• 7
  • 8
2020-06-29, 13:11
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag är hyfsat "te-konservativ" av mig och äter exempelvis tårta och liknande självklart med gaffel, men när jag gjorde lumpen och vi var ute i fält var det 100% sked som gällde. Så var det för alla i min pluton förutom en och han var helt klart den mest mentalt utmanade i hela skvadronen (Han brukade för övrigt svära över att han ännu en gång glömt att bara använda skeden varje gång vi åt.).

Anledningen till att vi åt med sked var för att det var mest praktiskt och eftersom vi egentligen inte behövde gaffeln och kniven utan bara använde ett bestick, blev det mindre att diska och därmed mindre att lägga energi på. Kan ju tyckas värdelöst för många, men ju mer man kunde "skala bort" desto mer blev det över till annat att lägga sin tid och energi på "viktigare saker".
Nu är vi ju inte i lumpen Känns som att man sväljer mer luft när man käkar med sked...eller är det bara jag? Om ni åt kött, åt ni det med händerna då? För inte fan använde ni väl skeden till det med?
Citera
2020-06-29, 13:40
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Nu är vi ju inte i lumpen Känns som att man sväljer mer luft när man käkar med sked...eller är det bara jag? Om ni åt kött, åt ni det med händerna då? För inte fan använde ni väl skeden till det med?

Är det någon som har påstått att vi "är i lumpen nu"?

Antar att du inte har gjort militärtjänst...

Det serverades inget helt kött när vi låg ut i fält. Om vi fick kött var det färserat, sönderhackat eller sönderkokt och antingen serverat som pannbiff, gryta eller i färssås. Det mesta vi åt som innehöll kött var konserver (Präriegryta, chili con carne, lappskojs, "död mans finger" och liknande kulinariska utsvävningar.) och det köttet var ungefär i samma konsistens som en överkokt formfranska. Lämpligast att äta med sked helt enkelt.

Om du sitter och sväljer en massa luft när du äter är nog inte valet av bestick det du ska oroa dig för i första hand...
Citera
2020-06-29, 16:06
Bannlyst
Fan vad utpekad jag känner mig nu. Jag äter jämt med sked. Varken kniv eller gaffel.

Bara en sked som jag på bästa sätt slurpar i mig maten.
Senast redigerad av Varsamt 2020-06-29 kl. 16:10.
Citera
2020-06-29, 16:13
Medlem
U-235s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag är hyfsat "te-konservativ" av mig och äter exempelvis tårta och liknande självklart med gaffel, men när jag gjorde lumpen och vi var ute i fält var det 100% sked som gällde. Så var det för alla i min pluton förutom en och han var helt klart den mest mentalt utmanade i hela skvadronen (Han brukade för övrigt svära över att han ännu en gång glömt att bara använda skeden varje gång vi åt.).

Anledningen till att vi åt med sked var för att det var mest praktiskt och eftersom vi egentligen inte behövde gaffeln och kniven utan bara använde ett bestick, blev det mindre att diska och därmed mindre att lägga energi på. Kan ju tyckas värdelöst för många, men ju mer man kunde "skala bort" desto mer blev det över till annat att lägga sin tid och energi på "viktigare saker".
Exakt. Det är min erfarenhet, samt poäng med mina inlägg i tråden också.

Det finns endast fördelar med att äta med sked. Sen om nån random flashbackare kallar mig sinnessvag för det, mmmm känns som jag kan inte bry mig mindre.
Citera
2020-06-29, 17:21
Medlem
448s avatar
Äter också alltid med sked utom när man kanske äter ute eller rätten kräver det
Citera
2020-06-29, 17:50
Medlem
RostigHinks avatar
Ser inte kopplingen mellan ätverktyg och mental status, låter mest fördomsfullt.

Jag äter med kniv och gaffel på korrekt sätt i sociala sammanhang eller om min mat kräver det, typ varma mackor.

Jag äter typ chili med sked. Jag äter köttfärssås med små makaroner eller ris med sked.

I alla andra sammanhang äter jag med en vickningsgaffel, i modernt språk kallad knaffel. Jag har en uppsättning av klassiska knafflar som förr även kallades tårtgafflar, 3-uddiga med en egg på en udd och lite antydan till sked. Sällsynta idag men dyker ibland upp på exempelvis Tradera https://www.tradera.com/item/341379/405704218/7-vickningsgafflar-capri-adam-thylstrup-nilsjohan?utm_source=Fyndtorget&utm_medium=Partner s&utm_content=shopp&utm_campaign=vickningsgaffla r

Ytterst praktiska, kan sitta i soffan med tallrik i kand och en knaffel.
Citera
2020-06-29, 17:56
Medlem
maxorrs avatar
Så länge man inte behöver skära så funkar sked sen finns det ju skedgaffel ochså.. vad ska man ha den till, antagligen ute på fält för att spara plats men inte annars?

Dom ggr jag använder sked kan vara till en fisk gratäng med sås eller såklart soppa
Citera
2020-06-30, 07:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Nä jag är uppgraderad check it out sked gaffel kniv mix.. is all in a mix

https://www.coolstuff.se/Spork

Den som köper en spork i plast är mongo , dom där håller jävligt dåligt vid uteliv - köp en i metall istället.

Finns varianter i titan,alu o rf
Citera
2020-06-30, 15:08
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Den som köper en spork i plast är mongo , dom där håller jävligt dåligt vid uteliv - köp en i metall istället.

Finns varianter i titan,alu o rf

Köper såklart inget av det .. helt meningslöst .. finns nåt som heter ironi.
Jag kör med bestiken för sig

On topic.. så tror jag att vissa använder sked för att skopa upp mer sås eller liksom större tuggor med hal mat.. exempel på hal mat kan jag inte ge några förslag på, möjligtvis makaroner?
Citera
2020-06-30, 20:01
Medlem
Jag tänker att man kan äta hur man vill. Om någon ojar sig är det deras problem.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in