• 1
  • 2
2020-06-22, 11:45
Medlem
Nån som vet om man ändra sin lönespec och byta ut en siffra i paint eller nåt om man tar skärmdump osv. Är det teoretisk möjligt?
Citera
2020-06-22, 11:48
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Nån som vet om man ändra sin lönespec och byta ut en siffra i paint eller nåt om man tar skärmdump osv. Är det teoretisk möjligt?

Nej, det är omöjligt.
Citera
2020-06-22, 11:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Ja, det är klart det är möjligt att digital ändra i en lönespecifikation. Hur bra det blir beror främst på hur duktig du är och vilka program du har.

Att det i de flesta sammanhang är olagligt och att det kommer upptäckas när nästa taxering är gjord är en annan femma.
Citera
2020-06-22, 11:56
Medlem
Citat:

Det är fullt möjligt att ändra men sen när du ska deklerera/taxering så lär du nog få problem, blir nog bedrägeri.
Citera
2020-06-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det är klart det är möjligt att digital ändra i en lönespecifikation. Hur bra det blir beror främst på hur duktig du är och vilka program du har.

Att det i de flesta sammanhang är olagligt och att det kommer upptäckas när nästa taxering är gjord är en annan femma.

Ville bara ändra en 1 siffra så det jobbet jag sökte tror man blev av med jobbet senare än vad jag blev typ. Låter bättre när man inte varit arbetslös för länge. Sökt som fan men inte fått nått typ.
Citera
2020-06-22, 11:58
Medlem
Det går så klart att ändra vilka värden som helst, men det går ofta att upptäcka ändringar. Hur lätt det går beror på hur kompetent du är och vad du gör. Att du ställer frågan tyder på att du inte ska göra det. Hade du kunskapen så hade du bara gjort det.

Alla siffror ska också hänga ihop. Skatt, arbetsgivaravgifter etc. En ändring drar lätt med sig fler ändringar.

Varför krångla till det? Skriv en egen lönespec så kan du uppge precis vilka siffror du vill utan att det ser ändrat ut. Fast återigen. Alla siffror ska hänga ihop och det kräver en viss kunskap. Oftast låter man löneprogram sköta sånt så man slipper räkna.
Citera
2020-06-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ville bara ändra en 1 siffra så det jobbet jag sökte tror man blev av med jobbet senare än vad jag blev typ. Låter bättre när man inte varit arbetslös för länge. Sökt som fan men inte fått nått typ.
Behöver du lämna in lönespec från tidigare jobb när du söker jobb?
Undvik i möjligaste mån att lämna in såna dokument. Det borde räcka med ett CV där du skrivit vilka tidigare jobb du haft.

Jag skriver bara mellan vilka år jag jobbade hos olika arbetsgivare. På det sättet trollade jag bort 9 månaders arbetslöshet.
Ex.
2009-2010 Arbetsgivare A
2011-2013 Arbetsgivare B

Ingen ser då att jag var arbetslös en period 2010-2011. I princip hade jag kunnat trolla bort nästan 2 års arbetslöshet på det sättet. Från feb 2010 till nov 2011 om man hade lite "tur" med månaderna.
Senast redigerad av e7andy 2020-06-22 kl. 12:05.
Citera
2020-06-22, 12:05
Medlem
spacelets avatar
Det blir väl också superkonstigt om de skulle begära referenser från det jobbet, som jag antar är ditt senaste.
Citera
2020-06-22, 12:07
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Lyckas man så blir man påkommen av Skatteverket - för arbetsgivarna skickar in uppgifter till SKV och vips så får man rättelse och i värsta fall kan man bli åtalad och dömd som ekonomisk brottsling samt i vissa fall för urkundsförfalskning. Det blir kostsamt och man hamnar även i brottsregistret och kan få svårt att få nytt jobb senare ...

Men tycker man det är värt det - So Go Ahead.
Citera
2020-06-22, 12:19
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Vad sjutton ska ev eventuellt ny arbetsgivare med en gammal lönespec till? Skulle aldrig få för mig att lämna sådana uppgifter.

Vidare behöver du inte säga att du varit arbetslös, det är väl bara att säga att du tog lite extra semester.
Citera
2020-06-22, 12:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Lyckas man så blir man påkommen av Skatteverket - för arbetsgivarna skickar in uppgifter till SKV och vips så får man rättelse och i värsta fall kan man bli åtalad och dömd som ekonomisk brottsling samt i vissa fall för urkundsförfalskning. Det blir kostsamt och man hamnar även i brottsregistret och kan få svårt att få nytt jobb senare ...

Men tycker man det är värt det - So Go Ahead.

Vad har SKV med lönespecen att göra? Lönespecen skickas från arbetsgivaren till arbetstagaren. Arbetsgivaren skickar, som du skriver, kontrolluppgift (och skatt) till SKV.

Lönespecen ändras nog främst för att få beviljat högre lån än vad man annars skulle få, och då kan det röra sig om bedrägeri.
Citera
2020-06-22, 12:55
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Vad har SKV med lönespecen att göra? Lönespecen skickas från arbetsgivaren till arbetstagaren. Arbetsgivaren skickar, som du skriver, kontrolluppgift (och skatt) till SKV.

Lönespecen ändras nog främst för att få beviljat högre lån än vad man annars skulle få, och då kan det röra sig om bedrägeri.

Det blir bedrägeri och urkundsförfalskning när SKV upptäcker det och de lör göra det när arbetsgivaren skickar in sina ÄKTA uppgifter till SKV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in