta stressig text!
Självklart irriterande när du vant dig att arbeta på ett ställe att tvingas någon annanstans, men om du börjar krångla kan du nog räkna med att det inte gagnar dig om du inte har möjlighet att runda den här chefen i framtiden. Du säljer din tid till ett företag, och vad jag förstår har du inte avtalat att bara vara på ett och samma ställe? Företaget räknar naturligtvis med att du är en betydligt bättre investering om de kan använda dig på flera ställen, än bara på ett.
Mitt råd är att du biter ihop och visar framfötterna istället för att börja hävda en massa principer. Företaget bryr sig inte ett dugg om det. Alla kan ersättas.
Surt? Jepp. Så är det, men alla har nånstans börjat där. Alternativet är att du börjar någon annanstans och hamnar i samma situation där så småningom om du inte ser till att förhandla villkoren rätt i avtalet.