2020-06-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du trodde på evangelierna sade du?

5:e Mosebok

Det fyrtionde året, på första dagen i elfte månaden, förkunnade Mose för israeliterna allt vad Herren hade befallt honom att säga till dem. Mose hade då besegrat amoreernas kung Sichon, som härskade i Heshbon, och vid Edrei hade han besegrat Bashans kung Og, som härskade i Ashtarot. Öster om Jordan, i Moab, inledde Mose denna undervisning i lagen.

Ja, krigsherre, eller snarare krigsledare då han hade den samtida staten med sig.
Tanakh är inte evangeliet.
Citera
2020-06-21, 20:06
Medlem
Citat:
Säg mig Afrikanos; Tror du på Svea-rikes lagbok? Erkänner du vår forna lag sedan begynnelsen? Anser du att lag äga legalitet? I sådana fall skall du sluta tro på lag allena, ty vi äro ha samma frångående dödsstraff i svensk lag! Sverige och övriga Nordeuropa har dessutom västvärldens största religiösa massmord frånsett Förintelsen.

Jag vet inte vad du håller på med. Du är en muslim som tror på en massmördare, slavhandlare och kanske en pedofil. Jag är en vanlig person som har lagen i mitt hjärta. I många länder slaktas vi som lamm. Men domen kommer efter döden. Var så säker...
Citera
2020-06-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det säger du bara för att du är okunnig om både mig och Gud

Okej förlåt jag var elak. Jag är bara trött på idioter.
Citera
2020-06-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Det spelar ingen roll vad muslimer anser att det står eller inte står i evangeliet angående Jesu gudomlighet. Faktum kvarstår att den kristna kyrkan anser att Jesus är Gud. Och islam anser att Jesus inte är Gud. Således har dessa båda religioner oförenliga utsagor i denna för kristendomen mest centrala fråga. Av det följer att ur ett kristet perspektiv är Muhammed en falsk profet eftersom hans lära är helt oförenlig med kristendomens centrala dogm.

Nu är jag varken muslim eller kristen, däremot är jag religionshistoriker av akademisk rang. Kyrkan har aldrig hävdat att Jesus är Gud; den sk. Treenigheten täljer inte en sådan utsaga, utan Jesus har en samhörighet med gud som Guds son och är via den Heliga Anden kopplad till Gud och i mångt och mycket en förkroppsligad gestalt av Gud.

Islam anser att Jesus är en profet som alla andra profeter dessförinnan.

[quote=Bassiehof|72022698]
Citat:
Du kan väl börja med Heb 1.

Ja, vi kan titta vad den sk. Heb1 skriver:

Citat:
Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom.

Ingenting i denna passus utnämner Jesus till Gud.

Citat:
Heb1:8: Din tron, o Gud, består i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira.

Du missade att det står Din tro och Gud?

Citat:
Det står ordagrant i den hebreiska texten att han (Yahweh) smorde dig (Sonen) till Elohim. Sedan upprepas en gång till att Gud (Yahweh) är hans (Sonens) Gud, men det framgår inte korrekt i den engelska översättningen.

Ja? Guden är sonens Gud. Pappa är min pappa. Mitt barn är mitt barn.

Citat:
Precis, och de som fått makten att råda över Guds hus får den information de behöver för att kunna utföra sina uppdrag. Så inte Muhammed...för att han inte ansågs lämplig att leda Guds folk.

Ingen av de mänskliga profeterna vet vad Gud och änglarna vet. De mänskliga profeterna är vandrande på jorden medan Gud och änglarna är allseende.
Citera
2020-06-21, 20:19
Medlem
Citat:
Tanakh är inte evangeliet.

Okej, korrekt. Dock är dessa slag mer historiskt korrekta och en föregående del av Kristendomen. Du kan inte hålla på och välja vilken del av Bibeln du skall tro på. Moseböckerna finns med i Bibeln som stora hörstolpar.
Citera
2020-06-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Jag vet inte vad du håller på med. Du är en muslim som tror på en massmördare, slavhandlare och kanske en pedofil. Jag är en vanlig person som har lagen i mitt hjärta. I många länder slaktas vi som lamm. Men domen kommer efter döden. Var så säker...

Nja, jag tror på historien och känner till historien kring Muhammed och dess samlevande tid ganska väl. Jag känner också till vår egen svenska historia och våra lagar, gör du?

C:a 1100 år EFTER Muhammeds död hade vi i Sverige fortfarande dödsstraff för att frångå den evangeliska tron. Vid denna tid, 1734, hade vi dessutom en upplysningstid. Lagen ändrades 1864, men där förekom fortfarande dödsstraff för att lämna kyrkan.

Citat:
1.1. Hwilken som af upsåt, med ord eller skrifter, lastar och smädar GUD, hans heliga ord och Sacramenten; miste lifwet.

