2020-06-20, 08:50
Är det lagligt att använda peruk och lösskägg på körkort och passfotografier? Om inte, hur kan isåfall polisen bevisa att det just var peruk och lösskägg man använde vid fotograferingen?
Eller klippa ögonfransarna, raka av ögonbrynen och munkfrisyr, slipa fingertopparna med sandpapper innan daktoskopering och kladda ner ansiktet med tuschpenna är väl inte olagligt innan polisförhör och rättegång?
Vittnen ska väl kunna vara så pass säkra att de känner igen en ändå, annars är rättsapparaten inte rättssäker. Varför rekommenderar gemene man och advokater inte sina klienter det?

Polisen har för mycket makt och är äckliga fascister. Det är ju alla överens om, så jag tycker det är konstigt att ingen går ut med detta, t.ex. Vänsterpartiet eller BLM. Vad tycker ni?
Håller ni med att det låter vettigt, för det kan knappast vara olagligt att se ut som man vill, även innan kallelse till polis och rättegång.
Eller tycker ni att staten ska spänna sig som en jäkla skitnödig tupp hela tiden och få fortsätta vara ett fascistiskt kontrollfreak? Ordet är väl åtminstone fritt.
Citera
2020-06-20, 09:03
Medlem
olasvenssons avatar
Ser peruken och lösskägget naturligt ut och polis inte misstänker något så fungerar det säkert. Men jag vet inte om det är lagligt eller inte? Det finns ju flintskalliga människor som "alltid" bär på peruk och dom tar väl inte av sig peruken vid passfoto?

I Sverige kan man ju dessutom gå omkring i huckle.
Citera
2020-06-20, 09:14
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianRitter
Är det lagligt att använda peruk och lösskägg på körkort och passfotografier? Om inte, hur kan isåfall polisen bevisa att det just var peruk och lösskägg man använde vid fotograferingen?
Körkort och pass har inte exakt samma regler. Men jag kollade lite snabbt om pass, och det är tillåtet med peruk om du normalt använder peruk dagligen av exempelvis medicinska skäl. Du får inte ha saker som täcker ansiktet, men som du säger blir det svårt att bevisa att det är ett lösskägg.

Citat:
Eller klippa ögonfransarna, raka av ögonbrynen och munkfrisyr, slipa fingertopparna med sandpapper innan daktoskopering och kladda ner ansiktet med tuschpenna är väl inte olagligt innan polisförhör och rättegång?
Nej, det är såvitt jag vet inte olagligt alls.

Citat:
Vittnen ska väl kunna vara så pass säkra att de känner igen en ändå, annars är rättsapparaten inte rättssäker.
Det är därför enbart vittnesuppgifter sällan räcker. Man behöver teknisk bevisning också.

Citat:
Varför rekommenderar gemene man och advokater inte sina klienter det?
Om de nu inte gör det så kanske det är för att man ger ett väldigt misstänkt intryck. Och hur vet du förresten att de inte gör det?
Citera
2020-06-20, 09:15
Medlem
15minFames avatar
Då kvinnor får ha löshår och smink, samt utlänningar får ha på sig slöja så borde även du få ta bild i en knasig frisyr och rakade ögonbryn (dock ej tushpenna, jag tror de säger nej till det).

Jag tror inte advokater får uppmana sina klienter hur de ska rakt av fuska.
Citera
2020-06-20, 09:20
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ser peruken och lösskägget naturligt ut och polis inte misstänker något så fungerar det säkert. Men jag vet inte om det är lagligt eller inte? Det finns ju flintskalliga människor som "alltid" bär på peruk och dom tar väl inte av sig peruken vid passfoto?

I Sverige kan man ju dessutom gå omkring i huckle.

Det ska vara en Bild som liknar dig, så nej det kommer inte accepteras att man kamuflerar sitt utseende på dokument gjort för att styrka identitet. Dock kommer det gå fast tror polisen snabbt får vibbar om du har lösskägg.
Citera
2020-06-20, 10:45
Medlem
De kan se tidigare passfoton och fatta misstanke.
Citera
2020-06-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det ska vara en Bild som liknar dig, så nej det kommer inte accepteras att man kamuflerar sitt utseende på dokument gjort för att styrka identitet. Dock kommer det gå fast tror polisen snabbt får vibbar om du har lösskägg.

Fast det är ju en själv även om man rakat ögonbrynen.
Tjejer tillåts att ändra sitt utseende med smink.
Det lär väl finnas någon slags lagparagraf som reglerar detta. Vad står det i den?
Citera
2020-06-20, 11:50
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast det är ju en själv även om man rakat ögonbrynen.
Tjejer tillåts att ändra sitt utseende med smink.
Det lär väl finnas någon slags lagparagraf som reglerar detta. Vad står det i den?

Säger att om dom fattar uppsåtet så kommer dom neka, det ger sig själv. Sen att det går, det är en annan sak, men med just fakeskägg kommer dom avvisa direkt om dom fattar det.
Citera
2020-06-20, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianRitter
Vittnen ska väl kunna vara så pass säkra att de känner igen en ändå, annars är rättsapparaten inte rättssäker. Varför rekommenderar gemene man och advokater inte sina klienter det?

Polisen har för mycket makt och är äckliga fascister. Det är ju alla överens om, så jag tycker det är konstigt att ingen går ut med detta, t.ex. Vänsterpartiet eller BLM. Vad tycker ni?
Håller ni med att det låter vettigt, för det kan knappast vara olagligt att se ut som man vill, även innan kallelse till polis och rättegång.
Eller tycker ni att staten ska spänna sig som en jäkla skitnödig tupp hela tiden och få fortsätta vara ett fascistiskt kontrollfreak? Ordet är väl åtminstone fritt.

Jag tvivlar på att det är lagligt i Sverige, men jag har sett ett bosniskt körkort, där en kvinna har på sig hijab. Deras körkort gäller dessutom i 40 år.
Citera
2020-06-20, 13:27
Medlem
F.B.Dases avatar
Din passbild skall lika dig. Gör den inte det får du skaffa ett nytt pass.
Citera
2020-06-20, 14:09
Medlem
En hjälte!
https://www.bukowskis.com/sv/auction...l-nixon-passet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in