• 2
  • 3
2021-05-20, 17:24
Medlem
Ja, pensionen är körd. Inte bara att man får dela på pengarna med en massa afghaner som inte bidragit med en krona, nu ska MP lägga beslag på AP-fonderna. Idén är att pengarna ska dras från lönsamma placeringar och allokeras till fler elcyklar, chips på syrsor, olönsamma sophanteringsanläggningar etc.

SVT har naturligtvis hjälpt MP-finansmarknadsministern.

SVT:s granskning har visat att sjunde AP-fonden har mer fossila investeringar. Deras förklaring är att man hellre är kvar som ägare, och påverkar bolagen att ta steg i rätt riktning, än att sälja.

Det är inte resonemang som går hem. Finansmarknadsministern hoppas nu att även sjunde AP-fonden snabbt skall minska sina fossila investeringar och sina klimatavtryck.

– Vi har en akut klimatkris, hur vi investerar våra pengar är helt avgörande för samhället, säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP) till SVT.

https://www.realtid.se/regeringen-vi...-investeringar
Citera
2021-05-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
50k i månaden? Om man lägger undan 20k i månaden av dessa varje månad (240 000/år) in i en aktiefond med förväntat avkastning på ca. 5%/år (240 000 + 19 200) så har du om 20 år (60 års ålder) 5 184 000 kr = 24 000/ månaden i privat pension. Går inte det att leva på?

Du missar ränta på ränta-effekten, ditt exempel ger på 20 år ca 8,2 miljoner....
Citera
2021-05-20, 20:20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Om vi bortser från privat sparande. Kommer jag kunna leva på min pension?

Totalt intjänat 2056000
Varav tjänstepension 360000

Jag räknar med kunna inbringa en inkomst om ca 50k månad resterande år med indexreglering

Kolla upp löneväxling direkt i så fall. Är mest troligt positivt skattemässigt för dig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in