AJ, du tror alltså själv på dödsstraff...
Citera
2020-06-21, 20:53
Medlem
Citat:
Nja, jag tror på historien och känner till historien kring Muhammed och dess samlevande tid ganska väl. Jag känner också till vår egen svenska historia och våra lagar, gör du?

C:a 1100 år EFTER Muhammeds död hade vi i Sverige fortfarande dödsstraff för att frångå den evangeliska tron. Vid denna tid, 1734, hade vi dessutom en upplysningstid. Lagen ändrades 1864, men där förekom fortfarande dödsstraff för att lämna kyrkan.

AJ, du tror alltså själv på dödsstraff...

Hehe vad ska du diskutera? Sveriges lagar historiskt eller nutida. Islams lagar eller kristendomens (budorden)? Vad vill du?
Citera
2020-06-21, 20:54
Citat:
Nu är jag varken muslim eller kristen, däremot är jag religionshistoriker av akademisk rang. Kyrkan har aldrig hävdat att Jesus är Gud; den sk. Treenigheten täljer inte en sådan utsaga, utan Jesus har en samhörighet med gud som Guds son och är via den Heliga Anden kopplad till Gud och i mångt och mycket en förkroppsligad gestalt av Gud.

Islam anser att Jesus är en profet som alla andra profeter dessförinnan.
Ditt påstående är bortom absurt. På vilket nätuniversitet har du köpt din examen?

Till skillnad från dig är jag kristen och fullt insatt i kyrkans lära angående Kristi gudomlighet.

Men fortsatt meningsutbyte är tyvärr överflödigt. Saknar man ens tillstymmelse till gemensam världsbild förlorar ord sin betydelse och en diskussion blir inte mer meningsbärande än apors tjatter.
Citera
2020-06-21, 20:58
Medlem
Citat:
Du missade att det står Din tro och Gud?

Ja? Guden är sonens Gud. Pappa är min pappa. Mitt barn är mitt barn.

Ingen av de mänskliga profeterna vet vad Gud och änglarna vet. De mänskliga profeterna är vandrande på jorden medan Gud och änglarna är allseende.
Hur läser du egentligen?

I Ps 45:7 säger den hebreiska texten ordagrant so he anointed you Elohim. Det betyder att Gud smorde honom till Elohim, Gud i plural på hebreiska.

Nu ljuger du igen.

Jag kallar er inte längre tjänare, ty en tjänare vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min Fader. Joh 15:15

En liten tjänare som Muhammed visste inte vad hans Herre gjorde, men den som är Kristi vän får veta allt han vet och har hört av Fadern.
Senast redigerad av Bassiehof 2020-06-21 kl. 21:04.
Citera
2020-06-22, 00:40
Medlem
Citat:
Det var Jesus som sa det. Men bara de som fått gåvan.

Han svarade: »Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan. Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.« Matt 19:11-12

könlösa Grundtextens uttryck betyder bokstavligen ”kastrerade” men används här bildligt om dem som frivilligt valt att leva i celibat.
Se vad fel du har igen

https://old.bibeln.se/las/2k/matt
Klicka på noter så får du förklaring för ordet
Citera
2020-06-22, 00:46
Medlem
Citat:
Okej, korrekt. Dock är dessa slag mer historiskt korrekta och en föregående del av Kristendomen. Du kan inte hålla på och välja vilken del av Bibeln du skall tro på. Moseböckerna finns med i Bibeln som stora hörstolpar.

Du förstår, han är väldigt förvirrad, tar lite delar från Bibeln som han vill.
Typiskt Jehovas Vittne och Mormon beteende.
Citera
2020-06-22, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
könlösa Grundtextens uttryck betyder bokstavligen ”kastrerade” men används här bildligt om dem som frivilligt valt att leva i celibat.
Se vad fel du har igen

https://old.bibeln.se/las/2k/matt
Klicka på noter så får du förklaring för ordet
Eller som någon sa för många år sedan: du är inte unik, du är en eunuck!

Jag vet vad ordet eunuck betyder. Det var du som påstod att Paulus uppmanade till att leva i celibat. Jag visade dig att Jesus sa det före honom, så vad har jag gjort för fel?

Jag är inte längre en eunuck, men det är därför kvinnor blir gravida, vissa till och med som oskulder, bara för att göra ogjort vad närstående och andra har gjort mot mig.

Jesus vände sig om och sade till dem: »Jerusalems döttrar, gråt inte över mig, gråt över er själva och era barn. Det kommer en tid då man skall säga: Saliga de ofruktsamma, de moderliv som inte har fött och de bröst som inte har gett di. Då skall man säga till bergen: Fall över oss, och till höjderna: Dölj oss.Ty om man gör så med det gröna trädet, vad skall då inte ske med det förtorkade?« Luk 23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in