2020-06-22, 16:40
Medlem
Jackdawcrests avatar
En landgång är ju lite speciell eftersom den ska ätas från ett speciellt håll och innehålla vissa moment. Det börjar med en röra toppad med fisk och skaldjur, sen kommer kallskuret kött, kanske med en klick potatis- eller rödbetssallad, och i slutet har man någon ädelost toppad med en söt marmelad, eller med fikon.

Hursomhelst, jag ska bjuda familjen på hemmagjorda landgångar helgen vecka 27 och hade tänkt att lyxa till det. Är det någon som har något gott recept eller något knep?
Citera
2020-06-22, 16:54
Medlem
Meningen med landgång är väl en slags idé om att äta sig från havet till land. Typ du går från ena änden med fisk/skaldjur till andra med kött/grönsaker. Sen vad som ska representera hav och vad som ska vara land är ganska fritt. Ta det som verkar gott och använd bra råvaror så blir det nog bra.
Senast redigerad av mentalbazooka 2020-06-22 kl. 16:58.
Citera
2020-06-22, 16:57
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja, vad skall jag säga?, jo vist är en landgång som är välgjord suveränt god.
Men jag hade valt smörgåstårta i stället, ganska snarlikt,
och betydligt lättare för folk att ta vad dom vill ha.
Jag bjöd förut på landgång med en massa olika saker på,
men jag upplevde det som att många gäster lämnade väldigt mycket kvar på tallriken.
Så därför har jag övergått till smörgåstårta, m,ed i princip samma ingredienser.
Det uppskattas mer och folk tar vad dom vill ha, alltså mycket mindre "spill"
Men inte är det svårt att göra goda landgångar.
Fundera på alternativet jag nämnde.

Rullkragen
Citera
2020-06-22, 17:17
Medlem
Man kan börja med ett par bitar löksill, sen lite räkor med majonnäs, en bit rökt lax, ihoprullad skinka med legym- eller mimosasallad inne i, sen rostbiff med remuladsås och syltlök, sist ost med vindruva eller marmelad.
Citera
2020-06-22, 17:27
Medlem
landgång är väl bara sånt folk äter på begravningar när en 95årig släkting har gått bort
Citera
2020-06-22, 20:36
Medlem
Tzatzikins avatar
Jag håller med tidigare kommentarer om smörgåstårta, gör det istället!

Men okej, on topic. Det ska ju vara olika ingridienser och konsistenser. Vad har du tänkt för bröd? Kanske rökt lax, skagenröra, rostbiff med hemgjord potatissallad och rostad lök. Och sen en god ostbit med marmelad...
Citera
2020-06-22, 22:43
Medlem
Jofs avatar
Lätt att man (i Sverige) gör brödet som det stora matintaget. Istället för att göra brödet mörkt och tunt. DET framhäver pålägg.
Smeta inte på massor av pålägg utan var finkänslig vid upplägget.
Tänk danske smörrebröd.
Om du vill ha det fint...
Citera
2020-06-24, 12:38
Medlem
maxorrs avatar
Anser det är ganska så meningslöst .. handlar om ett lager formfranska utan kanter och sen vräker man på med olika gosaker.. Det är som en smörgåstårta utan tårtan och toppingen.. Dvs lager på lager med formfranska med goda smetiga röror emellan och sen avslutar man med tillbehören..

Gör istället en smörgåstårta alla ggr om man liks ska halvhjärtan dryga sig med en landgång. Landgång är ute.. Är liksom en sämre version av en tekaka med diverse topping på eller en räkmacka av dåligt plagiat
Citera
2020-06-24, 15:54
Medlem
Landgång är en del av den svenska matkulturen och väl värd att bevara. Passar utmärkt vid olika sammankomster, t.ex årsmöte med föreningar och liknande. Öl eller vatten till det och sen kaffe och kaka.
Citera
2020-07-02, 09:09
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Landgång är en del av den svenska matkulturen och väl värd att bevara. Passar utmärkt vid olika sammankomster, t.ex årsmöte med föreningar och liknande. Öl eller vatten till det och sen kaffe och kaka.
Helt klart!

Jag finner det dock lite svårt att modda landgången.
Kod:
|     djupet      |    grundet         |  stranden/ängen     | landet        | berg/fjället
|krabbröra, räkor,|  gravad lax, tomat,| rostbiff, majjoröra,| köttbullar,   | getost, mylta
|citron, dill     |  hovmästarsås      | cornichons          | rödbetssallad |

Skulle va skoj drämma in någon mussel-tjosan där vid strandhugget, men musslor och macka känns ju så där... kanske kammussla då? Räkor, rostbiffen, gravad lax (nä INTE rökt), köttbullar med rödbetssallad är som jag ser det ett måste.

Och det som aldrig skall förekomma, men ändå alltid gör det, är en jävla apelsinskiva.....???
Senast redigerad av Zaxxon 2020-07-02 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in