• 1
  • 2
2020-06-23, 22:58
Medlem
Det finns människor som äter annat än soppa med sked, att äta köttbullar och makaroner verkar vara vanligare förekommande än att en person bokstavligen äter allt med sked. Pasta, fisk, pommes, ja allt som kan tänkas finns det individer över 5år och under 80år som använder sked till.

Jag funderar på fall inte äta med sked ändå indikerar lite på att hjärnan slutat utvecklas tidigt eller att ett handikapp döljer sig bakom skedäteriet. Att man som inte lärt sig hantera något så enkelt som en gaffel. Tom köttbulle och makaroner med sked personer tycker jag känns lite barnsliga jämfört med en jämnårig.

Har ni några obersvationer eller känner till någon forskning kring ämnet så får ni gärna bidra till ämnet. Tror ni att det finns något värde i min teori? Tycker att skedätare generellt brukar vara väldigt barnsliga mentalt. Stött på två som äter allt med sked varav ena var förlamad men den ena myndig och tydligen normal. Annars äter typ var och varannan person makaroner och köttbullar med sked och det är ändå chockande siffror.

För att klargöra så syftar jag på människor som äter med sked, enkel sked. Inga andra verktyg. Allt ifrån flintastek till fiskpinnar med en simpel sked.
Senast redigerad av Tanakh 2020-06-23 kl. 23:16.
Citera
2020-06-23, 23:00
Bannlyst
Det är praktiskt med sked, gör det ibland när jag är ensam och ingen ser på. Inför andras ögon äter jag dock med kniv och gaffel.

Grattis till dagens i-landsproblem.
Citera
2020-06-23, 23:01
Medlem
Det är en kulturell fråga.
Man kan ersätta kniven med en sked t.ex.
Citera
2020-06-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är praktiskt med sked, gör det ibland när jag är ensam och ingen ser på. Inför andras ögon äter jag dock med kniv och gaffel.

Det är ju ändå vett o etikett vilket också tyder på en utveckling som kommer med åldern. Så personer som öppet äter med sked kanske eventuellt saknar vett helt enkelt.
Citera
2020-06-23, 23:04
Medlem
Gaffel och sked kombon vinner. Tänk
Citera
2020-06-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Enig, jag är dock så självsäker att jag kan äta med sked när det passar mig, makaroner, pudding, gröt, grytor med ris, sked är ett jävligt effektivt bestick för man får plats med både ris, kött och sås i ett svep.
Citera
2020-06-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Det är en kulturell fråga.
Man kan ersätta kniven med en sked t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av pebaa55
Gaffel och sked kombon vinner. Tänk

Aldrig skådat det, däremot tänkte jag på personer med en sked och enbart skeden.
Citera
2020-06-23, 23:10
Medlem
Bonnatorps avatar
Det beror självklart på vad det handlar om. Att rensa surströmming med sked måste i det närmaste anses som elitetikett.
Men äter man sushi med sked, ja då skulle jag förmodligen få den där lilla triangeln mellan ögonbrynen igen.

Käkar man bara makaroner så känns sked ändå okej. De är ju så halkiga när man har gott om smör till.
Men köttbullar med sked tycker jag känns lite märkligt. De är ändå så stora att det finns gott om stickmarginal för en gaffel.

Bjuder du hem någon som nitiskt äter med sked både här och där kan du testa servera en skål med skalade kokta ägg och en matsked.
Kan vara kul att se reaktionen.

Dock finns det ett tillfälle då jag mycket gärna föredrar att ha en sked till hands, och det är om jag käkar kall risgrynsgröt direkt ur korven.
Väldigt praktisk snabbmat, men det skulle kännas alldeles för onaskligt att sticka hål på korven för att sedan snutta på den.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-06-23 kl. 23:12.
Citera
2020-06-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Aldrig skådat det, däremot tänkte jag på personer med en sked och enbart skeden.
Kan säkert vara en neurologisk/motorisk fråga.
Men å andra sidan finns de som äter med gaffeln i höger hand.
Behöver inte vara en fråga om intellekt.
Senast redigerad av u99HSHH 2020-06-23 kl. 23:12.
Citera
2020-06-23, 23:11
Medlem
Så alla som äter soppa eller liknande är efterblivna? Ibland behövs endast en sked. Vad har du för problem med att förstå det? Du verkar mer som är den du frågat efter.
Citera
2020-06-23, 23:13
Medlem
quts avatar
Det är tidseffektivt att äta med sked, gärna en stor sked.
Citera
2020-06-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pebaa55
Så alla som äter soppa eller liknande är efterblivna? Ibland behövs endast en sked. Vad har du för problem med att förstå det? Du verkar mer som är den du frågat efter.

Nej att äta soppa med sked tycker jag är klokt, att äta flintastek, köttbullar, fiskpinnar osv med sked anser jag kan tyda på mentalt försenad utveckling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in