• 1
  • 2
2020-06-21, 02:42
Medlem
Ja?

Nätan alla människor vaknar av ljuset. Speciellt i sommartid. Sömn är det viktigaste vi har. Att vakna för tidigt är inte bra. Många vaknar av ljuset.

Hemma hos polare så ser jag att många har endast persienner och någon rullgardin. Ibland inte ens en rullgardin utan en sådan vit som släpper igenom typ 99% av allt ljus.

Varför ordnar inte flera med rejäl mörkläggning så man slipper vakna av ljuset.

Tips från coachen:

*Först skaffar du persienner och lagar dom om dom är ev. trasiga.
*Köp en rejäl mörkläggningsgardin som du sätter på väggen och inte i själva fönsterkarmen, för då kommer ljus sippra in mellan springorna.
*Därefter köper du riktigt tjocka mörkläggningsgardiner som ytterligare komplement som överlappar rullgardinen med gärna flera decimeter på bredden och höjden. Viktigt är att gardinerna går ända ner till golvet plus ett par cm så inte ljus sippar in där.
*Vill man undvika den sista % ljus som sipprar in via den översta delen där det blir en springa vid gardinstången och rullgardinen köper man en planka i fin färg och lägger över den springan.

Att diskutera

Har ni ordentlig mörkläggning i sovrummet? Är det viktigt för dig?
Hur står ni ut som bara har persienner att mörklägga med? Vaknar ni av ljuset hela tiden?
Citera
2020-06-21, 02:44
Bannlyst
Ja, jag sover som bäst när det är riktigt becksvart.
Citera
2020-06-21, 02:46
Medlem
Idittfejss avatar
Yep! vill inte kunna urskilja om jag blundar eller har öppna ögon när ligger i sängen. Då somnar man fort!
Citera
2020-06-21, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Yep! vill inte kunna urskilja om jag blundar eller har öppna ögon när ligger i sängen. Då somnar man fort!

Det är målet!
Citera
2020-06-21, 02:51
Medlem
Tack för tipset!
Själv sover jag helt utan gardiner eller liknande. Tycker det är nice att vakna av solen helst med fåglarnas kvitter till. Är alltid utvilad! Kanske något Du borde prova?
Citera
2020-06-21, 03:02
Medlem
RingInteSnutens avatar
Jag har själv tjocka plast persienner på utsidan av fönstret som släcker ner totalt.

Sover jag så kommer jag dock inte vakna på morgonen jag måste ha ljuset (endast på arbetsdagar dock). Brukar lämna 1/8 öppet.
Citera
2020-06-21, 03:13
Människor är vanemänniskor och tänker sällan i nya banor. Själv sover jag i totalt mörker. Har tom tejpat för bl.a. förlängningssladdens lampa som visar att den är påslagen. Inte ens någon med militärisk mörkerkikare hade kunnat navigera i mitt sovrum.
Citera
2020-06-21, 05:51
Medlem
Cannibalizations avatar
Har bara persinner själv. Har rätt ljust i sovrummet den här tiden på året, men har inga problem med sömnen för det. Osäker på varför det är så, men en anledning kan vara att jag har rutin på när jag lägger mig och stiger upp, samma tid varje dag oavsett om det är vardag eller helg så jag är fullt inställd på under vilka timmar på dygnet jag ska sova.
Citera
2020-06-21, 05:58
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag har som 2 fönsterluckor fast på insidan som går typ 10cm utanför fönsterkarmen. Bara stänga igen och det blir mörkt som ett kvinnohuvud.. Samt att det stänger ute en hel del ljud med och det behövs verkligen under sommaren då jag som har boende precis vid sjön har fåglar kvittrandes dygnet runt.

Mysigt kanske vissa tycker med fågelsång men efter ett tag blir det som att ha ett helt jävla ghetto svartskallar på EU-moppar åkandes utanför 24/7
Citera
2020-06-21, 05:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Ja?

Nätan alla människor vaknar av ljuset. Speciellt i sommartid. Sömn är det viktigaste vi har. Att vakna för tidigt är inte bra. Många vaknar av ljuset.

Hemma hos polare så ser jag att många har endast persienner och någon rullgardin. Ibland inte ens en rullgardin utan en sådan vit som släpper igenom typ 99% av allt ljus.

Varför ordnar inte flera med rejäl mörkläggning så man slipper vakna av ljuset.

Tips från coachen:

*Först skaffar du persienner och lagar dom om dom är ev. trasiga.
*Köp en rejäl mörkläggningsgardin som du sätter på väggen och inte i själva fönsterkarmen, för då kommer ljus sippra in mellan springorna.
*Därefter köper du riktigt tjocka mörkläggningsgardiner som ytterligare komplement som överlappar rullgardinen med gärna flera decimeter på bredden och höjden. Viktigt är att gardinerna går ända ner till golvet plus ett par cm så inte ljus sippar in där.
*Vill man undvika den sista % ljus som sipprar in via den översta delen där det blir en springa vid gardinstången och rullgardinen köper man en planka i fin färg och lägger över den springan.

Att diskutera

Har ni ordentlig mörkläggning i sovrummet? Är det viktigt för dig?
Hur står ni ut som bara har persienner att mörklägga med? Vaknar ni av ljuset hela tiden?

Ja, det är kolsvart här. Man sover så oerhört mycket bättre då så det är viktigt. Får gå upp och glipa på gardinerna för att kolla om det är natt eller dag.

- Mörkläggningsrullgardiner
- Svart gardin längs hela fönsterväggen
- Svart panel på väggarna
- Svart ögonbindel
- ZZ
Citera
2020-06-21, 06:02
Medlem
Istället för att mörklägga hela rummet kan man ju bygga en sovalkov. Alltid tyckt att det är en underskattad lösning.
Citera
2020-06-21, 07:12
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Ja?
Hemma hos polare så ser jag att många har endast persienner och någon rullgardin. Ibland inte ens en rullgardin
Jag tror kanske inte dina polare ger en representativ bild av svenska folkets sovrum. De flesta jag känner har en vettig lösning i sovrummet med olika typer av persienner/gardiner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in