• 1
  • 2
2020-06-23, 18:12
Medlem
indianhejs avatar
Om vi bortser från privat sparande. Kommer jag kunna leva på min pension?

Totalt intjänat 2056000
Varav tjänstepension 360000

Jag räknar med kunna inbringa en inkomst om ca 50k månad resterande år med indexreglering
Citera
2020-06-23, 18:33
Medlem
Beror väl hur gammal du är och hur länge du tänker leva?
Citera
2020-06-23, 18:53
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej

Totalt intjänat 2056000

Jag räknar med kunna inbringa en inkomst om ca 50k månad resterande år med indexreglering
Tänker att man bör ha ca 4-5 mille totalt med allmän, tjänste och privat pension för att ha en hygglig pension. Men du kanske har mycket "privat sparande" och då funkar det ju ändå...
Citera
2020-06-23, 20:12
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Tänker att man bör ha ca 4-5 mille totalt med allmän, tjänste och privat pension för att ha en hygglig pension. Men du kanske har mycket "privat sparande" och då funkar det ju ändå...
Jag vet inte hur mycket mitt privata sparande uppkommer till. Därför är jag mest intresserad av att veta om det räcker utan detta.
Citera
2020-06-23, 20:13
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabelryckarn
Beror väl hur gammal du är och hur länge du tänker leva?
Ja det missade jag. 40. Hur gammal jag blir har jag ingen aning om. Men låt säga 78
Citera
2020-06-23, 20:37
Medlem
Hej!

Det är väldigt svårt att säga om din pension kommer räcka till dig om 20-30 år. Att döma av din tjänstepension så har du inte haft jättehög lön(?). Några funderingar nedan.

Först och främst, få exakt kontroll på ditt privata pensionssparande. Vilken sparandeform, nuvarande värde och hur mycket sparar du per månad? Kanske öka månadssparande?

När planerar du att gå i pension? Det påverkar pensionen ganska mycket.

Det går att göra prognoser på pensionsmyndighetens hemsida samt på några tjänstepensionsförvaltares hemsidor. Har du gjort det?

Lita inte 100 % på den allmänna pensionen. Det finns en pensionsbroms i systemet och det finns för många som ska ha en del av kakan men aldrig bidragit med en enda smula.
Citera
2020-06-23, 21:12
Medlem
Nej, du kommer inte klara dig. Dels är din tjänstepension låg för din ålder. Men du kanske jobbat med låg lön eller på företag utan tjänstepension? Den allmänna pensionen räknar jag med är urholkad när det är dags att gå i pension om 25-30 år, då är det viktigt att du har en tjänstepension, den är svårare att någon lägger vantarna på (staten) och en egen privat pension för att täcka upp.
Citera
2020-06-23, 21:23
Medlem
sinistrals avatar
Baserat på dina siffror skulle jag tro att du efter 75 ligger någonstans runt 19-20k i månaden. Innan dess har du sannolikt ett par tusenlappar till att röra sig med. Så klarar du dig på de summorna så klarar du dig annars inte. Rekommenderar starkt ett privat pensionssparande.

Kolla minpension.se för lite bättre info.
Citera
2020-06-23, 21:33
Medlem
sinistrals avatar
Andra saker att tänka på är att intäkterna är bara ena sidan av ekvationen, att se till utgifterna är anpassade efter kommande inkomstminskning är givetvis också något man kan arbeta med.

Att exempelvis ha ett lågt belånat eller ännu hellre avbetalt hus(se till att göra viktiga renoveringar typ tak, dränering, ny värmepanna etc innan inkomsterna minskar) eller bostadsrätt när man går i pension är inte bara ekonomiskt fördelaktigt utan bidrar även till avsevärt bättre nattsömn.
Citera
2020-06-26, 12:26
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Hej indianhej,

Det enklaste sättet att få en överblick av sin framtida pension är att göra en prognos på vår webbplats eller på www.minpension.se. Där kan du till exempel se hur stor din pension blir varje månad om du fortsätter att ha en månadsinkomst på 50 000 kronor som beskattas i Sverige, eller vad den skulle bli om du bytte till ett jobb med högre lön.

Vad gäller tjänstepensionen kan man ofta välja på hur många år den ska betalas ut, till exempel 10, 15 eller livsvarigt. På minpension.se kan du experimentera med olika uttagsåldrar och uttagstider för att hitta ett alternativ som passar dig.
Om du vill ha hjälp med att göra en helhetsprognos kan du kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776.

Ett annat tips är att läsa mer på minpension.se om hur man kan tänka kring sin budget som pensionär: http://www.minpension.se/allt-om-pen...r-en-pensionar. Därifrån kan du också klicka dig vidare till Konsumenternas där du kan göra en egen testbudget.

Lycka till!

Hälsningar Pedro,
Pensionsmyndigheten.
Citera
2020-06-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej indianhej,

Det enklaste sättet att få en överblick av sin framtida pension är att göra en prognos på vår webbplats eller på www.minpension.se. Där kan du till exempel se hur stor din pension blir varje månad om du fortsätter att ha en månadsinkomst på 50 000 kronor som beskattas i Sverige, eller vad den skulle bli om du bytte till ett jobb med högre lön.

Vad gäller tjänstepensionen kan man ofta välja på hur många år den ska betalas ut, till exempel 10, 15 eller livsvarigt. På minpension.se kan du experimentera med olika uttagsåldrar och uttagstider för att hitta ett alternativ som passar dig.
Om du vill ha hjälp med att göra en helhetsprognos kan du kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776.

Ett annat tips är att läsa mer på minpension.se om hur man kan tänka kring sin budget som pensionär: http://www.minpension.se/allt-om-pen...r-en-pensionar. Därifrån kan du också klicka dig vidare till Konsumenternas där du kan göra en egen testbudget.

Lycka till!

Hälsningar Pedro,
Pensionsmyndigheten.

Har en fråga, blev helt förvirrad när jag loggade in i minpension & collectum. I collectums hemsida så har jag valt folksam 50% 50% så dem förvaltar min del av pensionen som jag kan beröra, så långt är jag med. Men på minpension.se så har jag ytterligare en bit som jag kan välja fonder på? Det är här jag blir förvirrad, jag har en del av pensionen som jag inte kan röra, sen har jag en del som jag kan röra fritt, våda finns det en tredje del också som jag kan röra? Eller rör jag på den delen som folksam tar hand om?*
Citera
2020-06-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej

Totalt intjänat 2056000

Om du tjänar 50000 kr per månad så skulle jag diskutera löneväxling med arbetsgivaren! Nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in