Citat:
Ursprungligen postat av
Gulax
Nej det där är helt normalt med 3 övningar för rygg, hur många set som är lämpligt beror på frekvensen.
40-60 reps per muskelgrupp och pass har jag läst ska vara vettigt via styrkelabbet (uppbackat med vetenskapliga studier)
Mer än 5-6 hårda set per muskelgrupp och pass tycks vara "junk-volume" för den som är drogfri.
Kör man brosplit kan man köra säkert köra lite fler set och reps eftersom kroppen längre tid för återhämtning.
Detta är sant. Beror också på Hur mycket du har tränat, studier säger att lite träning såsom 6 set stimulerar musklerna tillräckligt. Jag själv har tränat i 8 år och de 3 övningar du (TS) ska köra hade för mig inte räckt. Hur mycket en muskel behöver stimuleras för maximerad muskeltillväxt är också baserat på storlek, styrka och hur många år som ligger bakom. Jag är 23 år, 177cm, 5% kroppsfett, 85 kilo kör på ett ryggpass exempelvis 3 chins, 3 lastdryg, 3 tyngdrodd, 3 t-bar row , 3 rygglyft. 5 övningar och 15 set kan uppfattas som mycket, men för mig är det absolut inte det. Kom dessutom ihåg att ryggen innehåller stora och många muskler. Till min slutsats så tycker jag att om du inte tränat jätte länge, testa 3 övningar. Garanterat att det inte är för mycket.