• 1
  • 2
2020-06-21, 10:04
Medlem
Muhammed fick inget veta.

Koran [5:109] DEN DAG då Gud samlar sändebuden och frågar: "Vilket gensvar fick ni?" - kommer de att svara: "[Om det] vet Vi ingenting; Du [ensam] känner det som är dolt för människor."

Medan många andra profeter fick makten för att kunna råda över Guds hus.

Så säger Herren: Om du vandrar mina vägar och håller mina bud skall du råda över mitt hus och vaka över mina tempelgårdar. Jag skall ge dig tillträde till den krets som tjänar mig här. Sak 3:7

Josua var överstepräst, och med tillträde menas att han får veta vad andra människor tänker. Salomon fick också vishet för att kunna avgöra vem som var barnets mor, för att förstå hur kvinnorna tänkte.

Jesus fick samma makt, återigen för att kunna råda över Guds hus, vara dess kung

Jesus såg Natanael komma och sade om honom: »Där är en sann israelit, en som är utan svek.« Natanael frågade: »Hur kan du känna mig?« Jesus svarade: »Innan Filippos ropade på dig såg jag dig under fikonträdet.« Natanael svarade: »Rabbi, du är Guds son, du är Israels konung.« Joh 1:47-49

Apostlarna fick också samma makt. För att kunna råda över Guds församling.

En man som hette Ananias sålde tillsammans med sin hustru Sapfeira en egendom. Med hustruns vetskap tog han undan en del av köpesumman och kom och lade ner resten framför apostlarna. Då sade Petrus: »Ananias, hur har Satan kunnat fylla ditt hjärta, så att du försöker lura den heliga anden och tar undan en del av pengarna du har fått för din jord? Var den inte din så länge du ägde den, och förfogade du inte över pengarna när den var såld? Hur kunde du komma på tanken att göra så? Det är inte människor du har försökt lura, utan Gud.« Apg 5:1-4

Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan. Rom 2:16

Så varför fick Muhammed inget veta? Det mest troliga är att han inte bar frukt, och därför inte fick lika många andegåvor. Att han ansågs vara inkompetent, inte lämplig att leda Guds folk.

Det visar sig på annat sätt också, för att Muhammeds resonemang kring Jesus gudom präglas av brist på kunskap och mänskligt tänk, inte spirituell vägledning från Gud.

Så vad tror ni efter att ha läst detta? Var Muhammed en av de mindre profeterna som inte fick lika många andliga gåvor som de som var profeter före honom?
Citera
2020-06-21, 10:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Muhammed fick inget veta.

Koran [5:109] DEN DAG då Gud samlar sändebuden och frågar: "Vilket gensvar fick ni?" - kommer de att svara: "[Om det] vet Vi ingenting; Du [ensam] känner det som är dolt för människor."

Medan många andra profeter fick makten för att kunna råda över Guds hus.

Så säger Herren: Om du vandrar mina vägar och håller mina bud skall du råda över mitt hus och vaka över mina tempelgårdar. Jag skall ge dig tillträde till den krets som tjänar mig här. Sak 3:7

Josua var överstepräst, och med tillträde menas att han får veta vad andra människor tänker. Salomon fick också vishet för att kunna avgöra vem som var barnets mor, för att förstå hur kvinnorna tänkte.

Jesus fick samma makt, återigen för att kunna råda över Guds hus, vara dess kung

Jesus såg Natanael komma och sade om honom: »Där är en sann israelit, en som är utan svek.« Natanael frågade: »Hur kan du känna mig?« Jesus svarade: »Innan Filippos ropade på dig såg jag dig under fikonträdet.« Natanael svarade: »Rabbi, du är Guds son, du är Israels konung.« Joh 1:47-49

Apostlarna fick också samma makt. För att kunna råda över Guds församling.

En man som hette Ananias sålde tillsammans med sin hustru Sapfeira en egendom. Med hustruns vetskap tog han undan en del av köpesumman och kom och lade ner resten framför apostlarna. Då sade Petrus: »Ananias, hur har Satan kunnat fylla ditt hjärta, så att du försöker lura den heliga anden och tar undan en del av pengarna du har fått för din jord? Var den inte din så länge du ägde den, och förfogade du inte över pengarna när den var såld? Hur kunde du komma på tanken att göra så? Det är inte människor du har försökt lura, utan Gud.« Apg 5:1-4

Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan. Rom 2:16

Så varför fick Muhammed inget veta? Det mest troliga är att han inte bar frukt, och därför inte fick lika många andegåvor. Att han ansågs vara inkompetent, inte lämplig att leda Guds folk.

Det visar sig på annat sätt också, för att Muhammeds resonemang kring Jesus gudom präglas av brist på kunskap och mänskligt tänk, inte spirituell vägledning från Gud.

Så vad tror ni efter att ha läst detta? Var Muhammed en av de mindre profeterna som inte fick lika många andliga gåvor som de som var profeter före honom?

Muhammed är såklart en falsk profet och inget annat.
Citera
2020-06-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Muhammed är såklart en falsk profet och inget annat.

Han var en arabisk krigsherre ingen profet varken falsk eller sann.
Citera
2020-06-21, 10:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos

Jo, han kom med ett falskt budskap som påstods komma från Gud, men som inte gjorde det. Då är man en falsk profet.
Citera
2020-06-21, 10:35
Medlem
Citat:
Jo, han kom med ett falskt budskap som påstods komma från Gud, men som inte gjorde det. Då är man en falsk profet.

hur vet du att det inte kom från Gud?
Citera
2020-06-21, 10:38
Medlem
Citat:
Moses var en också en krigsherre.
Citera
2020-06-21, 10:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
hur vet du att det inte kom från Gud?

Till att börja med för att Muhammed förnekade att Jesus är Guds son.
Citera
2020-06-21, 10:39
Medlem
Citat:
Till att börja med för att Muhammed förnekade att Jesus är Guds son.

har du inte mer än så måste du ju vara efterbliven.
Citera
2020-06-21, 10:42
Medlem
Citat:

Nej man kan inte utge sig själv för att vara profet. I så fall har vi cirka en miljon profeter i världen.
Citera
2020-06-21, 10:45
Citat:
Gud kan rimligen inte sända profeter till jorden med motsatta budskap.

Kristendom och Islam är två varandra uteslutande storheter. Antingen är Jesus Gud och då följer att Muhammed var en falsk profet. Eller så var Jesus en lögnare och då kan Muhammed vara en sann profet. Men båda kan inte gälla samtidigt.

Trollfeeder är kristen och håller således det första påståendet för sant. Vad i detta är efterblivet?
Citera
2020-06-21, 10:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Om du inte ens har läsförmåga att kunna ta till dig innehållet i en enda mening fullgott, så ska du nog inte svänga för vilt med ordet "efterbliven".
Citera
2020-06-21, 10:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej man kan inte utge sig själv för att vara profet. I så fall har vi cirka en miljon profeter i världen.

Man kan visst utge sig själv för att vara profet. Det betyder inte att man är en. VI har alltså c:a en miljon falska profeter i världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in