Ja Göteborg är lite annorlunda de flesta svenska städer eftersom det ligger ett industriområde i mitten och stan är byggd runt det.
Men knappast världsunikt. Ganska vanligt för städer som ligger på båda sidor av en flod med hamnar. Se London (industriområdena vid floden finns dock inte längre kvar där utan är omgjorda till lyxlägenheter - det sk Docklands-projektet).
Hörde om området kring götaälvsbron, inte en sekund för sent. Men ringöns industriområde verkar oberört. Lika så gullbergsvassområdet.
Sen är der klart gbgs industrier drar in pengar. Men gissar att dessa ligger vid tex Skarvik Rörvidområder. De i centrum känns som de har marginal inkomst jämflrt med markläget. Men också det jag unfrar över, om just der industriområdet är en fulldgruva av någon orsak.
Bilden du postade i trådstarten är inaktuell. Se http://www.webbkameror.se/byggkamero...onan_8_640.php för att få en uppfattning om vad som händer nu. Närmast kameran syns Göta Älvbron, kameran är riktad mot Gullbergsvass och är antagligen placerad på Läppstiftet.
Lite bakgrund. Gullbergsvass var från början ungefär ett träsk. Hela centrala Göteborg (båda sidor älven), består av djup lera, räkna med 100 meter närmast älven, men det verkar inte vara en slät berggrund. Bortom övre högra hörnet på din bild ligger skansen Lejonet på en klippa som sticker upp ur leran. I träsket skulle det vid behov slaktas danskar. Bortsett från Bergslagernas järnvägsstation med tillhörande spår och bangård (runt tio spår där E45 nu går) och spår som gick vidare till hamnarna inne i stan* så var det ganska tomt i området, särskilt på Hisingssidan, år 1900.
Nu grävs E45 ner, taket förstärks så att det ska kunna byggas relativt höga hus där. På andra sidan älven finns Backaplan (övre vänstra hörnet på din bild), ett ställe som idag påminner om en kombination av kärnvapentest och 70-talsdesign, det ska byggas om rejält, Ringön verkar ligga något år efter.
*
Citat:
...
I princip allt på södra älvstranden passerade Stora Bommens bro.
Ett tankeexperiment ligger nära till hands: om en terrorist år 1890 hade velat lamslå i princip hela konungariket Sverige skulle man alltså inte placera en bomb vid riksdagshuset eller kungliga slottet eller vid Stockholms centralstation.
Nej, det räckt med en enda dynamitgubbe under Stora Bommens bro.
...
Det här är snarare ett gigantiskt industrområde mitt i centrala staden snarare än en blandstad med små industrienklaver här och där.
Ta upp en karta och se på det inringade området så ser du hur gigantiskt det är i förhållande till resten av staden.
Okej, blandstad kanske inte var bästa ordet men jag vidhåller det jag skrev.
Jag bor inte så långt därifrån och jag har själv som privatperson haft ärenden till området du beskriver, vilket varit praktiskt med tanke på avstånd och är säkert praktiskt för många andra företag och privatpersoner. Det som är praktiskt är ofta ekonomiskt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!