2020-06-23, 00:44
Medlem
Silltunnas avatar
Vad är Mix mat för ställe?
I övrigt är det typiskt kurdbeteende.
Citera
2020-06-23, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Om man söker på namnet Fakhro på Lexbase så får man 112 träffar!
Svensk invandringspolitik strikes again.

Prova sök på Svensson, 2450st på lexbase🤦‍♂️😂
Citera
2020-06-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStores
Prova sök på Svensson, 2450st på lexbase🤦‍♂️😂

Mm av 103 891
Citera
2020-06-23, 02:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Vad är Mix mat för ställe?
I övrigt är det typiskt kurdbeteende.
Citat:
MixMat är en Halal Supermarket som du hittar mitt i Rosengård Centrum.
https://mixmatab.se/organisation/
Citera
2020-06-23, 02:18
Medlem
bjornesmagasin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajty
Där finns ju bra fakhro folk också, inte alla som är galna. Kurdiska libaneser är de väl dessutom. Om man ska titulera dom
Visst finns de bra fakhro folk, t.ex dom som har sularpsfarmen, ja den förklaringen har man hört innan "kurdiska libaneser",de roliga e så finns där samtidigt vissa fakhro's som hånar kurderna å syrianerna med förolämpningar typ "vi fakhro körde ut er syrianer och kurder från städerna mardin o midyat i turkiet" men vet fakhro släkten ens var dom egentligen har sitt ursprung? Hört så många versioner om det inavelspacket
Senast redigerad av bjornesmagasin2 2020-06-23 kl. 02:22.
Citera
2020-06-23, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornesmagasin2
Visst finns de bra fakhro folk, t.ex dom som har sularpsfarmen, ja den förklaringen har man hört innan "kurdiska libaneser",de roliga e så finns där samtidigt vissa fakhro's som hånar kurderna å syrianerna med förolämpningar typ "vi fakhro körde ut er syrianer och kurder från städerna mardin o midyat i turkiet" men vet fakhro släkten ens var dom egentligen har sitt ursprung? Hört så många versioner om det inavelspacket

Vad jag vet så är de, liksom andra kriminellt belastade familjer som Ali Khan och Omeirat, mihellemier. Deras historia är ganska oklar, men som jag förstått det så är de arabisktalande folkgrupper som en gång i tiden vandrat upp till staden Mardin som ligger i dagens Turkiet och beblandat sig med den kurdiska och assyriska befolkningen som fanns där sedan tidigare (Mardin är en multi-etnisk stad). De förflyttade sig sedan vidare till Libanon och blev då refererade som "kurdiska libaneser" eftersom många av de pratade kurdiska och inte arabiska. Merparten av de som fanns i Libanon valde sedan att flytta till Tyskland under kriget i Libanon.
Citera
2020-06-23, 06:59
Medlem
Citat:

De har ju tex en fakhro som spelade/spelar i TFF, som även jobbar som polis. Så där finns ju folk på rätt sida om lagen också! Men ja, det är väldigt oklart
Citera
2020-06-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konto334
Nej alla kommer från en , det är det som är mest tragiska

Det där skulle jag vilja att någon bekräftar för jag känner 2 Fakhro som säger sig inte vara släkt med varandra.
Citera
2020-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Kurder låter ju ganska troligt då med tanke på den förföljelsen av kurder i Syrien och Turkiet på 50- och 60-tal (och även tidigare på 1920-1950-talen). En stor del av dem hamnade i Libanon, och att libanesiska regeringen rev ner en massa kurdiska slumområden i början av 1990-talet kanske har med deras tillflykt till Sverige att göra? Att vara oönskad, påstå sig vara fördöljd och ha turen att sätta det i samband med det libanesiska inbördeskriget som råkade nyss ha varit, var nog en garant för asyl i det frikostiga Sverige.

Några kanske kallar sig araber för att de pratar arabiska och konverterat till islam och för att det är en ”lättare” förklaring.

En teori bara.

Rätta svaret är att de är helt enkelt den arabisktalande minoriteten i östra Turkiet, eller mhellemi.
De har nog delvist arabisk påbrå, men även inhemsk arabiserad påbrå. Det gäller dock även andra arabisktalande grupper utanför arabiska halvön så de är inte unika på så sätt.

De ploppade upp när araberna invaderade Anatolien.
Assyrier/syrianer och armenier som konverterade till islam blev en del av denna grupp.
Lägg därtill hundratals år av blandgifte med kurder.

I mitten av förra seklet var det många assyrier/syrianer, kurder och "mhellemi" från Mardin-området som tog sig till Libanon i desperation efter jobb.

Att mhellemier är så kriminellt belastade beror nog på deras erfarenhet i Libanon eftersom de är inte lika maffia-aktiga i Turkiet.
Man ser samma tendenser hos palestinier med rötter i Libanons flyktingläger.
Kristna assyrier/syrianer fick en bättre mottagning i Libanon eftersom det var de kristna libaneserna som styrde vid den tiden och dessa välkomnade kristna migranter.
Muslimska palestinier och "araber" från Turkiet å andra sidan fick klara sig själva i sina läger och ghetton. En folkgrupp som lämnas utanför resten av samhället kommer ägna sig åt organiserad brottslighet för att överleva eller konkurrera med majoritetsfolket. Det ser vi med zigenarna runtom i Europa. Det såg vi med syditalienarna efter att de absorberades av de betydligt mer utvecklade norditalienarna. Och det ser vi även med muslimska flyktingar i Libanon som inte tillåts att bli medborgare även efter 70 år i landet.
Citera
2020-06-23, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det där skulle jag vilja att någon bekräftar för jag känner 2 Fakhro som säger sig inte vara släkt med varandra.

Kan bero på att dem inte känner varandra och ser varandra som främlingar men fortfarande kusiner från farfars farfars osv.
Citera
2020-06-23, 17:03
Medlem
Citat:

De körde knappast ut någon hahah, riktiga turkar ser dessa som östeuropeer ser zigenare. De har även börjat kalla sig turkar på senare tid, de flesta av dem älskar Erdogan, antagligen därför de börjar se sig som turkar. När de tar studenten brukar de ta Libanons eller Turkiets flagga, trots att de inte riktigt tillhör nån av nationerna.
Ska även finnas några utbildade Fakhros i Trelleborg, en rektor och en tandläkare har jag för mig.
I Malmö finns det inte så många lyckade av dem. Visst finns de några fåtal som är trevliga som personer men de är knappast lyckade på arbetsmarknaden.
Citera
2020-06-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsd1703
De körde knappast ut någon hahah, riktiga turkar ser dessa som östeuropeer ser zigenare. De har även börjat kalla sig turkar på senare tid, de flesta av dem älskar Erdogan, antagligen därför de börjar se sig som turkar. När de tar studenten brukar de ta Libanons eller Turkiets flagga, trots att de inte riktigt tillhör nån av nationerna.
Ska även finnas några utbildade Fakhros i Trelleborg, en rektor och en tandläkare har jag för mig.
I Malmö finns det inte så många lyckade av dem. Visst finns de några fåtal som är trevliga som personer men de är knappast lyckade på arbetsmarknaden.

De är relativt etablerade i Trelleborg, som jag skrev en spelade i TFF tidigare, kanske fortfarande. Även polis..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in