2020-06-23, 10:45
Medlem
Har börjat snegla mot ett nytt träningsupplägg och undrar vad ni tror om övningar till mitt ryggpass. Blir det för mycket med både marklyft, latsdrag och hantelrodd?
Citera
2020-06-23, 11:22
Medlem
AquaRegias avatar
Det är inte antalet övningar som avgör om det är för mycket eller inte. 1 övning kan vara alldeles för mycket, och 5 övningar kan vara alldeles för lite.
Citera
2020-06-23, 12:28
Medlem
Nej det där är helt normalt med 3 övningar för rygg, hur många set som är lämpligt beror på frekvensen.
40-60 reps per muskelgrupp och pass har jag läst ska vara vettigt via styrkelabbet (uppbackat med vetenskapliga studier)

Mer än 5-6 hårda set per muskelgrupp och pass tycks vara "junk-volume" för den som är drogfri.
Kör man brosplit kan man köra säkert köra lite fler set och reps eftersom kroppen längre tid för återhämtning.
Senast redigerad av Gulax 2020-06-23 kl. 12:31.
Citera
2020-06-23, 21:43
Medlem
bushuss avatar
Tycker det låter som en ganska standard mark + ryggdag.
Citera
2020-06-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har börjat snegla mot ett nytt träningsupplägg och undrar vad ni tror om övningar till mitt ryggpass. Blir det för mycket med både marklyft, latsdrag och hantelrodd?

Det ska stå i ditt träningsschemat hur din ryggdag ser ut. Vilka övningar du kör säger inte mycket. Övningarna ska helst ha samspel med alla träningsdagar och ge daglig progression. Det får man av ett beprövat träningsprogram.
Citera
2020-06-24, 08:47
Medlem
Kör PPL-upplägg, men funderar ifall man ska köra marklyft på rygg och knäböj på ben eller båda på sistnämnda?
Citera
2020-06-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Nej det där är helt normalt med 3 övningar för rygg, hur många set som är lämpligt beror på frekvensen.
40-60 reps per muskelgrupp och pass har jag läst ska vara vettigt via styrkelabbet (uppbackat med vetenskapliga studier)

Mer än 5-6 hårda set per muskelgrupp och pass tycks vara "junk-volume" för den som är drogfri.
Kör man brosplit kan man köra säkert köra lite fler set och reps eftersom kroppen längre tid för återhämtning.

Detta är sant. Beror också på Hur mycket du har tränat, studier säger att lite träning såsom 6 set stimulerar musklerna tillräckligt. Jag själv har tränat i 8 år och de 3 övningar du (TS) ska köra hade för mig inte räckt. Hur mycket en muskel behöver stimuleras för maximerad muskeltillväxt är också baserat på storlek, styrka och hur många år som ligger bakom. Jag är 23 år, 177cm, 5% kroppsfett, 85 kilo kör på ett ryggpass exempelvis 3 chins, 3 lastdryg, 3 tyngdrodd, 3 t-bar row , 3 rygglyft. 5 övningar och 15 set kan uppfattas som mycket, men för mig är det absolut inte det. Kom dessutom ihåg att ryggen innehåller stora och många muskler. Till min slutsats så tycker jag att om du inte tränat jätte länge, testa 3 övningar. Garanterat att det inte är för mycket.
Citera
2020-06-24, 09:15
Medlem
Citat:
Kör PPL-upplägg, men funderar ifall man ska köra marklyft på rygg och knäböj på ben eller båda på sistnämnda?

Förstår!
Då gör du dig själv en tjänst och tar copy paste på någon av de mest populära uppläggen av PPL.
Jag gissar att du funderar på övningarna eftersom du vill ha resultat och då är det bästa att fuska med facit.

Vill du ha chans på bättre resultat så titta på bättre program än PPL. Det är inte rocket science att hitta de bästa programen. Bara att kolla utbudet och snacka med de som är duktiga. Allt finns där ute gratis.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-06-24 kl. 09:18.
Citera
2020-06-24, 20:20
Medlem
dannedvds avatar
Citat:

Jag kör marklyft på mina ryggpass o knäböj på mina benpass. Anledning till detta är för att jag personligen känner att jag kan få ut mycket mer när jag exempelvis kör marklyft på ryggpassen o vice versa på benpassen. Sen upplever jag att ländryggen tar mycket stryk om man kör både mark och knäböj under samma pass.

För att variera lite i träningsupplägget har jag börjat lägga in Sumo marklyft på benpassen när jag vill fokusera lite extra på "The Posterior Chain". Brukar slänga in övningar som fokuserar mycket på Glutes, Hamstrings o nedre rygg.
Senast redigerad av dannedvd 2020-06-24 kl. 20:23.
Citera
2020-06-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannedvd
Jag kör marklyft på mina ryggpass o knäböj på mina benpass. Anledning till detta är för att jag personligen känner att jag kan få ut mycket mer när jag exempelvis kör marklyft på ryggpassen o vice versa på benpassen. Sen upplever jag att ländryggen tar mycket stryk om man kör både mark och knäböj under samma pass.

För att variera lite i träningsupplägget har jag börjat lägga in Sumo marklyft på benpassen när jag vill fokusera lite extra på "The Posterior Chain". Brukar slänga in övningar som fokuserar mycket på Glutes, Hamstrings o nedre rygg.

Knäböj och mark är standard att köra samma pass i tex Stronglifts så du skulle kunna kika hur det upplägget är uppbyggt. Så kanske du slipper du känna så. Det låter som du har brister i tekniken eller att din ländrygg är svag. Då måste du sänka vikterna och långsamt höja för att musklerna kring det området ska få chans att bygga upp sig. Börjar du för tungt har svaga muskler inte en chans och kopplas ur vilket ger platåer, eventuella skador, sämre prestation osv. Viktigt att alla muskler biffar till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in