Citat:
Ursprungligen postat av
Natalz2
Det spelar ingen roll vad muslimer anser att det står eller inte står i evangeliet angående Jesu gudomlighet. Faktum kvarstår att den kristna kyrkan anser att Jesus är Gud. Och islam anser att Jesus inte är Gud. Således har dessa båda religioner oförenliga utsagor i denna för kristendomen mest centrala fråga. Av det följer att ur ett kristet perspektiv är Muhammed en falsk profet eftersom hans lära är helt oförenlig med kristendomens centrala dogm.
Nu är jag varken muslim eller kristen, däremot är jag religionshistoriker av akademisk rang. Kyrkan har aldrig hävdat att Jesus är Gud; den sk. Treenigheten täljer inte en sådan utsaga, utan Jesus har en samhörighet med gud som Guds son och är via den Heliga Anden kopplad till Gud och i mångt och mycket en förkroppsligad gestalt av Gud.
Islam anser att Jesus är en profet som alla andra profeter dessförinnan.
[quote=Bassiehof|72022698]
Citat:
Du kan väl börja med Heb 1.
Ja, vi kan titta vad den sk. Heb1 skriver:
Citat:
Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom.
Ingenting i denna passus utnämner Jesus till Gud.
Citat:
Heb1:8: Din tron, o Gud, består i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira.
Du missade att det står
Din tro och Gud?
Citat:
Det står ordagrant i den hebreiska texten att han (Yahweh) smorde dig (Sonen) till Elohim. Sedan upprepas en gång till att Gud (Yahweh) är hans (Sonens) Gud, men det framgår inte korrekt i den engelska översättningen.
Ja? Guden är sonens Gud. Pappa är min pappa. Mitt barn är mitt barn.
Citat:
Precis, och de som fått makten att råda över Guds hus får den information de behöver för att kunna utföra sina uppdrag. Så inte Muhammed...för att han inte ansågs lämplig att leda Guds folk.
Ingen av de mänskliga profeterna vet vad Gud och änglarna vet. De mänskliga profeterna är vandrande på jorden medan Gud och änglarna är allseende.