2021-03-15, 16:42
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlady
Agria o TV4 verkar ha minikattor!

Genomsnittliga viktindikatorer per utvecklingsmånad.
1 månad 100-150
2 månader 400-600
3 månader 1.200-1.700
4 månader 1.700-2.300
5 månader 2.300-2.800

Vi har alla olika åsikter om vad en katt "borde" väga så det är väl lönlöst att orda om det. MEN något som produktionen borde kunna ta till sig är att visa TITTARNA vad som är vikten eller måttet eller helt enkelt det rätta svaret i TVrutan när det handlar om Kunskapsfrågor! Alltså INNAN kämparna oavsett kamp berättar vad de har kommit fram till för svar. Då skulle det vara mer Fair Play.
Citera
2021-03-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qzpm9021
Det är inte alls orimligt att kattungen vägde runt 1300 gram.

På Agrias hemsida står det så här: "Kattungar väger runt 80-120 gram vi födseln och går upp ungefär 70-100 gram per vecka." Ponera att kattungen vägde 80 gram vid födseln och är 4½ månader vid kampen. Den har gått upp minimum i det här spannet, dvs 70 g/v, då väger den 1340g.

Kattungar måste vara minst 12 veckor när dom lämnar mamman. Om jag fattat det rätt är programmet inspelat under 9 veckor och när katten vägdes var det precis innan finalveckan började. Då borde katten vara minst 5 månader vid det laget beroende hur gammal den var när den lämnade mamman. Får ju hoppas dom följt lagen! Katten var förvisso inte stor men jag gissar ändå fortfarande att den vägde betydligt mer än 1,3 kg. Så dåligt att dom aldrig låter tittarna se när katt och annat vägs. Dom bäddar ju för att tittaren ska tro att dom fuskar.
Citera
2021-03-15, 16:53
Medlem
Bondkatter kan vara rätt olika i storlek. Jag har fött upp ett antal kullar och det har verkligen varierat i hur snabbt de har växt och hur stora de har blivit som vuxna. En av mina honor, som födde 8-10 kullar, vägde som vuxen 3,5 kg. Hon var inte vare sig undernärd eller sjuklig under sin uppväxt. En av hennes döttrar, som vi hade kvar, blev betydligt större. Hon vägde runt 5,5 kg.

Det är nog vanligare idag att man tar kattungarna från sina mödrar vid 8 veckor än vid 12 veckor.

Nej, sluta att tramsa om att katten inte kan ha vägt så lite eller att TV4 har riggat tävlingen.

Däremot håller jag helt med om att det var ett tramsigt tävlingsmoment. Det enda som hade varit rimligt hade varit att vid oavgjort fortsatt med kunskapsfrågor och ha tillämpat sudden death.
Citera
2021-03-15, 18:16
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Vi har alla olika åsikter om vad en katt "borde" väga så det är väl lönlöst att orda om det. MEN något som produktionen borde kunna ta till sig är att visa TITTARNA vad som är vikten eller måttet eller helt enkelt det rätta svaret i TVrutan när det handlar om Kunskapsfrågor! Alltså INNAN kämparna oavsett kamp berättar vad de har kommit fram till för svar. Då skulle det vara mer Fair Play.
Ja detta håller jag med om och även visa när de lottar om sågarna osv för de gör det sa TV4 när jag skrev dit och undrade om saker de sågade i mm - allt lottas om innan de tävlar men sänds ej. Om det sen är sant men det tror jag nog för va tusan en halvmille ja då ser man nog till om att få lottat när man är med å tävlar - eller hur?
Senast redigerad av kubun 2021-03-15 kl. 18:20.
Citera
2021-03-15, 18:19
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja detta håller jag med om och även visa när de lottar om sågarna osv

Precis - det finns ju som sagt var lite av noggrannare och mer schyssta/sportsmannamässiga grepp för dessa tävlingar inte ska ses som fusk!
Citera
2021-03-15, 18:22
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Precis - det finns ju som sagt var lite av noggrannare och mer schyssta/sportsmannamässiga grepp för dessa tävlingar inte ska ses som fusk!
Ja som jag tillade i inlägget innan så skrev jag till TV4 om detta och de sa då att de lottar om allt - även stockar å så de sågar i för det kan ju finnas kvistar o tjärved som gör det orättvist
Citera
2021-03-15, 19:34
Medlem
Crapmagics avatar
Verkar som att Linnea sover topless, det är bara smyga in å lyfta på täcket å sedan låtsas gå i sömnen när hon reagerar
Citera
2021-03-15, 19:34
Medlem
Wads avatar
Första gången både Erik och Philip har kvinnligt sällskap i sängen. Måste kännas konstigt.
Citera
2021-03-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxismberg
Varför får Erik gå topless när de andra tjejerna inte får?

Bästa frågan, borde skriva till produktionen. Bröst är ju ändå avsexualiserat i dagens sverige..
Citera
2021-03-15, 19:35
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Verkar som att Linnea sover topless, det är bara smyga in å lyfta på täcket å låtsas gå i sömnen
Varför i helvete skulle man utsätta sig för det frivilligt?
Citera
2021-03-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Bättre dom hade fått gissa vikten på Anna så dom fått ta i och svettats lite. Inte på en liten kissunge. Nä detta året har verkligen inte varit bra. Så grått och helt ointressant. Har aldrig varit så mycket belöningar och alkohol, slakta har dom inte ens behövt och djuren har man knappt få sett. Programmet har helt spårat ut, det blev sista säsongen för mig iallafall. Tacka vet jag Mandelmanns för oss som är intresserade av djur!

Hahaha, 88 kg gissar jag på, bara den ladugården hon har baktill

Lever och njurar hade ju ett cp kunnat
Citera
2021-03-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dormouse
Katten borde vid den tidpunkten vara minst fem månader gammal. Min gissning skulle hamnat på 2,5 kg. Kanske drygt 2,5 kg t o m. Katter brukar vara tyngre än dom ser ut att vara. 1,3 kg tror jag inte på!

Jag gissade på 2.2 men den såg tanig ut. men 1300 gram haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in