• 1
  • 2
2020-06-21, 14:53
Medlem
Min kusins gammelfarmor brukade nämna ett recept på en sådan paj . Var nog :

• 5 dl mandelmjöl ( deg )
• 400 gram sojabaserat fläsklägg
• 50 gram majsmjöl
• 3 stora bananer
• 5 dl sojamjölk
• 3 dl rapsolja
• 0,5 dl salt

Sen 200 - 250 grader i ugnen i 45 minuter ?

Kan det stämma ? Har ni smakat ? Var den god ?
Senast redigerad av HCHANNELH 2020-06-21 kl. 15:09.
Citera
2020-06-21, 14:58
Bannlyst
Tror de är bullshit.

En gammalfarmor som använder sojamjölk...

Låter inte gott för övrigt.
Citera
2020-06-21, 15:06
Medlem
Man-At-Armss avatar
Verkar aningen perverst, fast samtidigt gillar jag flygande jacob och är väl också lite pervers då.
Citera
2020-06-21, 17:01
Medlem
Yahnoovass avatar
Fläskpaj. fyfan vad vidrigt det låter. Testa laga den på första dejten
Citera
2020-06-21, 18:24
Medlem
Bonnatorps avatar
Kan instämma på att fläskpaj låter jättesnuskigt.
Som ett helt uppenbart innuendo...

Fast som riktigt matkoncept tycker jag inte att det låter konstigare än köttfärslimpa eller baconpizza.
Bananer i maten är dock ett otyg.
Citera
2020-06-25, 04:31
Medlem
Sojabaserat fläsklägg mm?
Senast redigerad av Zwieback 2020-06-25 kl. 04:58.
Citera
2020-06-25, 05:07
Medlem
Zaxxons avatar
Är nog en rätt som Greta och 99% av Östermalms-vänstern skulle gå upp i brygga av. Speciellt när det kommer till dom tre stora bananerna med 3 dl smörjande rapsolja höhö.

Lite mer seriöst så är tanken med knaprigt sidfläsk, lite mosigt fläsklägg, äggstanning, västerbottensost, broccoli lite purjo kanske inbjudande som pajfyllning.
Senast redigerad av Zaxxon 2020-06-25 kl. 05:30.
Citera
2020-07-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Är nog en rätt som Greta och 99% av Östermalms-vänstern skulle gå upp i brygga av. Speciellt när det kommer till dom tre stora bananerna med 3 dl smörjande rapsolja höhö.

Lite mer seriöst så är tanken med knaprigt sidfläsk, lite mosigt fläsklägg, äggstanning, västerbottensost, broccoli lite purjo kanske inbjudande som pajfyllning.

Ditt recept verkar godare än TS. Med
Västerbottensost kan det väl bara bli succé. Men har du ingen banan i din paj? Sötman i några skivor som topping kanske blir pricken över i? Fläsk & banan brukar ju funka bra ihop. Bara en tanke.
Citera
2020-07-01, 14:10
Bannlyst
Fläskpaj och banan?

Citera
2020-07-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Fläskpaj och banan?

Ja TS försökte nog skoja till det lite.
Men faktum kvarstår att fläskkött & banan kan nog vara rätt gott ihop. Iallafall om man gillar rätter som tex flygande Jacob eller hawaiipizza.
Några bananskivor och curry på varm skinkmacka med smält ost är ju gött också.
Citera
2020-07-01, 17:55
Bannlyst
Jag kan omöjligt tänka mig att fläskkött och banan kan gifta sig särskilt bra.

Skälet till att flygande jacob är så jävla äckligt är just att den har bananer i sig.

Det är därför den rätten är så äcklig!

Men det sagt. Du är nog en bra kille eller tjej!

Du är nog en bra person!

Citat:
Ursprungligen postat av Placeboeffekten
Men faktum kvarstår att fläskkött & banan kan nog vara rätt gott ihop. Iallafall om man gillar rätter som tex flygande Jacob eller hawaiipizza.
Citera
2020-07-02, 08:39
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ditt recept verkar godare än TS. Med
Västerbottensost kan det väl bara bli succé. Men har du ingen banan i din paj? Sötman i några skivor som topping kanske blir pricken över i? Fläsk & banan brukar ju funka bra ihop. Bara en tanke.
Jag suger på bana.. erhm .. tanken!
Citat:
Ok! Jag skall testa fläskkött med banan. Vettefan hur dock, blir väl en testballong. Gillar inte alls hawaiipizza, eller någon varmrätt med ananas typ kassler-tjosan. Flygande Jakob har jag faktiskt bara käkat en gång, och det var under 90s, och då är jag ändå en 70-talist. Men jag skulle helt klart ta en Hawaii med banan istf. ananas.

Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Skälet till att flygande jacob är så jävla äckligt är just att den har bananer i sig.
Enligt min ringa erfarenhet av rätten så var det jordnötterna som var helt off the chart, både smak- och texturmässigt. Ungefär som göra kalops med popcorn. Vore väl en sak om man mortlade sönder dom så de får försvinna upp i såsen.

Vill minnas morsan gjorde köttfärsfyllda paprikor med banan-stumpar i, under 70s. Det får nog bli testet. Fläskfärsfyllda paprikor med lite banarne-halvor och svenne-curry. Fan, låter inte så illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in