• 1
  • 2
2006-05-03, 17:24
Medlem
SnoopDoGGs avatar
Hola! Funderade lite idag på hur mycket mat man egentligen behöver för att överleva och känna sig pigg och stark.? Antar att de flesta människor i Sverige överdoserar föda, bara kolla runt sig hur mycket tjockisar det finns. Ex: Om man äter havregrynsgröt på morgonen, en färdigmatsförpackning till lunch och 2 brödbitar på kvällen.. Kom med förslag!
Citera
2006-05-03, 17:30
Bannlyst
Är väl högst individuellt. Beror väl på ett flertal faktorer, bland annat hur mycket energi du gör av med, hur din kropp är bygd osv. Detta gör det mycket svårt att säga något rent generellt. Så jag tänker inte ens försöka.
Citera
2006-05-03, 22:50
Medlem
stRs avatar
Om du äter frukost, lunch, middag och eventuellt ett kvällsmål.
Och har lite koll på vad som är kaloririkt eller inte och kör efter modellen halva tallriken grönsaker och en fjärdedel kött/fisk/fågel/quorn osv och en fjärdedel pasta/potatis/ris osv. Så får du i dig ungefär det du ska ha, fjärdedelarna kan du mäta med en knuten näve, mina nävar är ungefär i storlek med en kyckling filé jag vägde och fick det till 200g och det är lagomt till mig. Sen kokar jag 1-2dl ris beroende på hur aktiv dagen har varit. Där har du riktmärken ungefär.

Och fett och sådant behöver du inte akta dig för det är mättat fett som inte är så bra men socker är inte mycket bättre, skippa fettprocenten och kolla hur mycket kalorier det är per 100g istället.

Drick mycket vatten och ät sakta, en måltid ska ta minst 20 minuter.
Citera
2006-05-04, 10:23
Medlem
Det är väl rekommenderat att man ska äta kring 2000 kcal/dag(givetvis varierande beroende på vikt och fysisk aktivitet), men man kan lätt leva på betydligt mindre än så också. På typ 500 kcal/dag, eller ännu mindre, funkar allt som det ska (självbeprövat). Fast då går man ju ner i vikt, förstod inte riktigt om det var det du ville, eller bara ville veta rent allmänt hur mycket man behöver?
Citera
2006-05-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
Hola! Funderade lite idag på hur mycket mat man egentligen behöver för att överleva och känna sig pigg och stark.? Antar att de flesta människor i Sverige överdoserar föda, bara kolla runt sig hur mycket tjockisar det finns. Ex: Om man äter havregrynsgröt på morgonen, en färdigmatsförpackning till lunch och 2 brödbitar på kvällen.. Kom med förslag!
Kanske det gamla hederliga basmatskonceptet från KF kan vara något för dig?
Ger bara 900 kcal/dag men innehåller allt man behöver och är billigt.

Jag har också funderat en del på det där med att man lever längre om man drar
ner på maten. Men om livet dessutom upplevs liksom i halvfart, då vill jag inte vara med...
typ att man rör sig som en snigel, och svarar på tilltal efter två minuter
Citera
2006-05-04, 10:38
Medlem
Hur får man fatt i det här basmatskonceptet?
Citera
2006-05-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Holmes
Hur får man fatt i det här basmatskonceptet?
Står i "Vår Kokbok" (en av Sveriges mest spridda kokböcker).

*går och kollar*:

2.5 glas lättmjölk
2 skivor knäcke, 4 skivor mjukt bröd
2 msk matfett
15 g ost
75 g pasta eller gryn
3 kokta potatisar

1200 kcal var det visst, det är för "normalförbrukare", detta kan man sedan reducera
om man vill för det är fortfarande bra näringsinnehåll i förhållande till energiinnehåll

men det viktiga är att äta detta innan man lägger till annat vilket man kanske inte orkar, det är ganska stor volym
Citera
2006-05-04, 12:23
Medlem
Oliwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Står i "Vår Kokbok" (en av Sveriges mest spridda kokböcker).

*går och kollar*:

2.5 glas lättmjölk
2 skivor knäcke, 4 skivor mjukt bröd
2 msk matfett
15 g ost
75 g pasta eller gryn
3 kokta potatisar

1200 kcal var det visst, det är för "normalförbrukare", detta kan man sedan reducera
om man vill för det är fortfarande bra näringsinnehåll i förhållande till energiinnehåll

men det viktiga är att äta detta innan man lägger till annat vilket man kanske inte orkar, det är ganska stor volym

Föreslår de vad man ska lägga till? Verkar vara lite dåligt med proteiner??
Citera
2006-05-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliwa
Föreslår de vad man ska lägga till? Verkar vara lite dåligt med proteiner??
nä man behöver inte mer proteiner (enligt dem alltså)
*läser vidare*

Tilläggen verkar inte anges i mängd men första gruppen tillägg är frukt, bär o grönsaker. (dyrare än basmaten)

Sista gruppen tillägg är kött, fisk, ägg, skaldjur, fågel, blodmat. (dyrast?).

Detta är nog främst en modell för att kunna äta billigt och ändå tillräckligt bra. Ā la Konsum, liksom.
Citera
2006-05-04, 13:43
Medlem
Oliwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
nä man behöver inte mer proteiner (enligt dem alltså)
*läser vidare*

Tilläggen verkar inte anges i mängd men första gruppen tillägg är frukt, bär o grönsaker. (dyrare än basmaten)

Sista gruppen tillägg är kött, fisk, ägg, skaldjur, fågel, blodmat. (dyrast?).

Detta är nog främst en modell för att kunna äta billigt och ändå tillräckligt bra. Ā la Konsum, liksom.

Jaha, ok. Ja, man kanske skulle testa att köra den "plain" och se om man kunde få ner matkostnaden lite

Ska nog starta en aktuell tråd om vad man lägger på mat/månad!
Citera
2006-05-04, 16:51
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
Bara för att man äter onyttigt behöver man inte äta för mycket.
Citera
2006-05-04, 21:59
Medlem
Ralfons avatar
"Basalförbrukning" lär ligga runt 1700 kalorier per dag har jag lärt mig under mina biologi-studier. Självklart är det olika för olika individer. Sen är det ju lite subjektivt det där med "känna sig pigg och stark"...men ska man hålla sig på 1700 kalorier får man nog se till att äta tillräckligt mycket protein om man inte vill minska muskelmassa etc. Naturligtvis ger fysisk (och psykisk med för den delen) aktivitet variationer. Hoppas att jag inte hamnade alltför långt ifrån din frågeställning nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in